Senaste nytt

Diskussion kring etik och moral vid vårt poängjagande

gdaily

Medlem
Men att behöva fuska sig in? :(

Twiggs ställde en relevant fråga i den här tråden
http://www.businessclass.se/sj-prio/720-baest-vaerde-pa-sj-prio-poaengen-2.html#post13977
och diskussionen även i den här tråden
http://www.businessclass.se/sj-prio...i-loungen-pa-stockholm-c-och-goeteborg-c.html

om möjligheterna att "fuska" sig in i SJs Lounger genom att ha ev avbokningsbar förstaklassbiljett (pengar eller SJ priopäng). Jag håller med om att det kanske är lite omoraliskt att utnyttja kryphålen, men det är inte vi som stiftat reglerna. Dessutom är det väldigt lätt för SJ att täppa till luckan (bara bestämma att resan påbörjas vid inpassering i Loungen, och sedan går inte biljetten att avbokas).

Nu när businessclass.se växer sig stort, så kanske vi bör ha en moraldiskussion här på forumet? Vad är egentligen tillåtet, och vad är otillåtet? Jag ser personligen ingen större skillnad i att tillåta tips hur man statusmatchar sig till Malev Guld utan att ha en tanke på att åka med Malev eller kreditera poäng till Malev i framtiden, eller för den del hur man på lämpligast sätt köper 100 reflexvästar en och en, eller hur man köper tågbiljetter Enköping-Västerås utan tanke på att åka...
http://www.businessclass.se/ovriga-flygbonusprogram/398-aeven-malev-koer-status-matchning.html
http://www.businessclass.se/sas-eur...oaeng-foer-5000kr-inkl-100-reflexvaestar.html
http://www.businessclass.se/sj-prio...teras-enkoeping-41-kronor-341-priopoaeng.html

Eller är det så att vid poängintjäningen får vi vara hur "omoraliska" som helst, medan vi vid användandet av poängen ska vara moraliska?

Jag hade tidigare en flickvän från Ukraina. Varje gång hon skulle resa ut från Ukraina så var hon tvungen att skaffa visum, och till visumansökan skulle tur/returbiljett bifogas. Det är lite av ett vågspel att köpa flygbiljett utan att veta om man får visum, men lösningen var att boka en ombokningsbar businessresa åt henne (med cash eller flygpoäng), hon ansökte om visum, fick det, avboka resan och köpa en billig ekonomibiljett i stället. Är detta omoraliskt? Kanske...

Varför jag lyfter den här frågan är för att jag vill ta upp frågan för diskussion. Finns det någon etisk linje som vi i diskussionerna inte bör stiga över? Att ge någon rådet att "köp en billig tur/returbiljett och kasta returen i stället för en dyr enkelbiljett", är det omoraliskt? Ska det finnas några gränser där vår diskussion bör stanna vid? Ska forumägarna skriva några regler eller riktlinjer kring detta?

Etik och moral
Det pratas mycket om etik och moral. Ofta blandas begreppen ihop. Det som är klart är att de allra flesta vill framstå som om deras etik och moral är på en hög nivå. Vanligen innebär etik (från grekiska ethos = sed, sedvänja, bruk) läran om hur vi idealt bör tänka och bete oss dvs det "rätta", det "bästa" och det "goda". Moralen (från latinets moralis med ungefär samma betydelse som det grekiska ethos) är då hur vi i praktiken gör. Det går alltså att ha en god etik (officiella levnadsregler på en hög nivå) men en dålig moral (uppträda dåligt dvs bryta mot de goda etiska reglerna). Kortfattat rör det sig alltså om att leva (moral, praktiken) som man lär (etik, teorin). Detta naturligtvis under förutsättning att det som man lär är "det goda och rätta".

Eller gör vi snarare de olika bonusprogrammen en tjänst som påpekar kryphålen i deras regler, så de kan täppa till dom? Jag är lite inne på det senare, jag förutsätter att både SJ, SAS och Malmö Aviation har folk som kollar av det här forumet då och då? Allt annat vore väl tjänstefel...
 
