Senaste nytt

Hur lång tid behövs på Arlanda efter SK946?

Najk

Medlem
Hej,

Sitter och planerar en resa till USA. Mitt dilemma just nu är att jag behöver försöka hinna hem till ett bröllop.(inte jag som gifter mig utan en släkting :) )

Jag landar med SK946 från ORD 07:50 08JUN13. Det går ett Arlanda Express tåg kl 08:35, vilket skulle göra att jag hinner med ett X2000 tåg. Då hinner jag hem så jag har 1h mellan ankomst med tåg och innan jag behöver sitta på en buss till bröllopet.

Det är ju inte helt ovanligt att det är rätt vind att vi landar något tidigt bara vi kommer iväg i tid från ORD.
Jag kommer att ha ett incheckat bagage. Vad säger ni, finns det en chans? :)
 

Xilan

Medlem
Klart att det finns en god chans att du hinner.
Dock finns det lite för många felkällor för min smak för att jag skulle våga planera så. Speciellt när det är att komma i tid till ett bröllop som ligger i potten.
Även om du hinner i tid till Stockholms Central så förekommer det som bekant att SJ har förseningar.
 

spritfet

Medlem
Incheckat bagage? Med priotaggat bagage borde du fixa det, båda USA-kärrorna landar i regel något före tidtabell. :)
 

Najk

Medlem
Klart att det finns en god chans att du hinner.
Dock finns det lite för många felkällor för min smak för att jag skulle våga planera så. Speciellt när det är att komma i tid till ett bröllop som ligger i potten.
Även om du hinner i tid till Stockholms Central så förekommer det som bekant att SJ har förseningar.

Ja, det är många möjliga felkällor, men detta var enda sättet att få ihop det hyfsat.
UA från EWR landar något tidigare på ARN enligt tidtabell, men jag flyger hellre wide över Atlanten.
SJ blir ju också en risk, men bedömer att det borde vara mindre trafik en lördag, och X2000 brukar ju sällan vara försenat ifrån sin start station
 

Dr. Miles

Expert
Föresten, vilken ort i Sverige är din destination?
Om det är i södra Sverige, kanske är det bättre att välja flighten till Köpenhamn och ta tåget därifrån.
 
Vad är dina alternativ? Flyga tidigare? Inte kunna vara med på bröllopet? I det senare fallet känns det ju väldigt rimligt att chansa...annars, kanske inte.
 

jth

Medlem
Jag har tyvärr haft en del halvdåliga erfarenheter med de tidiga morgonflighterna från USA och incheckat bagage. I några fall så har man haft mekaniska problem, en gång hade bagagemaskinerna frusit ihop ... (det var -25 på arlanda den morgonen) och i något annat fall har det bara tagit obegripligt lång tild, innan bagagebanden har behagat röra på sig.
Det är väldigt sällan man landat senare än tidtabellen, men det där väntandet kan göra en galen.
Jag kanske bara haft otur, men jag skulle nog packa det viktigaste i handbagaget iallafall om förseningar uppstår. Frågan är vad de gör med "kvarglömda" väskor på bandet, kan man ringa från tåget och säga att man glömde väskan och säga att de ska förvara den åt en?
 

Jonas C

Medlem
SJ-SAS komma fram garantin gäller då du har en timmes transfer. Med andra ord bokar SJ om dig till nästa tåg utifal att du blir försenad, förutsatt att du bokar hela vägen från ARN.
 
Toppen