Senaste nytt

SAS Eurobonus lämnade ut mitt namn till Trygg-Hansa för telemarketing!

ben_hg

Medlem
Blev i förra veckan uppringd av en säljare som utgav sig för att ringa från Trygg-Hansa. Kollade telefonnumret, och det kom från deras huvudkontor. Ärendet var helt klart att sälja försäkringar i allmänhet. Han påstod att de har ett samarbete med SAS Eurobonus, och ”ringde på uppdrag av SAS”.

Jag mailade SAS Gold Service och har fått svar att man "har ett samarbete med Trygg-Hansa".

För det första så är min telefon nixad, så eftersom jag inte är kund hos Trygg-Hansa ska de inte ringa alls. För det andra tycker jag att det är rätt lågt av SAS av "sälja ut" sina kunder. Sluta genast med det, bästa SAS!
 

Swisser

Medlem
Det här måste väl vara reglerat i ert avtal (terms & conditions) med Eurobonus. I dessa avtal brukar det stå vad de får göra med kunddata och vad de inte får göra.
 

vicce

Medlem
Antar att det står i avtalet med SAS Eurobonus, som man aldrig läser igenom, att man tillåter att SAS och deras partners får ringa, skicka brev osv till en. Då spelar det ingen roll om du använder NIX och andra spärrfunktioner.
 

PYRZ

Medlem
Det här måste väl vara reglerat i ert avtal (terms & conditions) med Eurobonus. I dessa avtal brukar det stå vad de får göra med kunddata och vad de inte får göra.

Korrekt. Har man godkänt villkoren för EuroBonus när man blivit medlem så har man godkänt det. Det går dock att kontakta SAS och säga att man inte vill ha erbjudanden via SMS/telefon/e-mail Utdrag ur medlemsvillkoren:

4.3 Membership details can be passed to SAS business partners in order to coordinate special offers and activities. Information on purchases and other activities can be analysed and used for general or customer oriented marketing of SAS’ or SAS business partners’ products and services by SAS or SAS business partners. For such purposes, personal information can be transferred to countries that do not belong to the European Union or the European Economic Area.

4.4 SAS and SAS business partners may use email, text messages (SMS) or phone to communicate with members. SAS and SAS business partners may send promotional e-mails and SMS to members concerning their products and services. The member can at any time decline digital communication by contacting EuroBonus Membership Service. Email addresses for members less than 18 years of age will be used by SAS only to confirm the services/offers used. Any other direct communication with members less than 18 years of age will take place only by post and will be addressed directly to the legal guardian.
 

Traveller

Medlem
Kan tillägga att jag blev uppringd i går själv av en yngre man. Han sa att han ringde i samarbete med Finnair och tack vare att jag har ett "bonuskort" hos dom. Det visade sig strax att detta också var någon som ville sälja mig ett Mastercard. Då jag sa åt honom att jag inte var intresserad frågade han lite snorkigt "varför då". Jag sa jag var Pandion hos SAS och då sa han "tack, hej" och la på.... Usel reklam för Finnair och Mastercard.
 

ben_hg

Medlem
Korrekt. Har man godkänt villkoren för EuroBonus när man blivit medlem så har man godkänt det. Det går dock att kontakta SAS och säga att man inte vill ha erbjudanden via SMS/telefon/e-mail Utdrag ur medlemsvillkoren:

4.3 Membership details can be passed to SAS business partners in order to coordinate special offers and activities. Information on purchases and other activities can be analysed and used for general or customer oriented marketing of SAS’ or SAS business partners’ products and services by SAS or SAS business partners. For such purposes, personal information can be transferred to countries that do not belong to the European Union or the European Economic Area.

4.4 SAS and SAS business partners may use email, text messages (SMS) or phone to communicate with members. SAS and SAS business partners may send promotional e-mails and SMS to members concerning their products and services. The member can at any time decline digital communication by contacting EuroBonus Membership Service. Email addresses for members less than 18 years of age will be used by SAS only to confirm the services/offers used. Any other direct communication with members less than 18 years of age will take place only by post and will be addressed directly to the legal guardian.

Det är en rätt "frikostig" tolkning av 4.4 som SAS gör. SAS kan då sälja (för vem tror att Trygg-Hansa fick namnen gratis?) till i princip vem som helst. En mera rimlig tolkning vore att skicka erbjudanden från andra *A-bolag, hotell etc.

What's next? Bensin? Trädgårdsmöbler? Livsmedel? Sällskapsdjur? Det är dags för ett litet samtal med EB...
 

Ghoose

Medlem
När jag hade svenskt Amex Platinum så ringde det om försäkringar stup i kvarten, riktigt skönt och tyst nu när jag har norskt kort :)

Precis som ovan skriver, bara att acceptera att de nyttjar detta kryphål.
 
Toppen