Så länge man följer gällande lagar och de regler som finns uppsatta i bonusprogrammet, kampanjer m.m. så har jag inga betänkligheter med tanke på att vi agerar som konsumenter till flygbolagen, hotellen och övriga företag. Det är väl upp till dem att sätta regler som inte tillåter olika kryphål om de tycker att det är viktigt?
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Det som jag tycker är tråkigt är att genom att ett fåtal gör på det viset så förstör det för så otroligt många fler. Jag har faktiskt själv suttit i situationen att jag är i en flygplatslounge incheckad och "ready to go", men så händer det något som gör att jag mer eller mindre hastigt måste avbryta resan. Hade exempelvis SAS infört regler kring att en biljett (trots fullt ombokningsbar) är förbrukad så fort man på något sätt checkar in så hade det för min del fått konsekvenser. Frågan är till och med om jag ens vågat boka med dem om det fanns andra alternativ/resplanen är helt vattentät. Är det fler än ett fåtal som gör på detta vis så förstår jag företaget ser detta som ett problem, kan inte tänka mig att det var gratis för SAS att springa och leta efter mina väskor någonstans i bagagesystemet. Troligtvis så hade man redan betalt en securityavgift för mig och mitt bagage då allt passerat kontrollerna och sen ska någon leta efter väskorna och ge dem till mig och så vidare. SJ/andra flygbolag resornerar säkerligen på liknande sätt som jag för här.

Inte att förglömma:
Det är du som tar hela temat upp till nivån av etik och moral. Den kommentaren längst upp som jag skrivit var mest tänkt som en tanke vad man ska göra i loungen på centralen när man inte tänkt att resa. Som flera av oss konstaterade, så verkar det minst sagt sinnessjukt att bara sitta och fördriva tiden i en lounge, när man inte ska resa eller har någon annan nytta med besöket.
 

Jacob

Medlem
Vad folk väljer att göra eller inte göra är upp till var och en, däremot kan vi förstås ta ställning på BusinessClass.se vad som är lämpligt och inte lämpligt att posta när vi tar upp "tips och tricks".

Att nämna att man kan flyga Stockholm-Göteborg-Köpenhamn-Frankfurt-London på en biljett för att få maximalt med poäng ser jag inte som några som helst problem. Det är de publicerade tillåtna reglerna för biljetterna och förmodligen är det ändå så pass få som någon gång kommer utnyttja denna möjlighet att det inte påverkar övriga resenärer märkbart.

Att sprida en statusmatchning, exempelvis den som Malev hade, ser jag inte heller som något problem. De erbjuder möjligheten att matcha ett annat bonusprogram och har publicerat detta på sin hemsida. Så länge man inte förbinder sig till något vid statusmatchningen är det sedan upp till flygbolaget att marknadsföra sig och sitt bonusprogram på ett sånt sätt att folk väljer att stanna, det är ju därför status matchningarna finns.
Jag statusmatchade till Flying Blue utan några speciella mål men har flugit avsevärt mycket mer med Skyteam sedan dess eftersom jag upptäckt flera fördelar med programmet och alliansen.

Tveksamheterna börjar när man sprider och utnyttjar påtagliga kryphål hos flygbolagen/transportbolagen, framförallt sådant som regelmässigt inte är tillåtet men där det saknas en kontrollfunktion. Där börjar vi komma in i en gråzon vad som verkligen är lämpligt att dela med sig på ett publikt forum och vad man kanske bör hålla för sig själv om man upptäckt något. Sen går det att skicka privata PM också istället för att skriva allt i forumet.

Det bästa vore om alla medlemmar använder sitt sunda förnuft i dessa fall, att tvingas gå in och moderera eller sätta upp massa regler är inga självändamål.
 

Caspian

Medlem
Som jag ser det är Jakobs inlägg väldigt sunt, i synnerhet beträffande vad som är lämpligt att dela med sig på ett publikt forum.

Jag skrev i ett tidigare inlägg:

Tangerar inte några av dessa förslag det oetiska, kanske t.o.m. det oärliga....??? ...eller är allt tillåtet när det gäller att samla poäng???

