Senaste nytt

SJ presenterar nya sommarmenyer till första klass

Jacob

Medlem
Även denna gång är det stjärnkocken Leif Mannerström som ligger bakom kreationerna. Tio nya rätter introduceras lagom till sommarsäsongen, på menyn kan man exempelvis finna Ångad spättarullad med krämig kräftsås, Smörstekt röding med len gräslökssås eller Texas BBQ-pork. Eller varför inte Karibisk kokosmousse? Dessutom erbjuds vegetarisk sommarsallad och glutenfria alternativ. Vinerna kommer från Frankrike och Spanien.

jt5k0eksr39h8rxdfegx.jpg
Foto: SJ
 

Palazzi

Medlem
Låter gott alltihop! SJ behöver lite nytt på matfronten :).. Reser sällan med SJ, men gjorde det alldeles nyligen och åt då även Mannerströms komponeringar... Var riktigt nöjd, även om man inte kan jämföra med t.e.x. Blå Tåget (av naturliga anledningar).

Men "Karibisk kokosmousse" låter väldigt lite Mannerström måste jag säga.... Kan det vara så att han inte hade 100% bestämmanderätt?;)
 

Jonas C

Medlem
Men "Karibisk kokosmousse" låter väldigt lite Mannerström måste jag säga.... Kan det vara så att han inte hade 100% bestämmanderätt?;)

Samma gäller Texas BBQ. Låter inte riktigt som hans stil. Kvalitén på maten må vara god, men ibland tycker man att variationen kunde ha varit bättre. Man börjar t.ex tröttna på alla färsbiffar som dyker upp i olika skepnader.
 

Jonas C

Medlem
Billig råvara som säljs relativt svindyrt, kan det vara en förklaring?

Nu har jag inte åkt med SJ Snabbtåg på ett tag, men jag minns under en period då jag fick Biff á la Lindström serverat 4ggr i rad. Det är förvisso en rätt som har tyckts hängt kvar i många år, även innan Mannerström kom in i bilden. Rätten har dessutom hoppat in som "stand in" under vissa perioder då det har rådit kvalitétsproblem med andra rätter på menyn. Under en period serverades det någon slags nudelrätt som inte var helt lyckad, varvid den plockades bort och ersattes.

Nu erbjuds visserligen någon slags pannbiffshistoria istället, men jag misstänker att rätten i sig är mycket snarlik. Så det kan mycket väl röra sig om en billig råvara som går i omlopp.
 

twiggs

Medlem
Nu har jag inte åkt med SJ Snabbtåg på ett tag, men jag minns under en period då jag fick Biff á la Lindström serverat 4ggr i rad. Det är förvisso en rätt som har tyckts hängt kvar i många år, även innan Mannerström kom in i bilden. Rätten har dessutom hoppat in som "stand in" under vissa perioder då det har rådit kvalitétsproblem med andra rätter på menyn. Under en period serverades det någon slags nudelrätt som inte var helt lyckad, varvid den plockades bort och ersattes.

Nu erbjuds visserligen någon slags pannbiffshistoria istället, men jag misstänker att rätten i sig är mycket snarlik. Så det kan mycket väl röra sig om en billig råvara som går i omlopp.

Tacka vet jag perioden då plusmenyn kostade 69 kronor brickan, och man kunde lita på att den varierades från dag till dag, från lunch till middag, från varje avgångsort till avgångsort!
 

nilsson

Medlem
Ja, det är förbryllande att de begränsar sig till så få rätter. Jag misstänker att de vill kunna ta kort och trycka menyer, men det känns som att optimera på fel parameter.
 
Toppen