Senaste nytt

Flygbolagsguide för allergiker på väg

Jacob

Medlem
Många som lider av allergier har problem att få veta vad som serveras ombord och vilka flygbolag man kanske ska undvika för att slippa problem. Därför håller Astma- och Allergiförbundet nu på att sammanställa en flygbolagsguide till allergiker, guiden redovisar exempelvis vilka som serverar jordnötter ombord.

– Vi får samtal från många oroliga resenärer och allt vi kan göra i dagsläget är att uppmana dem att informera flygbolaget om sina allergier, gärna skriftligt. Guiden blir ännu ett verktyg för oss att hjälpa, säger Eva-Maria Dufva, pressansvarig på Astma- och allergiförbundet till Svenska Dagbladet.

Flygguide för allergiker på gång | Resor | SvD
 

Dr. Miles

Expert
Min tidigare chef hade pälsallergi och han satt vid någon som hade katt(er) hemma.
Han fick anfall och det blev svårt att andas för honom. Han bad kabinpersonal att byta plats men det gick inte för det var en full flight.
Det slutade att han var tvungen att kliva av planet och fick köpa en ny biljett hem.

Annat som jag undrar är att det finns en hel del flygbolag som serverar jordnötter.
Jag känner ett par bekanta som har nötallergi och de sa att det är jobbigt att andas även om de inte själv äter nötter på planet.
 

JLE

Medlem
Även om flygbolaget inte serverar nötter så finns det tyvärr inget som stoppar att en medresenär öppnar en medhavd påse nötter...
 
Jag har "varit nötallergiker" hela mitt liv fram tills förra året när jag fick besked via blodprov att min allergi är helt borta.
Forskningen kring just nötallergi har gått framåt på senare år, markant!

Man vet faktiskt inte om jag verkligen varit allergisk under alla dessa år eller om det gett utslag från någon annan allergi. Såkallad korsreaktion.
Dessa stickprover som man vanligtvis gör är som sagt inte speciellt säkra och jag kan mer än gärna tipsa alla som tror att de har allergi att göra blodprover och få besked på så vis.

Under dessa 21 år som jag levde i tron om att jag hade nötallergi så var det givetvis fruktansvärt tufft, psykiskt.
Hela tiden blev man restrektiv, vågade inte äta viss mat, var tvungen att fråga hos gäster när man åt där och fick tacka nej till tårtor och hela paketet. Lägg därtill allt som det står: "Kan innehålla spår av nötter på" - Står på nästan allt idag..
Speciellt utomlands var det hemskt. Åt i princip bara mcdonalds och pizza under alla mina resor.

Min systers kompis lider av svår nötallergi och det räcker med att hon kliver in på en restuarang eller krog och känner av lukten så kan det bli tungt att andas och hon måste då lämna. Riktigt trist att ha det så.

Även om jag inte har någon allergi att vara orolig för idag så sitter det ändå kvar i mitt huvud och jag äter inte nötter. Det är dock otroligt skönt att jag kan prova mat utomlands utan att behöva vara orolig för att dö.
Tyvärr är det fortfarande så vardagen ser ut för väldigt många där ute och jag hoppas forskningen går framåt ännu mer för det är verkligen en pina att leva med nötallergi.

Jag tycker helt klart nötter borde förbjudas på flygplan då det är en ganska stor del som faktiskt lider av nötallergi idag.
Det finns annat man kan äta och jag tror nog att 99.99% överlever en flygresa utan nötter.

De som är kraftigt allergiska mot nötter bör givetvis rapportera till flygbolagen i tid så de kan ropa ut innan start att nötter är förbjudet på denna flygning.
Tyvärr har jag sett att det finns riktigt respektlösa människor som trots informationen om förbudet öppnar påsar med nötter. :mad:

Svävade iväg lite men summan av kardemumman: Förbjud nötter ombord på flyget!

För om någon får ett kraftigt anfall är det inte bara att landa på planet på 2-3 minuter utan det kan i värsta fall ta ett bra tag innan man når marken och den drabbade kan få ordentlig vård. Då kan det redan vara försent då det sätter sig på andningen!
 
Last edited:

twiggs

Medlem
De som är kraftigt allergiska mot nötter bör givetvis rapportera till flygbolagen i tid så de kan ropa ut innan start att nötter är förbjudet på denna flygning.
Tyvärr har jag sett att det finns riktigt respektlösa människor som trots informationen om förbudet öppnar påsar med nötter.

Finns en hel del flygbolag som totalvägrar att ropa ut några som "instruktioner" då folk kan få för sig att detta är garantier till att det följs.

Sen är sådan information aldrig något förbud i egentlig mening utan en uppmaning, vilket också man säger när man ropar – vilket hos mig är himla skillnad! Att det sedan är respektlöst att bryta mot uppmaningen är en sak, men språkförbistring eller att man helt enkelt inte lyssnar på allt "tjat" kan vara förklaringar till att man inte har hört helt enkelt.
 
Finns en hel del flygbolag som totalvägrar att ropa ut några som "instruktioner" då folk kan få för sig att detta är garantier till att det följs.

Sen är sådan information aldrig något förbud i egentlig mening utan en uppmaning, vilket också man säger när man ropar – vilket hos mig är himla skillnad! Att det sedan är respektlöst att bryta mot uppmaningen är en sak, men språkförbistring eller att man helt enkelt inte lyssnar på allt "tjat" kan vara förklaringar till att man inte har hört helt enkelt.