... men fick endast en kommentar:

Det är inte olagligt... så mycket är säkert. Och om du känner att du står i någon etisk skuld till våra kära banker så vill jag gärna höra vad det är för story. ;-)

Det vore bra att få läsa fler reflektioner kring dessa frågor.
 

Jacob

Medlem
Jag skrev i ett tidigare inlägg:

Tangerar inte några av dessa förslag det oetiska, kanske t.o.m. det oärliga....??? ...eller är allt tillåtet när det gäller att samla poäng???
Varje person får stå för sin egen moral och ta ansvar för sina egna handlingar, det jag/vi bryr oss om är vad som publiceras på sidan.
Att ta upp sånt som är tydliga regelbrott eller på gränsen till bedrägeri har inte riktigt här att göra och ingen har något att vinna på det. Vi riskerar att att komma på kant med flygbolag/företag vi försöker skapa en god relation med och med tanke på hur många som numera läser i forumen lär någon i alla fall snappa upp vad som skrivs och rätta till det. =Lose/Lose situation!

Jag känner själv till kryphål som man lärt sig efter mycket resande, saker som man oavsiktligt fick testa och noterade "oj det fungerade" men som jag för den saken skull aldrig skulle komma på att skriva om i ett öppet forum. Det får stanna där det stannar, vill man prompt nämna det för någon kan man ta det privat och med lite eftertänksamhet.
 

Alx

Medlem
Jag tycker att sunt förnuft och det egna samvetet bör sätta gränsen för vad som är OK och inte.

Om någon (mot förmodan) helt skulle saknar det ena, andra eller båda delar. Kan ju han/hon alltid försöka tänka till en extra gång innan han/hon postar på forumet. Svårare än så borde det inte behöva vara tycker jag.
 

Alx

Medlem
Vi riskerar att att komma på kant med flygbolag/företag vi försöker skapa en god relation med och med tanke på hur många som numera läser på forumen lär någon i alla fall snappa upp vad som skrivs och rätta till det. =Lose/lose situation!

En liten undran bara.... Självklart ska man hålla en god och långsiktig relation med flygbolag/företag det tjänar vi alla på. Men gränsen för när man låter sig påverkas genom privata fördelar/smicker/uppvaktning m.m. är ju hårfin. För visst ska väl businessclass.se även i fortsättningen vara ett neutralt forum, trots att man senaste tiden givit SAS ett enormt utrymme?
 

JonW

Medlem
Hade det gällt relationen till din lokale Ica-handlare eller kvarterskrogen vore nog frågeställningen relevant.
Men när det gäller flygindustrin och moral har jag svårt att se någon koppling alls.
Att sälja fler biljetter än det finns säten på en flight, är det moraliskt?
Är det moral att inte tillåta avbokningar samtidigt som man förbehåller sig rätten att ställa in flygningar i sista minut för att man har för få bokningar?
Att neka passagerare m enbart handbagage som p g a avspärrad motorväg vid trafikolycka anländer t incheckning 5 min för sent ombordstigning, etiskt?
Är det moraliskt att strikt förbjuda rökning ombord, men låta medpassagerarna andas in pipröken från landets kronprins?
Om jag sedan ett halvår sett fram mot en förstaklass-resa surt betalat med egna pengar, är det moralist att nedgradera mig i sista minut för att en prinsessa inte vill nedlåta sig att dela kabin med helt vanliga mångmiljonärer??
Är det moraliskt att ge fan i utslag från ARN, och i övrigt försöka hitta alla kryphål man kan för att inte kompensera passagerare för kraftiga förseningar eller andra brister?

Skulle nog kunna hålla på hur länge som helst.
Faktum är att få företag i andra branscher skulle överleva om de tillämpade samma "moral" som flygindustrin...
 
Är det moraliskt att strikt förbjuda rökning ombord, men låta medpassagerarna andas in pipröken från landets kronprins?
Om jag sedan ett halvår sett fram mot en förstaklass-resa surt betalat med egna pengar, är det moralist att nedgradera mig i sista minut för att en prinsessa inte vill nedlåta sig att dela kabin med helt vanliga mångmiljonärer??

Haha, om du sagt A måste du säga B... :)
 
Toppen