Senaste nytt

Har du råkat ut för force majeure?

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och som frekvent resenär finns en viss risk för att bli utsatt för jordbävning, oväder, terrorism, krig mm.
Jag har upplevt en jordbävning när jag låg på en strand på Barbados. Det var en solig och vindstilla dag när marken började åka fram och tillbaka så att strandparasollerna svajade. Det hördes inte ett ljud, jag blev förvånad eftersom jag trodde att jordbävningar mullrar. Efter 25 sekunder var det över, då kom nästa tanke - tsunami. Stranden avfolkades snabbt och i taxin fick vi höra att magnituden var 7,4 och epicentrum låg mellan Martinique och Dominica. På Barbados var det endast ett hus som rasade samman.

Vidare har jag seglat i storm på gränsen till orkan och det var vidrigt!

Har du varit med med om något exceptionellt på dina resor?
 

FF#1

Medlem
Har som tur haft det rätt lugnt av den typen av problem på mina resor.
Värsta hittills var när jag var "fast" i 5 dar i USA pga vulkanen på island.
 

NotRyan

Medlem
Det var lite pirrigt i magen när jag åkte med en nattbåt mellan Maasin och Cebu i Filippinerna och det var full storm :)

På tillbakavägen från Cebu så navigerade dom fel och var på väg mot fel stad, när det upptäcktes så slog dom full back vilket fick till följd att allt maskineri stannade och vi drev utanför Leytes kust utan motorkraft. Det tog ett tag innan dom fick igång allt igen, men sen så gick det bra och vi kom dit vi skulle.

Eftersom Filippinerna inte har något vidare bra track-record när det gäller säkerhet i sjöfart så kan jag ju säga att pulsen gick upp rätt bra på bägge resorna....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Alx

Medlem
Två händelser som inträffat under mina resor på senare tid är våldsamheterna i Kairo 2011 samt evakueringen av Waikiki Beach i mars 2011 (efter tsunamin i Japan). Det sistnämnda imponerade stort på mig. Något mer välorganiserat har jag aldrig varit med om. Som tur var så kom inte den befarade jättevågen till Waikiki Beach. Eftersom vi bodde i ett rum högt upp på Hilton så "evakuerades" vi uppåt. Vi fick stanna på rummen och kunde se havet från balkongen. Jag minns den konstiga tystnaden och nervositeten som fanns i luften när klockan närmade sig den beräknade tidpunkten för när vågen skulle slå in mot kusten.
 

palmen

Moderator
Var med om jordbävning i Taipei på min senaste resa, hade nyligen vaknat men inte tagit mig ur sängen när allt började "skaka" i ca 30 sekunder. Visade sig att det var en jordbävning med magnituden 6,1.

Blev fast i Singapore när vulkanen på island satte igång, var incheckad och allt och väntade på att flyga hem när man började få uppgifter från Sverige om att jag nog inte skulle komma hem (flygbolaget hade ingen info alls i det läget). Fick bo första natten i gaten, efter det 2 dagar på hotell i Singapore och sedan 2 nätter på en resort i Malaysia innan vi kördes tillbaka till SIN för hemresa. Behövde inte lägga ut något för mat/hotell under tiden, allt detta stod Qantas för vilket jag var nöjd med.
 
Var på Cypern när askmolnet härjade, Ving hanterade allt bra och vi kom hem 3-4dgr senare än planerat och blev bussade CPH -GOT. Jag kommer ihåg att vi inte behövde betala parkering på Landvetter för de extra dagarna.
 
Rundat Kap Horn i 38,5 sekundmeter. Det kan man kalla sjögång.
Var ombord på en rysk isbrytare.
 
Last edited:
Toppen