Senaste nytt

Nybörjare på KLM / Air France (med guldkort....), frågor

FF#1

Medlem
Ska nu ut och resa med KLM på första gången på ca 10 år, tack Karin för guldkortet!
Ska bli intressant att prova nått annat än *A och dessutom passade tiderna så mycket bättre än SAS.

Har några nybörjar frågor:

Flyger LLA-ARN (SK), ARN-AMS (KL) på vägen dit. Går det att checka in väskorna hela vägen eller måste jag släpa dem från T4 till T2 på ARN?


Hur mycket bagage får man ta med sig på en ekonomibiljett med guldkort på KLM?

Om jag har förstått det rätt så får man ta med en gäst till loungen?

Hur funkar det med Sky Priority, får man ta med en gäst som på "fast track"

Hur brukar det funka med business check in och en gäst, funkar alltid att ta med kompisen utan status fram till disken på *A som *G för att fixa säten brevid mm, men hur är det på Sky team, tex. på AMS?

Har hört talas om "Cash upgrade" på KLM, hur funkar det och vad brukar det kosta?

Har även försökt klura ut hur många Miles flygningen ger (bokad i V och E) men jag hittar inte rätt tabell för % för de olika bokningsklasserna?

Något annat som kan vara bra att känna till som "gröngöling" med guldkort på KLM?
 

Agö

Medlem
Undvik KL:s cash upgrade. Brukar vara hutlöst dyrt (över 1000 SEK på ARN-AMS). Cash upgrade ger heller inte poäng för C sedan hösten 2012.
 

marbe166

Medlem
V och E ger båda 25%, d.v.s. 187 poäng per flight, dessutom får du som guldmedlem 75% Elite Bonus (Award Miles) d.v.s. 140 poäng.

Du får ta med 2 väskor, men jag är osäker på om det är max 23 kg eller 32 kg styck...

Rekommenderar att ni gör online-checkin för att få platser bredvid varandra. Logga in på ditt FlyingBlue-konto ca 3 dagar före flighten för att kunna välja platser i hela Economy-kabinen och gör sedan online-checkin 30 timmar innan.
 

FF#1

Medlem
Tack för informationen, då vet jag vad jag har för poäng att vänta och att det varken hjälper eller är prisvärt att uppgradera.

Gäst i Loungen verkar vara ok, men hur är det med policy och praxis för "sky priority"?
 

jumbooze

Medlem
Undvik KL:s cash upgrade. Brukar vara hutlöst dyrt (över 1000 SEK på ARN-AMS). Cash upgrade ger heller inte poäng för C sedan hösten 2012.

En kompis till mig gav ca 3000 för upgrade till C AMS-EZE det kunde jag också tänka mig ännu mera om den nya kabinen kommer men inga C points är ju trist!!
 

Agö

Medlem
En kompis till mig gav ca 3000 för upgrade till C AMS-EZE det kunde jag också tänka mig ännu mera om den nya kabinen kommer men inga C points är ju trist!!

Ja, på longhaul kan det givetvis vara motiverat. Men inom Europa förefaller det idag helt galet. Tidigare var det nog en rätt bra deal med lite intra-Europa C-klass och bra poäng.
 

Agö

Medlem
Gäst i Loungen verkar vara ok, men hur är det med policy och praxis för "sky priority"?

Har inte testat själv men är intresserad av svaret då jag planerar resa med min sambo som inte är Elite. Verkar vara High Chaparall i detta avseende. Lounge är givet. Check-in och priority boarding, ja kanske. Fast track, verkar vara högst olika behandling beroende på flygplats och person. Läs mer i denna tråd.

Sky Priority for companion? [Archive] - FlyerTalk Forums
 

FF#1

Medlem
För några veckor sen så lyckades jag få upp bokningen på mina Flying Blue sidor och preliminärt välja stol mm. Nu går det inte utan att den säger att namnet inte matchar profilen. Eftersom första segmentet är med SAS så är det där jag ska checka in, nåja jag har ju en stol.
Får se om det går att ändra den på flygplatsen.

Nåja, hur som helst, ska bli skoj att fara ut och flyga lite KLM i dag. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Hur funkar det med Sky Priority, får man ta med en gäst som på "fast track"

Hur brukar det funka med business check in och en gäst, funkar alltid att ta med kompisen utan status fram till disken på *A som *G för att fixa säten brevid mm, men hur är det på Sky team, tex. på AMS?

Det kanske inte ska vara så officiellt, men i de fall jag provat (med statuslös flickvän) har vi båda blivit aktivt hänvisade till SkyPriority, på Orly till och med efter att ha stått och köat till vanlig incheckning i 20 minuter! Var bara att börja köa igen till SP!
Jag gissar att det beror på att det är lättast för personalen att göra så när båda är på samma bokning.

Angående FastTrack vet jag inte, ej provat men är nog inga problem. Prio Boarding funkar när det är uppenbart att man är tillsammans.

Jag gissar att det oftast är en bedömningsfråga, reser du med 5-6 statuslösa lär det inte funka alls.
 

FF#1

Medlem
Lite uppdateringar:

Det gick inte att ta med gäst i priority boarding, eftersom vi inte hade samma bokning, men jag gissar att det spelade in att de inte kunde se på mitt bording pass att jag hade guld och det vart lite tjafs..

Det går bra att skicka bagatet från LLA-AMS via ARN trots SK och KLM på samma biljett, dock hade någon rotat sig med att klippa bort min priority tag på väskan när den kom ut nästan sist i AMS... suck...

Mina poäng för resan har dock redan kommit in så uppenbarligen funkade bonuskortet i min bokning även om det inte syndes på mitt bording pass.

Väl ombord så vart en person per rad runt om kring mig framflyttade till varsin egen rad i comfort eller vad det nu heter... dock inte jag trots att de hade en lista med sig i kabinen och bestämt i förväg vem som skulle få flytta fram, tror inte att alla dem var platinum...
Servicen ombord var helt ok med macka, heineken, kaffe och kaka med en extra öl på andra rundan.

Så summa sumarium min första KLM upplevelse var helt ok, ser fram emot att testa deras lunge i AMS på sönda kväll.
 
Toppen