Senaste nytt

Vad händer om man missar anslutningsflyg med Aeroflot på Moskva Sheremetyevo?

Dr. Miles

Expert
Andra frågan till @Aeroflot. :)

Det finns tillfälle då man missar anslutningsflyg. Ofta är det inte stort problem (allt är relativt) men i Ryssland kan det bli ett stort problem.

Här är en möjlig reseplan till Beijing.

SU2211
Stockholm ARN 11:50 - Moskva SVO 15:50 320
SU202
Moskva SVO 17:05 -Beijing PEK 04:40+1 333


SU205
Beijing PEK 11:40 - Moskva SVO 15:55 333
SU3580 (operated by SAS)
Moskva SVO 17:25 - Stockholm ARN 17:40 736​

Anslutningstiden på Moskva Sheremetyevo på hemvägen är 1 timme 35 minuter. Om det blir försening på Beijing-Moskva flighten och missar Stockholmsflighten, vad händer då?

Jag förutsätter att Aeroflot bokar om passageraren till nästa möjliga flight till Stockholm, men följdfråga är:

Erbjuder Aeroflot logi (a la Sheremetyevo hostage på Novotel) och måltider vid missad anslutning? eller ska man klara sig själv på airside?
Det som är jobbigt i Ryssland är att de flesta resenärer med västerländskt pass inte kunde få visa on arrival (i alla fall tidigare) så att man inte kan gå till landside och bo på ett hotell utanför flygplatsen.

Jag är tacksam om jag kunde få svar om vad som gäller.
 

Jonas C

Medlem
Det enda jag har hört är skräckhistorier om folk som blivit tillfångatagna och tvångsplacerade på hotell med väpnade vakter i väntan på nästa anslutningsflyg, men jag låter det vara osagt.
 

Aeroflot

Företagsrepresentant
Hej igen Dr. Miles, Jonas C och Tommy,
Tack för möjligheten att förtydliga.

Sheremetyevo till skillnad från flera andra flygplatser är känd för att passagerare och bagage väldigt sällan missar sina anslutningar, dels på grund av en en helt ny modern Terminal D, Aeroflots flaggskepp terminal, byggd 2009 men även beroende på att Aeroflot nyligen blev helt klar i mars 2013med etableringen av en "Hub Control Center" som i förebyggande syftet minimerar risken att kunderna överhuvudtaget missar sina anslutningar, se länk nedan;
News | Aeroflot

I det sällsynta fall kunden de facto skulle missa sin anslutning och Aeroflot anses ha förorsakat situationen, erbjuder Aeroflot hotellövernattning på Novotel. Värt att komma ihåg är att många flygplatser runt i världen där visum krävs för att komma in i landet, men ej för transfer, likt på Sheremetyevo, existerar inte så kallade "airside" hotell, då tvingas kunden att övernatta inom den internationella delen, dvs. på airside sidan, typ på någon soffa eller liknande. Att tänka på är att väldigt mångavnationaliteter till skillnad från oss skandinaver får ej visum till många länder, vilket innebär att dom tvingas övernatta på soffor etc., detta gäller nästan aldrig oss skandinaver, eftersom vi sällan krävs på visum.
Ryssland är ett land där skandinaver har visumkrav, dock som nämnt ovan, ej tvingas sova på soffor vid missat flyg pga. ej visuminnehav eller att det saknas airside hotell.


Det betyder således att på Sheremetyevo likt ovannämnda exempel finns ej airside hotell, skillnaden är att Aeroflot har funnit en lösning.
baserat på att kunderna erbjuds transport till Novotel där dessa kunder utan visum bor på en och samma våning, kunderna låses inte in på sina rum, det finns även uppehållsrum på samma våningsplan där man kan träffas etc.
När vi ändå är inne på SVO som är Aeroflot Russian Airlines hub, är vi väldigt stolta och glada att kunna erbjuda denna hypermoderna hub.
Det kan nämnas att det finns 3 000 m2 duty-free shopping, Starbucks och Fridays Bar and Grill, pubbar etc.

Önskar er alla en positiv och framgångsrik tisdag!

Vänlig hälsning,

Johan
 

Dr. Miles

Expert
OK, tack för förklaringen, Johan.

Min andra fråga är, vad händer då när jag missar anslutningsflyget pga något som är utanför Aeroflots kontroll (t ex dåligt väder)?
Behöver jag stanna på airside eller behöver jag ordna själv boendet med Novotel?

Som jag skrev tidigare, det är inget problem för mig på andra flygplatser. Jag kan ordna boende själv antingen på airside eller på landside.
Men just i Ryssland kan det blir mycket knepigt situation.
 

tob

Medlem
Jag var med om precis detta i maj 2011 då vår flight från Hong Kong var ca 30-40 minuter sen varpå vi direkt vid ankomst blev meddelade att vi skulle missa nästa flight och istället få spendera natten i Moskva. Med ca 30 minuter kvar tills nästa flight skulle gå mot ARN tycker man ju att det borde ha kunnat gå med lite vilja men det blev blankt nej. Vi hade våra misstankar om att Aeroflot hellre skickade oss med eget plan dagen efter istället för med SAS samma dag men det har jag egentligen inga belägg för..

Hursomhelst blev vi eskorterade till och inkvarterade på Novotel där vi mycket riktigt hade bevakningspersonal dygnet runt i korridoren som när det var dags för måltid hämtade alla från rummen för att gemensamt leda ner oss till matsalen och sedan tillbaka till rummen igen.
Det hela blev dock i slutänden mest en rolig historia att berätta och vi var ett gäng svenskar i samma situation som skämtade och spekulerade friskt om vad som skulle hänt om man bara lagt benen på ryggen och dragit..

Det fanns även gratis wifi med bra uppkoppling så det gick utmärkt att jobba från hotellrummet.
 

NotRyan

Medlem
Det är alltid kul i Ryssland. Jag minns en transfer jag hade på SVO, ankom till T2, skulle vidare till SVX från T1. Allt gick bara fint med transfer airside runt hela flygplatsen och helt klart en upplevelse. Aeroflot Nords B735 till SVX var också en upplevelse. Hemresan skulle sen gått med SU-main och en Tu 134, men tyvärr blev den utbytt mot Aeroflot Nord och B735 igen :(

Mvh
/NotRyan
 

Aeroflot

Företagsrepresentant
Hej Dr Miles,

Tack för frågan.
Enligt vad jag har förstått måste man ha visum för att lämna airside på egen hand, vilket betyder
att det ej är möjligt att ta in på Novotel.

Skulle kunna liknas med att en person från t ex. afrikanskt land ej kan
lämna airside, på en västeuropeisk flygplats (tänker speciellt på en av de två största i Europa som ej har airside hotel), nämner bara som jämförelse.

Vänlig hälsning,
Johan
 
Toppen