Givetvis. Det är en uppmaning precis som du nämner.

Vill minnas att när jag åkte (den första och sista gången) med charter (Condor / Thomas Cook) så ropade dom ut något i stil med:

"Vi har en som är kraftigt allergisk mot nötter på denna flygning så vänligen ät/öppna inget med nötter."
Ropades ut på 3 språk - svenska, engelska och tyska. (om jag kommer ihåg rätt)

Som du nämner är det en uppmaning och inget direkt förbud men hos mig är det då självklart att följa dessa uppmaningar och respektera den som lider av nötallergin. Även om man tycker jordnötter är det bästa som finns kan man trots allt vänta ett par timmar och äta hur mycket man vill sen. :)

Tycker i alla fall flygbolaget kan dra sitt strå till stacken genom att inte dela ut nötter alls.
Jag vet inte hur många flygningar jag gjort i ekonomiklass som det alltid delas ut en "nötpåse" alternativt någon godisbit som liknar snickers.

Det är inte kul för någon om det är en nötallergiker som sitter bredvid/nära och får ett anfall och planet tvingas landa och i absolut värsta fall till och med ett dödsfall.
 
Last edited:
Jag har i flera åt tokvägrat Air France efter att vid två separata tillfällen bemötts otroligt arrogant, båda gångerna på flygningar mellan Paris och SFO. Det första tillfället hade jag beställt specialmat (vegetarisk, nötfri kost) men fick inget då den inte lastats. Personalen skrattade när jag frågade var min mat var, skrattet fastnade dock i halsen då jag kunde visa upp en bokningsbekräftelse där detta dessutom stod med. På en 12 timmar lång flygning fick jag ingen mat. Air France gav ingen kompensation för detta.

Två år senare beställde jag nötfri (dock ej vegetarisk) kost och fick detta konfirmerat av AF. På planet fick jag fisk med jordnötter. Jag hann se detta och satt återigen tolv timmar utan mat. Den här gången skickade jag på hemmaplan ett j-t förbannat brev men Air France vägrade ge med sig - de kunde inte garantera att maten var nötfri (men passade på att önska mig välkommen ombord snart igen). Märkligt då jag alltså beställt nötfri kost och fått detta konfirmerat.

Denna arrogans (min allergi är inget påhitt eller något jag lägger mig till för att vara besvärlig - jag dör vid jordnötsintag) har gjort att jag inte satt min fot på ett Air France-plan på tio år.

Jag kan bara jämföra med hur jag blir bemött av till exempel SAS och United, där har detta alltid tagits på stort allvar.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill varna nötallergiker att akta sig för Malaysia Airlines, Singapore Airlines och THAI flygningar i premiumkabin.
Hos dessa flygbolag serveras satay med jordnötssås som förrätt.
 

cikada

Medlem
DN´s ledare om överdriven oro för nötallergi är intressant läsning. Jag har själv förvånats över den allt frekventare uppmaningen från kabinpersonalen att inte öppna påsar med jordnötter m.m. av hänsyn till nötallergiker ombord. Under mina mest aktiva "flygår" kan jag inte erinra mig ett enda sådant tillfälle men nu, när jag kanske flyger 6 ggr om året, är det vanligt förekommande. Läs ledaren:
Hanne Kjller: Skilj p hysteri och allergi - DN.SE
 

BAS

Medlem
Som förälder till ett barn med svår jordnötsallergi har jag försökt läsa på om att flyga med jordnötsallergi. Först undrade man om vi över huvud taget skulle tordas flyga, men med lite fakta känns det nuförtiden rätt bra.

Som jag har förstått är det ytterst ovanligt med "luftburen" reaktion mot nötter/jordnötter. Detta kan inträffa, främst då någon tuggar och hostar/nyser ut jordnötspartiklar. Men den reella faran vid flyg är att hamna på en plats där en tidigare passagerare suttit och ätit jordnötter, och spridit ut "dammet" på armstöd/bricka etc. Därför torkar jag av armstöd och brickor med våtservett innan vi sätter oss.

Något jag tror skulle göra mera nytta än utrop är att flygbolagen skulle inrätta "allergizoner", t.ex. ett antal rader längst bak i planet, där man inte "får" äta nötter, ha starka parfymer, bära kläder med djurhår mm. Information om dessa rader skulle fås vid bokning, incheckning och finnas på platserna i planet. På detta sätt kan dessutom bolaget sälja garanterad plats på dessa säten baktill som normalt inte är speciellt populära, och då få in lite pengar på köpet.

Slutligen, trots att jag inte är speciellt nojjig, så undviker vi bolag som serverar nötter. Vid en flygning med Finnair, där det visade sig att de faktiskt sålde jordnötter ombord frågade jag om de i alla fall kunde informera dem som satt några rader ifrån oss om vår allergi. Då fick vi bryskt veta att vi kanske borde "välja andra färdsätt än flyg om vi är så känsliga". Sen fortsatte samma flygvärdinna prata skit om oss bakom vår rygg, fast nu på finska, ovetandes om att jag även pratar finska. Dock följer jag delvis hennes uppmaning, och väljer sedan dess andra färdsätt än Finnair.
 
Toppen