Senaste nytt

Åka till Seattle och Everett för hämta hem en sprillans ny 777-300ER

Concorde

Founding Member
Tanken var att göra reportage av detta redan för ett år sedan, men så blev inte fallet. Eftersom många här förhoppningsvis bör uppskatta denna unika inblick samt mitt bedrövliga språkbruk lägger jag upp reportaget i här.

Dock på Engelska mest då jag inte hinner översätta.


Bilderna är tagna med mobilen + Nikon D80 default cheap optics...


Preface:
BAEC frågade mig redan sen hösten 2011 om jag kunde tänka mig att åka till Seattle för att hämta en maskin från fabriken. Oturligt nog hade jag redan en resa inplanerad med min kära hustru (välbehövlig weekend för hennes del) så jag tackade nej, trots uppmaningar från min fru att åka då hon visste hur unikt det var samt att chansen att förfrågan dyker upp igen var minimal.

Men hör och häpna. G-STBF (sjätte 773 i BA kulör) skulle lämna fabriken Februari 2012, och man undrade om jag kunde tänka mig att vara med denna gång? :rolleyes:

Några vecka senare dök ett trevligt mail upp från BA Head of Corporate Sales.:D

Resplan:
Sunday
- BA Club Europe till LHR tidigt en söndag morgon.
- VIP group to meet in the BA Concorde Lounge from 12.30 (Han skrev så... amatör)
- BA049 departs 14.35. Vi var 9 personer (8 VIP plus värd) som satt tillsammans i Club World Lower Deck. Notera att våra Piloter (Captain x2) för delivery flighten även var med på LHR-SEA flighten (vi morsade på dom i Concorde Room) men dom fick inte helt överraskande åka First.
- Private transfer från SEATAC till Fairmont Olympic Downtown Seattle.
- Middag på Anthony's at Pier 66. För att vara en mindre kedja mycket bra.

Monday
- Private transfer från Fairmont följande morgon till Museum of Flight.
- Tillbaka till Fairmont, hämta väskor och sen till Lynnwood söder om Everett, sova på Residence Inn.
- Övrig besättning (4st cabin crew) samt 30 utvalda BA anställda (recognized for special achievement) ansluter för middag och partaj på lokal Steakhouse.

Tuesday
- Private transfer till Boeing
- VIP Walking Tour hosted by Boeing Tour Guide. (All access med foton på allt utom 787 linan)
- Transfer till Everett Delivery Center
- Delivery Ceremony and Departure Preparation
- BA777-300ER departs Boeing Paine Field

Wednesday:
- Arrive British Airways Maintenance Center (BAMC) in Cardiff, clear customs and immigration.
- Breakfast at BAMC
- Guided tour of BAMC (Wide-body maintenance facility)
- Transfer to LHR T5/Hatton Cross/BA HQ Waterside
- Club Europe back to ARN 17.00

Ja, känslan när schemat trillade ner i mailboxen kan knappt beskrivas. Det blev bättre än alla tänkbara förväntningar.

ARN-LHR BA A320 Club Europe (Business) Söndag 07:00 ca

Avresa okristligt tidigt, men det var det värt. Menzies Lounge i F piren för kaffe och billig jos. Mest för att man var något sliten från kvällen innan. Frukosten skulle serveras ombord. BA gör frukosten bra med full English och Champagne. A breakfast for Champions.

Passande lektyr denna morgon med tanke på destinationen:




Dagens maskin:


1D. Bokar man 1D på Airbussarna får man ofta hela raden själv om inte fullt. Detta då rad 1 är blockerad för alla utom Gold fram till 72h före avgång.


Rad 1 var tom och vill minnas att jag nog var själv i Club.




Det uppstod dock en tråkig situation ganska tidigt. Champagnen var inte kyld. Dock hade den suveräna Pursern en lösning på detta, en ad-hoc ishink:



Kort därefter...


Magiska vyer som vanligt när flyger in från öst till Heathrow:




LHR T5 var lugnt denna morgon:


F check-in:


Hitåt:


Security var snabb och dörren till Concorde Room direkt till höger. Mitt namn fanns på en lista från Special Services (eftersom jag inte hade F BP). Concorde Room var inte vidare belastat och jag sprang på två av herrarna från vår VIP grupp, varav en som jag känner sedan tidigare. (Han har svarta kortet... Premier, cool kille).

