Senaste nytt

Vilka felköp har du gjort på semestern?

Jacob

Medlem
Alla har vi väl gjort dumma köp när vi varit på semester. När glädjen att få komma iväg från den gråa vardagen sätter in är det lätt att bli lite väl spontan i sina semesterinköp, köp som man sedan ångrar när man är hemma igen.

Så vilka felköp har du själv gjort på semestern? Det är precis vad Swedavia undrar genom sin Facebooktävling ”Legendariska felköp på semestern”. Första pris är en flygresa för två personer till Istanbul med Turkish Airlines.

Tävlingen pågår till 7 maj. På Arlanda flygplats Facebook-sida laddar man upp sitt bidrag och kan samtidigt rösta på sina favoriter. Juryn väljer ut den slutgiltiga vinnaren bland dem som fick flest röster och vinnaren koras 16 maj.

Här är länken:
http://www.facebook.com/ArlandaAirport/app_111846655586523?ref=ts

Men man får dela med sig av sina historier här också... ;)
 

Jacob

Medlem
Och nu är vinnaren korad i Swedavias tävling.

Vinnaren blev en trofé med pokerspelande snäckor, köpt på Kos i Grekland.

Så här kommenterar vinnaren själv sitt köp:
”Jag fick spader när jag hittade de här pokerspelande snäckorna på Kos, drabbades av skrattanfall och var tvungen att köpa med dem hem! Sen kan man ställa sig frågan varför. Om man tittar på köpet så här i efterhand slår det mig att jag inte tänkte helt klart den där kvällen”.

vl4gapshrux4dzjdz1sr.jpg
Foto: Swedavia
 
När jag var 7-8 år hade jag sparat pengar i "en oändlighet" för att köpa den där "spanska" fotbollsmatchtröjan som jag sett hänga i taket i boutiquen på Böda Sand camping, Öland.
Prislappen? 500 riksdaler (mycket pengar för en 8 åring)

Jag ville inte visa vad jag köpt för mina föräldrar (minns ej varför) men jag gömde tröjan tills vi kom hem.
Senare när vi var hemma hittade dock mamma tröjan undanstoppad i mitt rum och undrade vems fotbollströja i storlek Large det var..
Sa då att jag hade köpt den på Öland för exakt alla pengar jag hade.

Det var då det visade sig att jag hade köpt Tysklands matchtröja årgång -98 istället för vad jag trodde var Spaniens, haha!
(Tror jag måste snöat in mig på linjerna på tröjan, den röda och gula.)

Pappa tyckte så synd om mig att han nästa semester på Öland köpte mig en Spanien tröja. :p

Tröjan, jo den finns kvar än idag och är numera är härligt minne från mina yngre dagar.
Denna dyrgrip är det: http://2.bp.blogspot.com/_WN7p6KRwB...Avw/6uJ3i8D1vR0/s400/Germany--98-Home-Use.jpg
 
Last edited:

Sofia

Medlem
haha, ja no offense men det där är nog det märkligaste/konstigaste/fulaste jag nånsin sett!
förutom kanske en sån där glasbubbla med en gondol och snö (!) i från venedig ;)
 

Ubbe

Medlem
En skräddarsydd kostym i Vietnam med två högerarmar... Såg det inte föränn jag skulle använda den hemma... :rolleyes:
 

erhel

Medlem
haha, ja no offense men det där är nog det märkligaste/konstigaste/fulaste jag nånsin sett!
förutom kanske en sån där glasbubbla med en gondol och snö (!) i från venedig ;)

Det är roligt att du också har sett glasbubblorna från Venedig. Jag har två bekanta som inte känner varandra, båda har av någon anledning köpt en varsinn glasglob. Båda tyckte det var roligt där, något mindra så hemma... :)
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Jag köpte ingen glasglob men min kompis gjorde. Vi tar fram den ibland fortfarande när vi ses och efter en del vin blir lite nostalgiska och minns vår tågluff 1996. Den är faktiskt fortfarande lika rolig! :p
 

Ubbe

Medlem
En skräddarsydd kostym i Vietnam med två högerarmar... Såg det inte föränn jag skulle använda den hemma... :rolleyes:



Som ett tillägg till ovan så vill jag lägga till att min far var skräddare, och en duktig sådan. Jag var/är van att kolla sömmar, hur tyget är sammanfogat ( en linje i tyget går ut över axeln som en fortsättning på linjen. ( Jag är uppväxt med kommentarer om hur illa sydda nyhetsuppläsarnas klädsel är sydd )) Det fanns inte i min föreställningsvärld att man kunde fuska så grovt.. Men nu gör de det... Har dock fått fantastiska kostymer uppsydda i Asien... Underbart tyg och bra kvalitet. Jag betalade ca 1200 Skr för en Armani style kostym som min far sa att han lätt skulle tagit 8-10k Skr för och än mycket mer med samma/motsvarande tygkvalitet.
Nu syr inte längre min far några kostymer, men minnet av mitt ursprung och min dåtida skolning i kvalitet lever kvar.
Min far dog för ca 10 år sedan, men ibland är ag än idag är jag på väg att ringa upp honom för rådgivning i en speciell situation.
Känns tomt att inte ha någon att fråga, särskilt om man är uppväxt med att fråga ett proffs. Han kunde alla etikettregler om handskbyte vid eftermiddags bröllop och anklagade mig för att vara oseriös när jag skulle hyra en frack till en kompis bröllop. "En frack är sydd till den som bär den, om det nu inte skulle vara frågan om en maskerad..."
Älskade min far trots alla " rent horribla etikettsregler" som han med all rätt förde fram medans han levde. Idag förstår jag bättre budskapet om regler och uppförande. Vad som förväntas när.
Rätt eller fel vill jag inte diskutera här men jag vet att han levde upp till kraven efter bästa förmåga. Hoppas någon säger detsamma om mig en gång.
Han fick i min barndom en beställning på 8 vita frackar (ett bröllop i den nordiska rederifamiljen) och jag minns att han sa att en frack i den tyg kvaliteten kostade som en Ford Cortina GT. Runt ca 13-14000 på den tiden vilket bör bli ca 150-200k Skr idag. Jag jämför med en Golf GTI som väl är motsvarigheten jämfört med 65-66. Minns inte om han levererade dessa frackar men det känns som om den tiden var då det blev bättre för oss.
Förlåt mitt långa inlägg, men jag blev rätt nostalgisk.
Saknar mina föräldrar varje vecka trots att jag "bröt" med dem strax efter årskurs nio.. Nu många år efter har jag förstått hur förtroendet för mitt efternamn berett vägen för mig i min ungdom. Tack pappa.
 
Last edited:
Toppen