Senaste nytt

Stockholm-Zürich-Engelberg - med hund

Vaniljvodka

Medlem
I höstas vann jag en resa till Schweiz med Swiss. 2 x economy-biljetter (ARN-ZRH) + 4 dagars fritt resande med tåg i 1:a klass. Berättade mer om mitt flyt med http://www.businessclass.se/ovrigt/8378-vinstresor.html här för ett tag sen.

Jag och sambo bestämde oss för att åka i maj och för första gången ta med oss vår åtta år gamla dvärgtax. Han har flugit en hel del inrikes, men aldrig ut i Europa och eftersom resan till Zürich inte var längre än två timmar plus att Swiss tillät hundar under 5kg i kabinen så fick han följa med. Vi hade dessutom hört att Schweiz var ett extremt hundvänligt land och under resans gång fick vi det bekräftat gång på gång.

Det blev en del annorlunda planerande inför resan, vi var till exempel tvungna att skaffa honom ett EU-pass. Och för att veterinären ska kunna utfärda ett sånt så måste hunden vara chipmärkt. Så det var spruta med chip in i nacken och sprutor mot rabies vid ett par olika tillfällen och till slut var han redo.
IMG_2145.jpg

På Kristi Himmelfärdsdag gav vi oss ut till Arlanda och det var länge sen jag sett så mycket folk i terminal 5. Då min sambo nyligen blev EBG skulle de gigantiska köerna till både incheckning och säkerhetskontroll inte vara några problem. Det här var första gången vi reste sen hon blev det och en sån här dag var det som en skänk från ovan.

Business check-in:
IMG_2146.jpg

Fast track utan en människa. Och sedan dessutom lounge access med vår hund i den nyrenoverade lobbyn utanför SAS-loungerna. Vi fick alltså gå in och hämta mat, tidningar etc.
IMG_2150.jpg

Väl ombord så placerade vi hunden under sätet framför:
IMG_2158.jpg

Där satt han bra, medan vi fick tränga in oss allra längst bak (vilket är brukligt när man reser med hund)...
IMG_2160.jpg

…och äta pizza.
IMG_2154.jpg
IMG_2155.jpg

Lite drygt två timmar senare landade vår Airbus A320 på Zürich flygplats och hittills hade allt flutit på otroligt bra.
IMG_2163.jpg

Det var dessutom extra kul att se att våra priotaggade väskor var först ut på bandet från planet.
IMG_2164.jpg
Dessvärre betydde inte det att de kom först på bagagebandet, men det verkar ju vara ganska normalt.

Swiss hade skickat oss 1:a klass-vouchers som vi bara skulle få stämplade på ett biljettkontor innan avresa:
IMG_2167.jpg

Och när det var klart så tog vi tåget direkt från flygplatsen mot Luzern och sedan vidare till Engelberg. Knappa två timmars tågresa i följande förstaklassvagnar:
IMG_2177.jpg
IMG_2178.jpg
IMG_2179.jpg
IMG_2186.jpg

Framme i Engelberg:
IMG_2218.jpg

Efter tre nätter på hyfsade Ramada Regina Titlis och i ett dessvärre rätt så regnigt Engelberg...
IMG_2223.jpg

...så var det dags att bege sig till Zürich. 1:a klass-vagnen såg lite annorlunda ut den här gången:
IMG_2305.jpg

Medan tåget mellan Luzern och Zürich var detsamma:
IMG_2314.jpg

Tågresorna gick otroligt smidigt och om man hade en liten hund i kabinväska så kostade det inget extra. Hotellen tog en avgift på mellan 15 och 25 CHF per natt för hunden och till Swiss fick vi betala 50€ per väg.

Vi gick ut och åt varje kväll och inte en enda av restaurangerna (vi hade inte förbokat någonstans) sa nej när vi visade att vi hade hund med oss. Han satt sedan lugnt och tyst i sin väska bredvid bordet och vi hade nog aldrig drömt att det skulle vara så här smidigt att ha med sig det här energiknippet på krogen. Den här skylten utanför ett café på Zürich centralstation är rätt talande för hur hundvänligt det här landet är:
IMG_2345.jpg

I Zürich bodde vi på ett hyfsat fint MGallery-hotell på gångavstånd från tågstationen, men som dessvärre hade rätt stora problem med glömsk personal.

På hemresan var det återigen business check-in hos en otroligt trevlig Swiss-kvinna som ringde upp till loungen och kollade om hundar var välkomna. Här fick han till och med följa med in så länge han satt kvar i väskan:
IMG_2347.jpg

Loungen var dock helt överfull och business-gubbarna hade inga som helst problem med att hålla platser åt sina dataväskor och kostymfodral. Det blev en stående lunch innan prioriterad boarding från gate A63.

