Senaste nytt

Inställt flyg - ersättning?

Har nu en fråga till detta underbara forum. I onsdags morse skulle jag ta BA142 från New Delhi till London för att slutligen hamna i Köpenhamn. Avgångstid var 0220 och ankomst 1250. Vid 0120 blev vi uppletade i loungen och fick besked att flighten var försenad och med stor sannolikhet inställd (motorproblem, dvs tekniskt fel). Det två vackra men beslutsoförmögna kvinnorna fick det hett om öronen då runt 20 businesspassagerare ville ha besked. Under tiden vid gaten var det ingen information alls. Jag sade direkt att ge mig ett hotellrum och boka om mig till 0830. De var som sagt inte betrodda att ta beslut och managern skulle komma inom 10 minuter (kom inte på två timmar). Blev till slut ombokad till 0830, men fick inget hotell och ingen övrig kompensation (mat ej nödvändigt då vi var i loungen). Skall nämnas att de vid 3 sa till oss att planet blev inställt till 100%, men infon i gaten var fortfarande delayed, kl 7 blev flighten inställd "på riktigt".

På grund av kortare transfer i London så var vi framme i Köpenhamn runt 18, drygt fem timmar försenade. Kändes dock som mer, och eftersom jag skulle hem och packa för en semesterresa dagen efter var jag arg.

Så, vad har jag rätt till? Ingenting? Poängkompensation? Monetär ersättning? Tacksam för er input.
 

Alx

Medlem
Liknande fall har redan diskuterats åtskilliga gånger här på BC.se. Läs gärna dessa trådar eller ännu bättre på t.ex. Konsumentverkets hemsida om passagerares rättigheter vid inställt flyg.

I korthet kan sägas att flygbolaget agerar fel om de inte ersätter dig för hotell- och matkostnader. Dessutom är du berättigad till monetär kompensation i form av 600€ om inte flygbolaget kan påvisa och bevisa att det handlat om "extraordinära orsaker" utanför deras kontroll. Vilket de säkerligen initialt kommer att försöka hävda men knappast kunna påvisa/bevisa. Det är bara att stå på sig. Ibland ger flygbolagen sig snabbt, ibland krävs det några vändor av mejlväxling innan du får rätt.
 

Concorde

Founding Member
Alx har helt rätt. Det låter som du har rätt till kompensation enligt reg 261, men BA kommer 99% att dra en rövare i sitt första svar för att slippa betala ut... stå på dig, och i värsta fall får du ta ta hjälp av en jurist.
 
Tack för era svar (jag tycker att många saker som diskuteras har varit uppe tidigare, och jag känner mig betydligt tryggare att fråga er än konsumentverket).

Ni som har använt er av regulation 241, hur har ni gjort? Kör ni hela artilleriet med en gång, eller har ni avvaktat bolagets svar?
 
Toppen