Senaste nytt

Vägkrogar - Bästa och sämsta

Valley

Medlem
Inför nästa veckas 200 mil i bil tog jag mig en funderare över om jag kunde komma på någon vägkrog, eller motsvarande, som är värd att stanna till på. Kan vara lunch, kan vara frukostkaffet.
Enligt min definition skall man inte behöva svänga av för någon längre omväg. Säg att avstickaren får ta någon minut. Och så skall man inte behöva leta ihjäl sig efter någon parkeringsplats.

Någon som har några bra tips på något som man inte lägger märke till eller vågar stanna till vid.
Fruktansvärt tunnsått. När en varmkorv på macken är det vettigaste alternativet då är det illa.
Har snudd på gett upp.

Och vad finns som man absolut inte skall offra en krona på ?
Här vill jag placera alla "Rasta" fixar inte ens att köpa kaffe där längre.
 

DrKlas

Medlem
Gillar Brahehus, har helt ok mat och utsikten är vacker.

Kommer man norrifrån och missar Brahehus får man kort därefter en ny chans vid Gyllene Uttern så just i trakterna av Gränna finns det till och med alternativ.

För några år sedan rankade någon tidning E3 Baren mellan Götene och Mariestad till bästa vägkrog längs E20 mellan Stockholm och Göteborg. Efter ett besök där det året har jag undvikit alla vägkrogar förutom Brahehus. Antingen får det ta tid att stanna en bit från vägen eller så blir det McDonalds eller liknande precis vid vägen.
 

taxvalp

Medlem
Laxbutiken i Ljungskile och Varberg är mina favoriter längs E6 söderut och kan rekommenderas till dom som gillar Lax...

De har för övrigt öppnat även vid E6 i höjd med Kungsbacka med nytt koncept, Lilla Laxen. Enbart mat och inget att köpa hem. Har testat och det var gott. Förmodligen en av få vägkrogar med snabbmatsstuk som serverar champagne...
 

Timotey

Medlem
Min personliga favorit är Ringarum längs E22 mellan Söderköping och Valdermarsvik. Förmodligen mest av nostalgiska skäl då vi alltid stannade där när vi åkte till mormor och morfar som liten. Kan väll inte påstå att de är bättre än någon annan tycker de flesta är lika usla.

Finns däremot ett riktigt bra i Tärnsjö med riktigt bra husman. Minns inte namnet.

Tycker det är skralt med vägkrogar i Sverige framförallt bra och prisvärda tycker att många har hutlösa priser. I Finland däremot kryllar det av av bra och prisvärda stopp längs vägarna
 

Nemo

Medlem
Generellt tips: golfrestauranger. Donkan fungerar alltid bara man är medveten och beställer rätt rätt. Gott kaffe, faktiskt.
http://www.svd.se/resor/fyra-vagkrogar-varda-en-resa_6313602.svd
 

Najk

Medlem
Jag har slutat med vägkroger. Det blir ngt lätt på dagen, en burgare på McD eller sallader från bensinmack, sedan middag på hotell på kvällen.
 
Toppen