Det var inte lämpligt att hoppa på bubblet direkt utan en kopp te på Concorde Room terrassen fick det bli:






Fast man kan inte vara utan för länge...


Fortsättning följer inom kort.
 

Concorde

Founding Member
Med ett glas Bolly Rosè i handen utfördes standard rutinen i Concorde Room:

- Kika runt ifall något bekant ansikte är på plats
- Inspektera vinerna
- Kolla status på lediga bås i matsalen inför lunchen







Not bad... not bad at all:


Concorde Room Bar:


För en arkitektur nörd är detta fascinerande detaljer:


Ordningen återställd:


I vanlig ordning när man fler än två som vill äta i Concorde Room tar man vänstra hörnet längst in. Gott om plats samt god uppsikt men även privat om så önskas:


Tyvärr var maten och servicen inget annat än bedrövlig denna dag. Jag bad om Chateau Canon. "Que?"
"The Bordeaux Red, please"
Hon började hälla upp vinet i fel glas (vita) och hade tyvärr inte fått mycket ubildning.
Maten var som sagt pinsamt dålig. Min vän Premier/GGL bad mig ta bilder på allt och maila till honom för vidare åtgärd.
Endast förrätten, svampsoppa, gick att äta:


Nog om detta. Klockan hade passerat 13.30 och det var dags att bege sig till B gates via lilla tåget under jorden.
Sällan har man varit så exalterad och uppspelt över en flygresa. Jag är alltid exalterad när jag ska flyga 747, oavsett kabin. För mig är planet magiskt och förknippat med så mycket historik, nostalgi och minnen då man som litet barn drömde om att en dag få se jumbon och så småningom flyga i den. Vi var alla stationerade tillsammans på rad 17-20 A sidan.
Jag satt på 18A och hade absolut inget att klaga på. 18B gick inte att fälla ner varav min medpassagerare blev flyttad till 18C.







Video med hela take off sekvensen finns här.
http://youtu.be/-6LgrMzx9nQ



Life, is good...


Förrätten, en lax tartar var god. Champagne please.


Main course, firre var godare än den såg ut:


Efterrätten var inte vidare spännande, men något sött ville jag ha:


Dom ca. 10 timmarna till SEATAC flög på fint. Vi fick besök av CSD efter maten men idag fick man glatt acceptera att hon inte morsade på mig... Normalt skall CSD hälsa på alla Golds och högre, men med tanke på att vi var 2 Premier, 2 GGL, Head of Corporate Sales samt ett par Guld och någon AAEXPLT, och på bjudresa därtill, var det inte så konstigt ;)
Finare besök ännu lite närmare SEATAC. Rod, en av våra kaptener på G-STBF från Everett kom ut och morsade på oss och pratade glatt. Sjukt trevlig! Det ska sägas att alla i hela vår VIP grupp samt alla från BA var trevliga.
Hur som haver. Rod berättade med stora ögon att 777'an skulle behöva 21 sekunder från stilla stående till take off!! Och då inte med full kraft. Som en 757 med 4 RR motorer.

Framme i SEATAC fick vi instruktioner om att samlas direkt utanför customs i Arrivals då en utav 9 valde att checka in baggage... Han blev vänskapligt mobbad för detta.
I arrivals startade Boeing sin hospitality med två glada herrar i röda tröjor som visade oss till vår transport mot Fairmont Olympic.
Japp, egen liten buss från Boeing för hela gänget:


Fortsättning följer....
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
okej... sorry för jag låter så nördig, men detta är bland det coolaste jag läst. Bjudresa för att hämta hem en 777, jösses. Jag är inte avis alls... ;) : Undrar vilken sjuka vi har vi flygnördar. Jag önskar jag hade gjort ett resereportage när jag flög privatjet med kronprinsen av Holland (nu kung, men då var han kronprins). Enda gången jag har fått blåljus som möte i ett flygplan. :)

Ser mycket fram emot fortsättningen. :)
 

segra

Medlem
okej... sorry för jag låter så nördig, men detta är bland det coolaste jag läst. Bjudresa för att hämta hem en 777, jösses. Jag är inte avis alls... ;) : Undrar vilken sjuka vi har vi flygnördar. Jag önskar jag hade gjort ett resereportage när jag flög privatjet med kronprinsen av Holland (nu kung, men då var han kronprins). Enda gången jag har fått blåljus som möte i ett flygplan. :)

Ser mycket fram emot fortsättningen. :)

Inte för sent med ett reportage.............
 
