Senaste nytt

Köpenhamns flygplats har fått bodyscanner

Jacob

Medlem
Idag togs Kastrups nya bodyscanner formellt i bruk, scannern ska hjälpa den danska tullen att ta fast personer som smugglar narkotika till Danmark. Scannern är placerad i ett särskilt inrett rum på flygplatsen som garanterat säkerhet för såväl den misstänkte som personalen. En scanning ger en strålningsdos på 3,2 uSV, att jämföra med ett flygresa tur och retur till Spanien som ger en strålning på 15 uSV.

Scannern har redan används under en testperiod och lyckades då faktiskt avslöja en person som smugglade narkotika i kroppen. Personen ankom med flyg från Sydeuropa och avslöjades på flygplatsen. Ärendet är nu överlämnat till polisen.

Här är länk till pressreleasen:
SKAT: Bodyscanner i lufthavnen skal afsløre skjult narkotika

Och så här ser bilderna ut som scannern plockar fram:
http://skat.dk/getFile.aspx?Id=105641
http://skat.dk/getFile.aspx?Id=105636
 

Agö

Medlem
Spännande! Garanterat i samband med ankomster från Amsterdam, Istanbul och Kina.
 

agehall

Medlem
Eh, vad har de egentligen gjort? Det låter som de installerat en röntgenapparat och inte en MMW-scanner. En röntgenapparat låter mer lämpad för ändamålet.

Upptäckte igår att jag gått igenom en MMW-scanner med ena fickan fylld med mynt. Kastade en snabb blick bakåt och det syntes såklart inget på deras skärm..

Rent allmänt är jag ganska anti dessa maskiner - inte så mycket för att någon kan se mig naken, som att de inte gör det folk tror/tycker att de ska göra och att de i vissa fall har negativa hälsoeffekter. Visst är det en liten strålningsdos jämfört med själva flygresan i många fall, men det summeras ju. Är på inget sätt skräckslagen för strålning, men jag är av åsikten att man ska vara försiktig och undvika att utsätta sig för onödig sådan.
 

NotRyan

Medlem
Jag har "åkt fast" två gånger i en sådan maskin och fått bli manuellt svept med metalldetektorn, båda gångerna reagerade maskinen på svett på ryggen :)

Mvh
/NotRyan
 

Pho

Medlem
Jag har "åkt fast" två gånger i en sådan maskin och fått bli manuellt svept med metalldetektorn, båda gångerna reagerade maskinen på svett på ryggen :)

Mvh
/NotRyan

Jag hoppas att du syftar på skannrarna som används i säkerhetskontrollen och inte tullens för misstänkta knarksmugglare!
 

NotRyan

Medlem
Jag hoppas att du syftar på skannrarna som används i säkerhetskontrollen och inte tullens för misstänkta knarksmugglare!

Ja, precis... en gång på EWR TC och sedan på EWR TB :)

Denna typ av maskin, det roliga var att första gången på TC så blev jag informerad att jag inte behövde plocka av mig bältet när jag hade gjort det, då det inte behövdes med den nya teknologin. Sedan med en likadan maskin i TB så skulle bältet av när jag var på väg in i maskinen med bältet på :)

410-0519114034-tsa-scanner-300x264.png

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

sembl

Medlem
Jag fastnade i en sån på LHR T3, hade redan tagit av bälte och allt. Den visade att jag minsann hade något vid ena högra vaden med två små prickar på skärmen. Konstapeln kände på byxan, jag vek upp dem och han vinkade mig vidare genom att säga ...den gör så ibland.
 

Fredrik

Medlem
Gillar inte detta alls. Det här är djävulens påfund. Det tar längre tid, det är en fantastisk fånig pose att hålla upp händerna och det blir ändå lika mycket extrakontroller.

De dyker upp på fler och fler flygplatser nu i Europa. Har sett dem i London länge och senast i såväl Köln som Frankfurt.
 
Toppen