Senaste nytt

Enkel eller round trip till Chicago/Kansas City

Ingelstam

Medlem
Kamrater!

Jag skall resa ARN-ORD/MCI och lämna av min dotter som skall börja på college. (ut ca 12/8 och jag hem 18/8)

Helst skulle jag vilja ha round trip för mig, men endast en enkel till henne. och gärna star alliance. Jag tycker hela grejen verkar dyr, men jag kanske tittar på fel ställe. Har ni några bra (och snabba) tips där ute?

Anders
 

Dr. Miles

Expert
Hej Anders

Enkelbiljett på longhaul är generellt dyrare än tur och retur biljett.
Ett alternativ är att köpa miles på Avianca LifeMiles och boka bonusresor. Där kan man boka enkelvägs bonusresa för halva miles som tur och retur resa.
 
Hej Anders

Enkelbiljett på longhaul är generellt dyrare än tur och retur biljett.
Ett alternativ är att köpa miles på Avianca LifeMiles och boka bonusresor. Där kan man boka enkelvägs bonusresa för halva miles som tur och retur resa.

Tyvärr inte så troligt att vi får se en rea igen före Augusti hos LifeMiles.
AAdvantage kör ofta kampanjer på miles så det är väl kanske en annan utväg om man måste ha enkelbiljett.

Annars en vanlig T/R med hemresa över jul eller något annat datum hon vill komma hem och säga hej?
Alternativt en biljett som är ombokningsbar mot någorlunda låg kostnad.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Kamrater!

Jag skall resa ARN-ORD/MCI och lämna av min dotter som skall börja på college. (ut ca 12/8 och jag hem 18/8)

Helst skulle jag vilja ha round trip för mig, men endast en enkel till henne. och gärna star alliance. Jag tycker hela grejen verkar dyr, men jag kanske tittar på fel ställe. Har ni några bra (och snabba) tips där ute?

Anders

Jag hade köpt hennes biljett som t/r till planerat nästa hemresa via t.ex. Kilroy Travel. Studentbiljetter har normalt lite mer generösa villkor när det gäller ombokning. Jag gjorde detta under många år; en resa som började i Europa, en som började i USA:
Ut augusti - hem maj från Europa
Hem december - ut januari från USA
 

Dr. Miles

Expert
Det är ingen bra flygtider men Turkish Airlines flyger till Chicago och deras biljett är ofta ombokningsbar mot liten avgift (50 EUR per gång)

Ett års biljett med avresa på 12 aug 2013 kostar ca 7.600 SEK inkl. skatter.

Det verkar att finnas studentrabatt hos Turkish Airlines.
Turkish Airlines - Discounts - turkishairlines.com

Turkish Airlines skrev:
5. If I purchase my ticket from your web site (www. turkishairlines.com), can I get a student discount?

Yes. From our web site, on domestic flights, passengers who have reached 13th birthday but not 25th birthday, can have 25 percent discount unless otherwise specified in the respective fare rule/note. Turkish Airlines student age is being applied as 13-28 for Turkey-Ercan v.v. flights.

Student Discount applies on international Turkish Airlines flights for students in accordance with precise age limits. In order to be eligible for student discounts, persons must be enrolled in a full educational establishment and be able to present at time of ticketing an official document verifying such as.

Youth discount and age restrictions vary regionally and country wise, for entire information please contact your local Turkish Airlines Sales Office or contact your travel agency.

Om du råkar vara turkisk veteran kan du få 40% rabatt från baspriset. :)

Kod:
Other Discounts
  DISABLED PERSON(S) - CHARGE 75 PERCENT OF THE FARE.
        TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS SB.
         NOTE -
          TURKISH VETERAN DISCOUNT - CHARGE 60 PERCENT OF
          THE FARE. BASE FARE CODE PLUS MG.
 

Ingelstam

Medlem
Tack alla för er hjälp och era olika synpunkter.

Jag köpte en roundtrip på Kilroy till mig själv (6789:- ) SAS
Sedan köpte jag en ettårsbiljett med studentrabatt till dottern (8.350:- )

Nästa gång det blir rea på Avianca...då jävlar.... ;-)
 
Toppen