Senaste nytt

Vad önskar du hotell kunde bli bättre på?

Gnopps

Medlem
Vi bor många nätter på hotell och säkert finns det önskemål du skulle vilja hotellen bättrade sig på, saker du tycker är jobbiga när du bor på hotell.

Det mest jobbiga i hotellrum tycker jag brukar vara att det är så svårt att hitta rätt strömbrytare till rätt lampa. Ibland sitter den på lampan, ibland bredvid lampan, ibland bredvid sängen och ibland vid dörren. Jag önskar rumsinredarna vore lite mer logiska när de placerade just strömbrytarna. Detta är något jag ofta tänker på när jag kommer till ett nytt hotellrum och letar knappar, någon som håller med?

Andra saker du ofta skulle vilja förbättra?
 
Last edited:

David

Medlem
Håller fullständigt med, bor över på ett Holiday Inn i Shanghai i natt, verkar nybyggt och jättefint men jag fick ta till master-brytaren vid dörren för att få släckt sista lampan... ;)
 

Najk

Medlem
Ja, det är ett ilands problem som faktiskt kan vara riktigt irriterande.
Sedan saknar jag tofflor på hotellen. Hilton brukar oftast ha det och jag tycker det både känns fräscht och skapar en bekvämare känsla. Även om inte hotellen vill bjuda på dem hade iaf jag lätt betalat 50-100kr för dem.

En annan sak jag ofta stör mig på är möjligheterna att titta på TV. Den är ofta placerad så man måste ligga i sängen och titta. Är man iväg flera dagar vill jag kunna sitta i en bekväm fotölj och titta på kvällarna.
 

gdaily

Medlem
Jag har bara varit på totalt tre hotell som har tänkt på det här med strömkontakter för internationella resenärer. Alla tre i London - vid skrivbordet så fanns det en list med ungefär
a) Ett par Brittiska kontakter
b) USA-kontakt (markerat med OBS 220 volt!)
c) Smal EU-kontakt ojordad
d) Standard Europakontakt jordad

En strömadapter är väl det mest utlånade på hotellen, i och med detta enkla men effektiva tilltag så slapp de en rejäl arbetsbesparing.
 

rob74

Medlem
Jag blir irriterad när det inte finns ett eluttag i närheten av sängen. Jag vill t ex kunna ladda mobilen och samtidigt ha den bredvid mig under natten och inte i andra änden av rummet. Det är ju knappast jätteofta man reser runt med ett par meter skarvsladd i väskan.
Bodde på ett Radisson i Helsingfors för några år sedan (det närmast vattnet) och det rummet hade ca 15 uttag, vilket är mitt rekord hittills. Inga problem att koppla in vad som helst och ha det i närheten där...
 

SK9269

Medlem
Jag brukar på Scandic Ariadne i Värtahamnen för närvarande och det finns massor som de skulle kunna förbättra! Nu har jag bott sådär omkring 200 nätter här och några gånger i början så lämnade jag in lite synpunkter på deras klassiska svartvita Scandic-kort för synpunkter, men jag har aldrig upplevt att de tagit till sig av några av de synpunkterna. Det verkar som om de bara arkiverat synpunkterna eller slängt dem direkt.

Mycket av sånt jag skulle vilja ändra på eller förbättra kan nog gälla en del andra hotell också. Trots allt så är jag hyfsat nöjd med Scandic Ariadne. Det är ett medelmåttigt hotell som får en 3:a på en femgradig skala. Det finns sämre Scandichotell men det är inte ett av de bästa hotell jag bott på.

Här är lite saker som skulle kunna förbättras ...

I många rum är mörkläggningsgardinerna en aning för korta så att det blir glipor som släpper in ljus, framför allt ett problem under sommaren.

Under sommaren är rummen för varma, speciellt när solen får stå och lysa rätt in i rummen hela dagen på sommaren. Rummen har inte någon luftkonditionering utan bara en fläkt som låter så mycket att de ger mer störd sömn än vad värmen ger. I somras la jag en lapp till städerskorna där jag bad dem att inte dra undan gardinerna så att soljuset hindrades från att ge lika mycket värme. Det var inte alltid de brydde sig om det men för det mesta lät de då dem vara fördragna. Nu under vinterhalvåret är det här däremot inte längre något problem.

I de flesta rummen är den gammaldags 20" tjock-TV:n fastskruvad i skrivbordet så att en tredjedel av skrivbordet redan är upptaget och där hade det istället varit bra att kunna få plats med datorn och handlingar man vill sitta och jobba med.

I de flesta rum finns duschen bakom en svängbar glasvägg och under den finns det en gummilist som i många rum är så sliten så att det blir blött över större delen av golvet efter att man tagit en dusch. En mer riktig duschkabin vore bättre.

Det vore bra om alla rum hade en bra bänk för bagaget där man kan lägga upp väskan och enkelt fälla upp locket. Som det är nu så får man oftast placera det i någon fåtölj eller liknande istället.

