Senaste nytt

Besviken på Lufthansa

God afton

Jag landade just på Arlanda med Lufthansa från Frankfurt, avgång 21.30. Jag flög i business class och blev mycket besviken på ombord-upplevelsen. Att den "hårda produkten" inte är särskilt fascinerande vet man ju, smala hårda stolar osv. Men jag såg i alla fram emot en trevlig middagsservering att fördriva tiden med under två timmar. Det blev dock en otroligt tam serviceupplevelse. Ingen varm handduk, ingen fråga om drink före maten, ingen känsla av service eller uppmärksamhet överhuvudtaget. Plötsligt landade en bricka med några kalla småanrättningar på mitt bord, och efter att de kom förbi med dryckesvagnen och hastigt hällde upp vad man bad om så försvann personalen (bakåt till ekonomiklass eller fram i galley, och drog för gardinen). Sen syntes de inte till under resten av flygningen, ingen kom och erbjöd kaffe eller liknande.

Det här tycker jag inte duger. Säga vad man vill om SAS men på en två timmars kvällsflygning brukar jag få en helt annan känsla av ordentlig servering och uppmärksamhet, och samma gäller med flera andra bolag. Brukar LH business class vara så här....?
 

Alx

Medlem
Min erfarenhet är att det du upplevt är ganska typisk LH "service". Jag tycker att SAS i mångt och mycket ligger ordentligt efter övriga konkurrenter servicemässigt. Men kan bara hålla med om att inom Europa slår SAS C upplevelse LH nästan alla gånger, särskilt när det gäller maten.
 

Hall

Medlem
Som sagt, typiskt LH C intra-europa. Undvik och välj istället C på SN eller LX om du vill köra LH group.
 

Jacob

Medlem
Det där är normalt serviceupplägg på kortare Lufthansa flygningar inom Europa. Business class serveras först och därefter hjälps alla åt med economy class och erbjuder sedan påfyllning och kaffe på väg tillbaka.

Dock har jag varit med om på bl.a. Frankfurt-Stockholm att de dedikerar en flygvärdinna till business class och då blir det givetvis en helt annorlunda upplevelse. Hände senast i höstas och då var det en mycket bra upplevelse med cocktail och snacks innan maten, korrekt middagsservering med vin följt av kaffe och avec med flera påfyllningar. En helt perfekt upplevelse.

Vet dock inte riktigt hur uppdelningen görs, vill minnas att det var en fredag sen eftermiddag med ganska många rader i business class.
 

Senator

Moderator
Det finns ett uttryck i FF världen gällande Lufthansa: "Have you been NEKed"?
NEK = Neues Europa Kabin

Det ryktas att man har fattat nu att detta NEK koncept för affärsklass inte uppskattas. Som en del av att fokusera LH mainline till FRA/MUC ryktas det om riktiga affärsklass skall tillbaka i flottan. Vi får se vad som händer, men jag personligen har ofta valt SAS till FRA och LH vidare om det går, och lägger mitt krut på OS eller LX och inte LH om möjligt.

Nackdelen på ARN-MUC/FRA är att det bara är SAS som "konkurrerar" på sträckan. Ombordkonceptet styrs delvis av hur lång resan är, men också vad konkurrenterna erbjuder på sträckan. Resor till Spanien t.ex. är marginellt längre men bjuder på helt annat koncept. Så erbjudande till ARN är inte bra.
 

pitch

Medlem
I min erfarenhet är "business" med LH inom Europa totalt bortkastade pengar. Sen att jag råkar vara inbokad på just det nästa lördag, det är mer en följd av att jag planerar som en påse nötter.

Fast visst kan man ha tur och det faktiskt blir något som liknar service, men det hör verkligen inte till vanligheterna.
 

pitch

Medlem
Faktiskt så blev det här en av gångerna som jag fick riktigt skaplig service, förresten. Tilltalad med namn och uppassad en hel del, trots att jag bara är FTL på Liftwaffe. Maten var fortfarande rätt Scheiß, förstås.

Undrar om det hade att göra med att jag såg ut som en jäkla uteliggare, och dom därför antog att det var nåt lurt på gång?
(Grav bakis i kombination med lite rena kläder kvar gjorde omdömet dåligt och möjligheterna små ;) )
 

Rustscheff

Medlem
Jag har ALDRIG upplevt NEK som annat än ett transportmedel för att smidigt komma till lugnet i FCT och sedan LH F...
Jag skulle hellre dra ut tänder på schimpanser än betala för NEK om jag bara skulle flyga intra-europa.
 
Toppen