Senaste nytt

Kan jag åka in till Bangkok vid lång transfer

Har en 9 timmar lång transfer i BKK. Visst kan jag under den tiden åka in till Bangkok under det visum jag vanligtvis får när jag t ex. semestrar i landet i 2 veckor? För det finns väl ingen "minimum stay" för att man ska kunna använda sig utav det visumet?
 

Dr. Miles

Expert
Visummässigt är det inga problem att gå in i Thailand under transit förutsatt att du har svenskt pass.
Däremot det finns risk att du krävs att betala 700 THB när du kommer tillbaka till flygplatsen.
Det är flygplatsskatt för avresa med utrikes flygning från Thailand. Om du har stopover (över 24 timmar) i Bangkok är skatten inbakad i biljetten, men om det är utrikes-utrikes transit under 24 timmar, är skatten inte inbakad därför behöver du att betala skatten om du går till landside, enligt reglerna.
 

Traveller

Medlem
Ett tips är attt du hyr dig en bil med privatchaufför på flygplatsen. För 3000 Bath kan du få en för 5-6 timmar. Gå ut i ankomsthallen så står dom där och väntar.
 

Dr. Miles

Expert
Tack båda för svar :)
Jodå, jag har ett nordiskt pass så då ska det inte vara några problem.

Jag glömde att skriva att det inte går att betala 700 THB med kreditkort. Jag har gjort detta med THAI, Lufthansa, Singapore Airlines och Air China från Bangkok och ingen av dem tog emot kreditkort för betalning av flygskatten 700 THB.

Om du tar Thai baht från bankomat blir du debiterad 150 THB (ca 34 SEK) för transaktion med utländskt kort, så bästa tips är att ha minst 700 THB kvar i plånboken.
 

Jacob

Medlem
Inga som helst problem. I januari var jag i Bangkok/Thailand i 40 minuter när jag bytte mellan två separata biljetter.
 

Roger J

Medlem
Om bytet i bangkok är med separata biljetter är skatten inbakad i biljetten. Det är endast vid ren transfer i Bangkok de kan vilja ha skatten kontant. Men har du ett fysiskt boardinpass för nästa flyg är det bara att gå igenom säkerhetskontrollen och då har i alla fall jag aldrig betalt något.
 

ACervin

Medlem
Samma här, hade ett 20 h stopp tidigare i år och var inne i stan. Med boardingpass är det bara att gå till säkerhetskontrollen. Inga 700 baht att betala.
 

TjudöBoy

Medlem
Hmm, inte gäller väl det (700 Baht)vid transfer till inrikes??
Vi har bokat vår vintersemester till Phuket med TK till Bangkok och sedan vidare till Phuket dagen efter med flygbolag XX (ej bokat ännu). Har inte för mig att jag betalade ngn skatt senast vi stannade några dagar för att sedan flyga vidare inrikes.
 
Toppen