Senaste nytt

SAS lanserar 21 nya rutter

Som CFO Göran Jansson nämnde vid SAS-eventet i fredags så lanserar nu SAS 21 nya rutter i och med sommartidtabellen 2012. Och i linje med nya strategin "4Excellence" så är det ett ökat fokus på privatresenärer och "leisureresmål" (hela listan nedan).

En sak som slår mig är att samtliga nya rutter i Sverige är från Stockholm medan Norge verkar se ett värde i att sprida ut rutterna lite mer jämnt över landet. Givetvis är detta en följd av hur befolkningen är koncentrerad, med en stor del av svenska befolkningen i närheten av Arlanda och Malmöregionens närhet till Köpenhamn.

Men samtidigt så lanserar andra flygbolag linjer till/från Luleå, Skellefteå, Västerås och andra orter utanför Stockholm. Varför är inte detta en del av SAS strategi?

New routes from Copenhagen:
  • Copenhagen- Kaliningrad. First flight March 25 .
  • Copenhagen - Katowice. First flight March 26
  • Copenhagen -Malaga. First flight March 31.
  • Copenhagen -Split. First flight May 12.
  • Copenhagen -Dubrovnik. First flight July 4.


New routes from Norway.
  • Oslo-Antalya. First flight May 12.
  • Oslo-Faro. First flight June 26.
  • Stavanger-Nice. First flight June 24.
  • Stavanger-Split. First flight June 25.
  • Stavanger-Barcelona. First flight June 28.
  • Stavanger-Palma. First flight June 29.
  • Bergen-Manchester. First flight January 6.
  • Bergen-Malaga. First flight June 23.
  • Bergen-Split. First flight June 25.
  • Bergen-Barcelona. First flight June 28.
  • Bergen-Palma. First flight June 29.


New routes from Stockholm.
  • Stockholm-Barcelona. First flight March 25.
  • Stockholm-Dubrovnik. First flight March 25.
  • Stockholm-Malaga. First flight March 31.
  • Stockholm-Reykjavik. First flight June 22.
  • Stockholm-Alicante. First flight June 26
 

Homer

Medlem
SAS hade ju en linje LLA-LHR förra året som de la ned pga dålig lönsamhet
fast Linköping-AMS verkar ju funka för KLM, för att inte tala om Arvidsjaur Hannover för AirBerlin, men det är ju en lite speciell rutt
med huvudsakligen tyskar som ska testa bilar (samt säkert några som ska titta på älgar)

Bor man i Norrköping, Skelleftea, Umeå kan man ju lika gärna ta Finnair vi HEL speciellt östersut som SAS via ARN eller ARN-CPH
 

Homer

Medlem
Förresten, har SAS alls några plan som skulle passa för att flyga från mindre orter?
storleken Embraer 170/175 -190/195 är väl vad det brukar handla om.
 
Skulle väl drista mig till att säga att 737-600 skulle funka om det handlar om turistresmål. Det är ju skillnad mot både KLM och Finnair som använder rutterna från Linköping och Skellefteå som feeder till deras interkontinentala hubbar. Problemet med 737-600 som jag förstår det är att de kräver en rätt hög kabinfaktor (runt 80%) för att nå break even...
 

twiggs

Medlem
Problemet med 737-600 som jag förstår det är att de kräver en rätt hög kabinfaktor (runt 80%) för att nå break even...

För att den beräkningen ska hålla så kräver det en mer "normal" intäktsnivå, snarare än nivåerna som finns att hämta på turistresmålen. Boeing 737-800 är det allra mest ekonomiska som SAS har att skicka till turistresmål, förutsatt att de går någorlunda välfyllda; annars kan man lika gärna lägga ner.
 

Ubbe

Medlem
Stockholm-Reykjavik. First flight June 22.
Låter ju lite intressant. Undrar om den kommer att gå som intra norden när det gäller bonusresa?? Kan inte se att Island finns med uppräknad under vare sig Europa eller Norden när det gäller poängpriser
 

Homer

Medlem
Skulle väl drista mig till att säga att 737-600 skulle funka om det handlar om turistresmål. Det är ju skillnad mot både KLM och Finnair som använder rutterna från Linköping och Skellefteå som feeder till deras interkontinentala hubbar. Problemet med 737-600 som jag förstår det är att de kräver en rätt hög kabinfaktor (runt 80%) för att nå break even...

LHR hade väl kunnat fungera som både och, men i fallet LLA-LHR har jag för mig att de la flighterna både dit och tillbaka enbart på lördag så det passade varken turister eller affärsresenär.
Dessutom var det subventionerat och gick ändå inte, de skulle istället subventionerat BA för att slänga in en E170 med dagliga avgångar.
 
Toppen