Trots priotaggade väskor så kom de först bland de allra sista på bandet.

Sammanfattningsvis så var det otroligt mycket enklare att resa med hund i Europa än vad jag hade trott. Visst, mer att bära, mer att packa (hundmat etc.), men upplevelsen av att få ha med sin hund på semestern är svår att slå. Nästa gång blir det Nice och San Remo.
 

Palazzi

Medlem
Väldigt kul att vi även fick in detta element på businessclass.se, för det är säkert fler som undrar gällande husdjur på semestern. Vi har tidigare haft några frågeställningar, men detta är mig veterligen det första reportaget inom ämnet :).

Då jag växt upp i en miljö där alltid funnits hundar är det personligen extra glädjande att läsa om hur smidigt det fungerar. Har själv inte rest till Sydeuropa med hund, men väl till flera platser i Skandinavien. Nuvarande hund är dock alldeles för gammal för att jag ska väga mig på en flygtur....

Engelberg är fantastiskt fint! Väldigt kul att, för första gången, se byn sommartid.

Återkom gärna om hur det fungerar i Nice & San Remo. Gillar personligen båda dessa platserna, även om jag fördrar alperna... Ett alternativ till Blomster-rivieran är ju att flyga ARN-MXP med SAS och ta direkttåget till Lugano. Lite svalare för hunden, men lika fint (tycker jag). Schweiz är ju också exemplariska i sin hantering av husdjur, vilket du också påpekade.
 

Vaniljvodka

Medlem
Väldigt kul att vi även fick in detta element på businessclass.se, för det är säkert fler som undrar gällande husdjur på semestern. Vi har tidigare haft några frågeställningar, men detta är mig veterligen det första reportaget inom ämnet :).

Kul att det uppskattas!

Engelberg är fantastiskt fint! Väldigt kul att, för första gången, se byn sommartid.

Jag har också bara varit där på vintern tidigare och det var finare nere i byn nu när det hunnit bli lite grönare. Dessvärre regnade det nästan hela helgen så det blev varken nåt vandrande eller någon skidåkning på glaciären.

Återkom gärna om hur det fungerar i Nice & San Remo. Gillar personligen båda dessa platserna, även om jag fördrar alperna... Ett alternativ till Blomster-rivieran är ju att flyga ARN-MXP med SAS och ta direkttåget till Lugano. Lite svalare för hunden, men lika fint (tycker jag). Schweiz är ju också exemplariska i sin hantering av husdjur, vilket du också påpekade.

Vi hade börjat fundera på Nice/San Remo med hunden just innan jag vann Schweiz-resan så vi har ingenting bokat än, men eftersom det funkade så bra att ha med honom så måste vi nog åka nån gång nästa år. En timmes längre flygresa till Nice, men det borde han klara. Tack för tipset om Lugano!
 
Tack för en kul och annorlunda rapport! Jag och min hustru har sedan några år funderat på att skaffa hund. Dessvärre har vi inte kunnat förverkliga dessa planer eftersom vi reser ganska mycket. Men efter att läst denna rapport finns det en öppning. Det blir isåfall en liten som man kan stoppa ner i väskan :)
 

pitch

Medlem
Jag har lite svårt för en del sorter av småhund, men taxar har jag alltid gillat. Temperamentet verkar vara sånt att det krävs svår felskötsel för att dom ska bli irriterande att ha och göra med.

Dessutom har dom ju en väskvänlig form ;)
 

NotRyan

Medlem
Jag har lite svårt för en del sorter av småhund, men taxar har jag alltid gillat. Temperamentet verkar vara sånt att det krävs svår felskötsel för att dom ska bli irriterande att ha och göra med.

Dessutom har dom ju en väskvänlig form ;)

Den optimala accessoaren, förlåt hunden :) att ha med sig på resan måste ju ändå vara en Chihuahua...

Mvh
/NotRyan
 

pitch

Medlem
Du sa det, en sån där liten fjutt är ingen hund, den är ett bihang. Kan dom göra nåt annat än stå och darra, eller hänga i armvecket på en fjortis (och darra)?
 
Någon som rekommendera ett flygbolag där man kan ta med sig en Newfoundland på 65kg i kabinen? :rolleyes:

Schweiz är underbart. Synd att man inte tar sig tid att åka dit oftare.
 
Last edited:
Toppen