Senaste nytt

Erfarenheter av United First Boeing 757?

Med risk för att detta är på fel ställe har jag en fråga till trevliga flygkompisar.

Jag kommer åka till en liten håla i Ecuador som heter Quito, jag har tidigare nyttjat expert-flyer, men gillar den lite mer personliga touchen vi som reser från Sverige har när vi delar erfarenheter här.

En resa med United till Quito, via Houston kostar kring 34, mina tidigare erfarenheter av United First är att dom är rätt sunkiga i allt utöver skärmen, jag har aldrig åkt i deras 757 (kan inte minnas att jag någonsin åkt en 757). Har någon erfarenhet av sträckan Stockholm - Houston i Uniteds First (jag avskyr verkligen deras skymall).

Utöver de dyra drakarna (för jag är inte von anka, utan bara en vanlig snubbe som gillar att ligga när jag flyger), som SIA och Emirates tycker jag att BA gör bästa business class för tillfället. Tyvärr är deras First ett skämt (väljer deras business kabin innan deras first kabin).

Då kanske jag kan saxa resan, är det någon som har tips på hur jag gör följande manöver:

1 - Hittar 180 graders mellan Quito och USA (någonstans).
2 - Hittar antingen en BA business, eller Swiss nya first, eller LH nya first till USA, där jag kan koppla ihop mig med den 180 graders som går mellan Quito och USA.

Jag tror det var förra året när BA hade en drive med Business för typ 13 till USA, hur ofta drar dom ner brallorna på det sättet? 30k poäng för att komma till First monster billigt. Dom slänger ju sina poäng efter en.

Sedan har jag en fråga till Er som säkert är mer inne i gamet än mig (jag brukade ha kring 350-400 lyft om året tidigare, men nu endast 20-30 lyft). Är det bara jag som tycker Qatar är helt urusla? Kabinerna är ju sunkiga, maten rätt keff etc. Den enda anledningen att åka med dom är att business utgången i Doha är OK (den är knappast bra), då är dessutom deras VIP service klart värd pengarna.

Jag undrar också om jag är den enda som reagerar på att man får de sämsta villkoren på en biljett som det är en TOR? Senast jag var i Doha valde jag att uppgradera till flexibel business (jösses deras business är ju ett skämt), men när jag ville skjuta datum ville dom ha 1500kr för att min utresa var en Z. När man väl fick snacka med deras urusla expats som sitter i Doha är dom helt oflexibla.

Ber ödmjukast moderator att flytta tråden rätt, det kanske borde varit två inlägg, men det är den första delen Arlanda - Quito 180 grader på under 20 timmar jag är mest intresserad av. KLM hade en biljett för 34 kak i business, men jag tror min mentala smärtgräns går kring 27.

- Dennis
 

Alx

Medlem
Jag tycker att UA riktiga long haul F-kabin "United Global First" helt klart mäter sig med flertalet Europeiska F-kabiner. Möjligtvis är maten och personalens känsla för service ibland något sämre.

Det gäller att hålla isär de amerikanska flygbolagens något missvisande benämningar av klasser. I UA fall: "United Business/First", "United First" och "United Global First":

United Business/First = Uniteds motsvarighet till andra flygbolags long haul business class.

United First = Kan likställas med intra-europeiska business class fast med något bättre stolar. Detta är en klass UA statuspax uppgraderas till gratis vid varje flygning i mån av plats.

United Global First = är riktig First class och kostar därefter.

Till Quito brukar det vara svårt att få till ens en C-biljett till vettigt pris. Testa att dela upp resan med en biljett till USA/Sydamerika och en mellan USA/Sydamerika-Quito för att eventuellt få ner priset något. Men med budgeten 27.000:- lär det bli svårt att få till något bättre än traditionell C-klass.
 

DrKlas

Medlem
Med risk för att detta är på fel ställe har jag en fråga till trevliga flygkompisar.

Jag kommer åka till en liten håla i Ecuador som heter Quito

Lite OT men jag kan inte låta bli. Den lilla hålan Quito har drygt två miljoner invånare och inom storstadsområdet bor det motsvarande en tredjedel av Sveriges befolkning.
 

Storsteffe

Medlem
Om du väljer BA CW för First så blir det väldigt svårt att förstå dina behov :D Fast jag antar att du lägger in priset i ekvationen och då håller jag med.

United First har betydligt bättre stolar än den du får intra-europa och en resa där man inte planerar att sova så funkar de bra, servicen/mat är lite sådär men funkar. Baserat på min senaste flygning med UA F så skulle jag välja AA F som varit riktigt bra senaste tiden iaf. Detta baserat på flygningar bara runt en timme dock(IAH-SAT och DFW-SAT)

United Business/First har jag inte provat men kompisen och han kommer välja bort SAS till NYC hädanefter så det får väl anses vara ett hyfsat betyg då han reser dit ganska ofta.
 
Tack alla för riktigt bra tips!

Doktor klas, ja det var ju lite OT :) jag ska till Loja. Du är mer Latinamerika expert än mig (jag lägger mig villigt och är absolut inget proffs på Latinamerika), men Rio, Sao Paulo, Mexico City etc etc, känns som att jämföra typ Stockholm med London och inte tycka att Stockholm är en håla. Med tanke på GINI i de Latinamerika blir det i detta kontext kanske inte helt jämförbart. Vi är ju 7 miljarder och Stockholm är ju världens mittpunkt ;). Skämt o sido, tacksam för all information du har om Quito och närliggande områden, jag är oerhört ödmjuk inför att resa till destinationer jag inte känner till.

