Senaste nytt

Ryanair anställer Ryan, 19, som pilot

Palazzi

Medlem
Egentligen tycker jag inte om åldersdiskriminering, men på något sätt känns det olustigt... på samma sätt som om jag skulle på en kirurg som var 19år.
Känns som övning ger färdighet på ett visst sätt. Även om de båda kan alla regler etc känns det som att en äldre pilot kan hålla sig lugn och tänka utanför ramarna om sådant skulle krävas.

Ärligt talat tror jag att jag skulle ha stigit av planet om de berättade att piloten var 19år...
 

FF#1

Medlem
Antar att han kommer att var andre pilot i några år innan han får bestämma själv över planet.
 

vicce

Medlem
Antar att han kommer att var andre pilot i några år innan han får bestämma själv över planet.

Han flyger som F/O (first officer), alltså styrman. Så han är inte kapten, det tar några år och lite insamlade av erfarenhet innan det är dags.

Jag ser egentligen inget fel i att vara 19 år och färdigutbildad pilot. Du kan ju ta PPL (Private Pilot License) när du är 17 år, och få flyga ensam dock under kontroll från flyglärare som är kvar på marken när du är 16 år. Du får alltså flyga flygplan själv, innan du får ta körkort.
Sen är det inte vem som helst som flyger, du går igenom att psykologiskt lämplighetstest (som visserligen kanske inte är 100% tillförlitligt, går säkert att bluffa och hålla på om man är duktig) som tar några timmar att genomföra, intervjuer m.m.
Jag tycker snarare att det är kul att det går att få flygjobb, trots konkurrensen och den hårda marknaden för piloter.
 
Toppen