Senaste nytt

Förslag på sträckning Hong Kong-Montevideo business/premium

RobRoy

Medlem
Hej,

Har agerat fluktare här på forumet under en längre tid och måste erkänna att det har ändrat min syn på resande. Tack för det! Tog en kaffe med Dr Miles och Henrik L för några veckor sedan och bestämde mig för att registrera mig. Ska försöka bidra så gott jag kan framöver.

Så till min fråga. Jag har tänkt resa HKG - MVD, ut runt 17/7 tillbaks runt 7/8. Har ingen som helst lust att kuska ’cattle class’, så tittar på business/premium. Har gjort de enkla sökningarna på ITA matrix osv. Där är AF ’billigast’ men det känns inte som ett bra alternativ. Med avfärd från TPE (där jag bokar de flesta av mina långresor från) så blir AA via Tokyo ett intressantare alternativ. Jag tycker dock att det borde gå att få till en bättre sträckning, kanske via Oneworld explorer eller IATA, men där räcker inte riktigt mina kunskaper till.

Förutsättningar:
BAEC silver, men rätt tomt i kontot (runt 30000avios).
EBS med runt 80 000p.
Tidsmässigt måste jag vara i HK den 15/7 och vara tillbaka senast 15/8. Stopovers är inga problem.

Letar efter det mest prisvärda alternativet. Det skulle dock inte skada om det blev ett guldkort på köpet också... Någon på forumet som har något förslag?
 

Palazzi

Medlem
Jag trodde jag hade en kanonlösning, men tyvärr har de ändrat säteskonfigurationen på TK's flyg till Buenos Aires. Annars hade du kunnat åka HKG-IST-EZE (sen kort båttur till Montevideo) för ca 24.000SEK T/R. Någon som vet när de ändrade detta? Resan hade med marginal givit dig ett Aegean Gold, som du senare kunnat matcha...

35.000kr T/R kostar det iaf i Busienss Class med TK, vilket måste ses som mycket prisvärt. En enda resa skulle ge dig 50.000mi till Eurobonus så du blir EBG direkt. Då har du också 130.000p att bränna på SAS/ Star Alliance sen...
 

Dr. Miles

Expert
Hej RobRoy, välkommen till BusinessClass.se!

Vanligt fall hade jag rekommenderat Turkish Airlines Business Saver (J klass) till Buenos Aires men J klass mellan Istanbul-Buenos Aires är helt slut på de dagarna runt din avresedatum.

Turkish Airlines kör leasad Boeing 777-300ER från Jet Airways mellan Istanbul och Buenos Aires fr o m 2013-JUL-01 och den flygplansmodell har tyvärr ingen Economy Comfort Class.
Däremot kan man sitta i First class stolar när man bokar Business class biljett på denna sträcka.

Så här ser First class ut på Jet Airways Boeing 777-300ER plan (bilden är på THAI flygning)
THAI First class BKK-HND_13.jpg

Turkish Airlines S13 Leased A330/Boeing 777 Aircraft Operation as of 20MAR13 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
Airlineroute.net skrev:
Comfort Class service is not available on Jet Airways aircraft while First Class cabin is sold as Business Class.

Jag letar vidare, men vad är din budget?
 

Dr. Miles

Expert
Från Hong Kong:

Hong Kong-(MH; operated by JL)-Tokyo-(MH)-Los Angeles t/r kostar ca 20.500 HKD inkl. skatter med Malaysia Airlines & Japan Airlines
Los Angeles-(AAvia olika routing inom USA)-Miami-(AA)-Montevideo t/r kostar ca 24.500 HKD inkl. skatter med American Airlines.

Totalt ca 45.000 HKD inkl. skatter i Business class.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

(40 + 140 + 60 + 210 + 140) x 2 = 1.180 Tier Points till British Airways Executive Club​

Från Ho Chi Minh City

Ho Chi Minh City-(EK)-Dubai-(EK)-Buenos Aires t/r för ca 40.100 HKD inkl. skatter med Emirates.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Du måste dock ta dig till Ho Chi Minh City och ordna transport från Buenos Aires till Montevideo (vilket ligger i och för sig nära)
 

RobRoy

Medlem
Tack för snabba svar.

Budgeten är inte helt satt, Behöver dock ta hänsyn till de som betalar, så det kan inte dra iväg hur mycket som helst. 45000HKD (38000kr) är acceptabelt, men mycket mer än så har jag nog svårt att motivera.

Tittade en del på flyg till Buenos Aires i början men var inte alls säker på hur pass mycket fru Kirchners frispel skulle påverka. Senaste jag hörde något (typ 6 veckor sedan) så lät det som att det var straffskatt på det mesta för utlänningar och att lokalbefolkningen allt mer sökte sig över gränsen för att göra sina bankärenden. ska höra mig för hur det ligger till i dagsläget. En tripp över Rio de la Platas bruna vatten är annars inte alls så dumt.
 

jumbooze

Medlem
RobRoy,
Med brasklapp för CFdK's kreativa skattepolitik, enligt kompisar i Bs As så är det mest aktiviteter som starta resa Ex-EZE och inköp på argentiska betalkort utomlands och köp av paketresor på Argentinska resebyråer som drabbas. Så du bör inte drabbas så mycket.

Visst om du turistar i Argentina så får du ju betala "turistbiljett" och inte "lokalbiljett" om du inte reser med en argentinare och lyckas slinka igenom på ställen där pass ej krävs som t.ex. buss & museum.

Men som sagt CFdK är ju en mästare på att hitta skatteintäkter så saker kan ändras.
 
Toppen