Senaste nytt

Åtta timmar på New York JFK - Hinner jag in till Manhattan?

Suttit hela natten och pysslat med min favoritsyssla, LifeMiles. :p

Funderar på att dra en spontanresa till NYC nu snart.
Så här ser tiderna ut:

FRA-JFK (Avgång 10.20, framme i NYC 12.45)
JFK-FRA (Avgång 20.50)

Om jag åker så flyger jag LH First dit och jag undrar om det går fortare vid immigrationen då?

Om flygen är i tid så har jag 8 timmar i New York.
Om jag då kapar 1 timme åt varje håll för att ta mig in till Manhattan och tillbaka så är det 6 timmar kvar.
Sedan måste jag infinna mig på JFK 2 timmar innan avgång antar jag? (Flyger med SQ Business). Då är det 4 timmar kvar.

Lägg därtill immigrationen och lite marginaler så är vi nere på 2-3 timmar.
Det enda jag behöver är att åka in till Manhattan, besöka B&H & kanske springa in på Macy´s sedan åka tillbaka till flygplatsen.

Hinner jag? Ni som ofta reser till JFK. Hur är "rushen" dessa tider. (Lägg märke till att det är en Lördag jag tänkt åka.)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tycker du borde hinna. In till stan bör det inte vara några problem alls - du missar ju morgonrusningen. Ut till flygplatsen kan det vara lite tuffare. Skulle tro att det smidigaste är att ta tunnelbanan ut. (Eller vad det nu är som går till JFK - jag har bara åkt Taxi dit..)
 
Ok!

Jag gör så att jag chansar.
Hinner jag inte så hinner jag inte. Får i alla fall en förhoppningsvis trevlig vistelse i FCT + en trevlig resa med LH F och SQ Business.

Får hoppas att TSA agenten inte tittar snett på mig och börjar ställa 100-tals frågor när jag säger att jag bara ska vara där 8 timmar. :p

Vilket går snabbast? Taxi eller AirTrain? AirTrain bör väl vara "säkrast"?
Åkte taxi till/från JFK senast och då tog det cirka 1 timme till Manhattan.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Får hoppas att TSA agenten inte tittar snett på mig och börjar ställa 100-tals frågor när jag säger att jag bara ska vara där 8 timmar. :p

Vilket går snabbast? Taxi eller AirTrain? AirTrain bör väl vara "säkrast"?
Åkte taxi till/från JFK senast och då tog det cirka 1 timme till Manhattan.

Tja, det är väl bara att säga att du ska på ett möte och sedan hem igen. Kan inte vara helt ovanligt.

Jag tror AirTrain är säkrare då man kan räkna med att det inte är någon trafikstockning. Däremot är det inte säkert att det går fortare än Taxi, iaf om det inte är rusningstrafik. Jag baserar dock detta på gissningar - jag har ju som sagt bara testat taxi själv.
 

Senator

Moderator
Ett par poäng:

Med LH B744 sitter du på övervåningen i F. Dock är LH väldigt duktiga på att släppa ner alla i F och ut dörren innan C och Y pax. Men terminalen är ibland ett sant h..... med mycket folk som anländer och man får inte någon extra hjälp i min erfarenhet.

AirTrain går INTE till stan. AirTrain är tåget på själva JFK som går mellan terminaler, hyrbilstationen och Jamaica samt Howard Beach Station.

Beroende vart du vill åka till på Manhattan har du några val:
Midtown - ta tunnelbanan "E" Express så är du på Lex Ave och 53rd inom 45 min från US CBP.

Skall du längre ner, fundera på LIRR till Penn Station. Jag hade undvikit taxi
 

Lonelyflyer

Medlem
gjorde ett NYC-besök på samma sätt för ganska exakt två veckor sen

När ja landade (samma flight antar ja att det är, LH400?) fick ja stå två timmar i immigration, dels pga att ja satt långt i planet samt att det kommit nån fler större maskin samtidigt

taxi gick ganska smidigt in, men provade Shuttlevan tillbaka, men de där är såklart svårt o veta med trafiken hur lång tid det tar

Nästa resa ska ja seata mig långt fram och typ springa in till immigration :)
 

Kenny

Medlem
Jag skulle definitivt ta LIRR till stan. Du tar Airtrain från terminalen till Sutpin och därifrån LIRR till Penn Station. den senare resan tar cirka 20 minuter. Sen har du Macy's runt hörnet och nära till t-banan för att snabbt kunna ta dig till andra ställen. E-train i all ära, som även det går till Penn, men det tar tid.
 

Senator

Moderator
Jag skulle definitivt ta LIRR till stan. Du tar Airtrain från terminalen till Sutpin och därifrån LIRR till Penn Station. den senare resan tar cirka 20 minuter. Sen har du Macy's runt hörnet och nära till t-banan för att snabbt kunna ta dig till andra ställen. E-train i all ära, som även det går till Penn, men det tar tid.

Håller med dig om man skall till den delen av stan.. Jag bodde senast på Waldorf och från gate till Waldorf med AirTrain och E till Lex Ave/53rd på under en timma.
 

NiNE

Medlem
Vad ska du köpa på B&H? Finns det något bra man kan köpa/sälja för att finansiera resan..?
 
Toppen