Mycket trevligt! Dock blev jag konfunderad över att jag först trodde anledningen till resan var att @Concorde skulle flyga maskinen själv, men så visade det sig inte vara. Fick du haka på för att du har BAEC Gold? Låter dock som en osannolik faktor i mina öron ;)
 

Jonas C

Medlem
Med tanke på att det finns lika måga BA Guld som EB Guld (74 000), så är den nivån även i BA lojalisternas ögon ganska lågt betraktad. Skulle nog misstänka att det mer rör sig om de kontakter till folk i BA:s ledning, som vår Concorde besitter. Men det får nog låtas vara osagt. :)

Mycket trevligt reportage för övrigt, ska bli kul att läsa resten!
 

Concorde

Founding Member
Vi var som sagt inbokade på Fairmont Olympic första natten. Fairmont är relativt okänt i Sverige då man inte tillhör någon kedja samt har fokus på andra marknader. Deras hotell håller mycket god standard där vissa ligger på FS/St Regis/Peninsula klass och övriga kan väl jämföras med bättre Intercontientals. Det är en Kanadensisk kedja med många "Grand" stil hotell i stora städer runtom i världen, samt resorts i diverse paradis. Ett av deras mer berömda hotell är vid Lake Louise, en av världens vackraste platser. Vi spenderad vår smekmånad runtom Lake Louise och Banff... champagne powder från December till Maj.

Rummet var inte helt nytt, men absolut av god standard och inte slitet på något sätt. Sov som en stock till 04:00 men sen gick det inte längre p.g.a. 9 timmars tidsskillnad.







Slog ihjäl tiden innan frukosten öppnade (mycket bra!) genom att promenera i Seattle down town då Fairmont ligger mitt i staden.
Hängde på låset på Starbucks Pike Place för bästa morgon kaffet.
No Jaywalking in Seattle! Folk stannar vid rödljus trots ingen trafik. Folk sneddar inte över gatan... man går bara på övergångsställen samt när det lyser grönt. Inget skämt.

Efter frukost kom vår designerade Boeing bil och chaufför och hämtade oss för resan söderut till Museum of Flight. Detta ställe har länge varit ett "bucket list" item för mig. Mycket exalterade denna morgon.

Blir på engelska från och med nu.

We'll start at the Museum of Flight, just south of Seattle. This is also the location of Renton, the Boeing 737 plant.
DSC_0018a.jpg


DSC_0020a-1.jpg


A model of the original Boeing Factory, which was moved from the Seattle harbour to the Museum location
DSC_0015a-1.jpg


First jet-age Air Force one
DSC_0023a.jpg


DSC_0032a.jpg


DSC_0024a.jpg


DSC_0031a.jpg


DSC_0042a.jpg


We live in hope...
DSC_0045a-1.jpg


DSC_0047a-1.jpg


DSC_0051a.jpg


Inside Air Force One. Coach/helper class...
DSC_0057a-1.jpg


More important folk
DSC_0056a.jpg


Senators?
DSC_0060a.jpg


The Boss
DSC_0065a.jpg


The Boss hi-tech stations...
DSC_0068a-2.jpg


Back outside. The first 747. Special to me for sure
DSC_0074a.jpg


DSC_0076a.jpg


DSC_0077a.jpg


TBC...
 

Concorde

Founding Member
DSC_0080a-1.jpg


DSC_0082a.jpg


DSC_0083a-1.jpg


DSC_0085a.jpg


No 4. Will be scrapped or sold to a private owner as it is too heavy for viable commercial airliner use.
DSC_0096a.jpg


AWACS
DSC_0100a.jpg


Back inside the main building
DSC_0101a.jpg


Don't mess with the rocket
DSC_0104a.jpg


Blackbird engine. Powerful little thing
DSC_0113a.jpg


DSC_0110a.jpg


DSC_0115a.jpg


For sure I bought one! And the 747-8 model also :) And there was a 787 official Boeing Lego! 700 pieces, with retracting gear. For a man who has a son nearing two, and himself was an avid Lego builder until the age of 15, well words cannot describe it. Yeah, I bought it. It is available online at a certain store.
DSC_0122a.jpg


Designated driver
DSC_0127a.jpg


Next, the Boeing plant at Paine Field with unique exclusive photos from inside the production lines.
 
Toppen