Scandic trycker hårt på att de serverar ekologisk frukost och det är bra, det får de gärna utöka så mycket som möjligt och de kunde gärna får utöka till sina middagar också. Ju mer "riktig" mat desto bättre!

Som stamgäst brukar man få en välkomstpresent och på Scandic Ariadne består det av godis, fudge, men det vore bättre med frukt! Scandic trycker hårt på att de har gym på de flesta av sina hotell också och då borde de utöka denna hälsoprofilen med hälsosam mat också. Många lunchrestauranger serverar generellt alldeles för stora portioner som gör att man går upp för mycket i vikt i längden om man inte passar sig för dem.

Gymet på många Scandichotell är ofta fullt så att det är svårt att träna regelbundet där. Framför allt borde de ha fler löpband och motionscyklar som ger bäst möjlighet till bra motion i ett gym.

I restaurangen prioriteras borden längs fönstren i väldigt hög utsträckning för konferensgäster och grupper om två eller flera. Ensamresenärer och långliggare hänvisas oftast till borden längs väggen mittemot uppe på en hylla/sockel med rätt trist utsikt. De skulle kunna duka upp långborden för konferensgästerna mitt i, längs med, rummet istället och på så sätt frigöra borden i större utsträckning till deras bästa och mest lönsamma ensamresenärer också. För övrigt så hålls borden vid fönstren reserverade även om konferensgästerna kanske inte kommer förrän 19:30 och ensamresenären har ätit sin middag redan till 17:30. Det känns lite som att man inte behöver slösa på de gäster man vet alltid kommer.

Eftersom man som ensamresenär då alltid hellre äter i baren så skulle det vara bra om de erbjöd mer än bara de 3-4 rätter som finns att välja på där. Förutom att man beställer och betalar vid bardisken så finns det inget som gör att man inte borde kunna beställa samma mat i baren som i restaurangen.

Bra placerade strömuttag och bra internetaccess som redan påpekats är förstås alltid viktigt.

Det är alltid mycket viktigt att störningar från andra gäster, vilka ofta är konferensgäster, stoppas omedelbart när man påpekar sånt. Ska man gå upp halv sex nästa morgon för att hinna vara tidigt på jobbet och sen jobba ibland 10-12 timmar så måste man kunna sova. Det här har alltid fungerat bra på Scandic Ariadne men jag bodde många nätter på Scandic Örebro Väst en gång och de hade 30 idioter som satt och festade högljutt i korridoren utanför mitt rum nära receptionen. Trots att jag sa till på skarpen i receptionen vid 12-tiden på natten så gjorde de inget åt det. Efter det bodde jag 60 nätter på Clarion hotell i Örebro istället och insåg att jag tycker att Choice har väldigt bra hotell (fast tyvärr inte så många hotell som Scandic har i Stockholm). Hotell som inte omedelbart tar hand om störningar svartlistar jag oftast helt för överskådlig framtid!

En gång fick jag en enkät där jag blev tillfrågad om vad som skulle kunna få mig att betala mer för ett rum och jag kunde inte komma på så mycket förutom att jag tycker att såna här självklara saker som i den här listan ska fungera. En svit tycker jag sällan är värt att betala för eftersom ett hotellrum för mig oftast bara är ett ställe att sova och möjligen jobba ett par timmar på kvällen.

Men jag har kommit på en sak som skulle vara fint, om vi nu ska prata LYX :) om rummet hade en egen liten privatbastu, den behöver bara vara stor nog för 2-3 personer, så vore det rätt fint faktiskt! På vintern när man kommer till rummet efter en lång arbetsdag och fryser efter promenaden utomhus så vore det fint med en stund i en egen liten bastu! Det vore värt att betala extra för!
 
Strömutag är väl ett stående problem.

Däremot vill jag slå ett slag för att hotell alltid bör uppmärksamma den inte helt obetydliga skylten "Do Not Disturb" som ofta hängs på en styck dörr på utsidan av densamma. Allt för många hotell har städpersonal som trots detta tycker att det är OK att knacka på och om ingen svarar, gå in ändå. Suck, suck... :rolleyes:

Generellt dock över alla kedjor jag bott på är det nog nätet. Lite mer pålitligt hade inte skadat. Att erbjuda dyrt WiFi och dyrare trådat är bara irriterande. Betala en gång, få tillgång till båda vore bra. Bättre: ingå i rumspriset.
 

Dr. Miles

Expert
Generellt dock över alla kedjor jag bott på är det nog nätet. Lite mer pålitligt hade inte skadat. Att erbjuda dyrt WiFi och dyrare trådat är bara irriterande. Betala en gång, få tillgång till båda vore bra. Bättre: ingå i rumspriset.

Jag förstår inte logiken om varför dyra hotell vill betalt för internetuppkoppling, medans andra 3 stjärniga hotell och neråt erbjuder gratis internet.
Gör någon det?
 
Toppen