ALX, i 757 som de hade UA hade till Houston hade dom bara First/Business, jag vill mest kunna ligga bekvämt och ha trevlig personal kring mig när jag flyger. Jag har aldrig åkt UA Global First, är det riktigt bra? Tack för grym information om UA's upplägg.

StorSteffe, jag håller priset med i ekvationen, när BA släppte sin nya kabin blev jag hooked, andra har ju kommit ikapp, och tidigare var ju BA's poängsystem fantastiskt (innan Hillier gick loss och förstörde allt). Jag är lite orolig över 737 stolar i 5,5 timmar mellan Houston och Quito känns sådär. Nu har jag inte åkt SAS business long haul sedan 2007, då jag blev påtvingad SAS, men det kändes knappast lyx. Jag är knubbig och gled ner hela tiden i deras 160 graders stolar. Iofs bra som ett träningspass men kör hellre en roddmaskin om jag vill puffa med benen en hel resa (läder och 160 grader är ju inte så sweet om man har på sig lite myskläder för ett långflyg). Kul att höra att AA F är bra, vilken rutt till USA gillar du bäst? Jag åkte AA first för ett år sedan inom USA och tyckte att det var OK med tanke på att det är rätt sunkig standard på alla inter USA resor, då är det ju mer spännande och mer för pengarna att få åka med någon på en egen Lear eller 318 (dom har ju den där listan när flygen ska tillbaks till ägarna där det är superbilligt att hänga med om man anpassar tiden), det går ju inte att jämföra med att flyga privat, men det är ju prisvärt att få åka med någon som har pengar på riktigt och ändå bjuder på lite plats när de ska skicka sitt plan till en FBO.

Jag känner att jag har fått svar, ALX och Storsteffe, jag bockar ödmjukt och skulle gärna vilja connecta på något sätt. Skicka gärna ett PM om ni har lust att vara lite mentorer till en ringrostig :)
 

Storsteffe

Medlem
Kul att du känner dig nöjd med svaren. Jag flyger till 90% till San Antonio via Dallas/Houston antingen som slutdestination eller som en del i vidare färd mot nån semester eller ibland nån mässa/konferans. Anledningen är att halva släkten bor där och numera även 2/3 av styrelsen.

SAS har jag själv valt bort av flera anledningar, dels att hårdvaran inte alls är bra om den nu skulle råka funka och dessutom har jag alltid blivit tilldelad eco på anslutningsflygen till/från Chicago vilket känns :mad: Det är dessutom en heltids sysselsättning att hitta 2 awards i C........

UA business/first är jag sugen på att prova nästnästa gång från Arlanda då jag tänkte ta några dagar i New York till hösten, tydligen en betydligt bättre produkt än SAS från/till Arlanda om man prioriterar sömn vilket jag gör på vägen hem.

Tyvärr är jag inte mycket till mentor då jag i stort sätt bara har koll på de delar av flygvärlden som jag själv använder, de flesta här på BC har mycket bättre koll än mig.
 

Senator

Moderator
Jag läste denna tråd under helgen med lite förvirring då det blandades ihop mycket termer här. Men sen kom jag i håg att marknadschefen hos både United och delvis Air Canada förvirrar oss med deras sub-brands :)

Continental använde varumärket "BusinessFirst" som affärsklass. Det har nu nya United tagit med sig och använder för affärsklass precis som Alx beskriver. Kanadensarna förvirrar oss med begreppet "ExecutiveFirst" om deras affärsklass.

Om jag förstår medlem Dennis Jansson korrekt, vill han:
Åka till Quito
Helst med 180 graders stol
Budget ca 27 000kr

Tittar jag i ExpertFlyer finns det få, om några bra priser mellan ARN/BMA och UIO. Billigaste affärsklass är American Airlines
INE7A6R5 AA I Round-Trip 27705(SEK)
Detta pris är exklusiv skatter och avgifter så man får väl lägga på 4 000kr till

Nu vet jag inte när resan skall äga rum, men är det under sommaren skulle ett alternativ vara att köpa några av reapriserna till NYC som finns nu, sen lägga till NYC-UIO som egen biljett. 13 000kr till NYC + billigaste är Delta till UIO för ca 7 000kr. United och American ligger från 9 000kr.

Men då åker man affärsklass och inte Första klass. Är man dock BAEC medlem kan man nog uppgradera från affärsklass till Första klass relativt rimligt. Inom Star Alliance kan man åka Swiss och uppgradera där enbart om man är Miles & More medlem. Jag har läst lite på Uniteds biljettregler då min polare och jag skall iväg till sommaren, och det verkar som United MP nu har restriktioner på uppgraderingar av "P" och "Z" till F på egna flygningar, men jag är inte helt insatt i UAMP. Så slutsatsen är för 27 000kr blir det affärsklass och inte Första klass.

Tillbaka till frågan om United B757-200ER mellan ARN-EWR. Jag personligen har åkt denna 3x fram och tillbaka, dock innan det blev United men med Continental. Jag har provat deras 180 graders flatbed, och tycker den är bland det bästa jag har testat. Jag är normalt ganska kritisk till amerikanska bolag, men upplever detta som en super produkt och service.

Mellan USA och Quito kommer det troligtvis vara flygplan med Domestic First kabin på alla flygbolag, men som benämns som affärsklass på sträckan.
 
Toppen