Senaste nytt

Betala ränta vid kontantuttag?

Ärade forumiter,

Funderar på att skaffa ett GE Money Bank-kort enbart i syfte att ha som bankomatkort vid resor utomlands. En grej som jag funderat på sedan tidigare rör den paragraf som alla (som jag sett) kortutställare svänger sig med när det gäller just kontantuttag. I GE:s fall lyder den som följer:

"Uttag kostar ingenting. Varken i bankautomat, på valutaväxlingskontor eller i bankautomat utomlands. Däremot betalar du ränta från och med den dagen du tar ut pengar, eller gör uttag via valutaväxlingskontor."

Vad innebär detta egentligen? Om jag tar ut 100 USD på en ATM i staterna - betalar jag då ränta på de pengarna tills fakturan kommer? Denna paragraf finns även för SAS Amex och SAS MC - än så länge har jag dock inte sett något om räntekostnad på min faktura i dessa fall, enbart den irriterande avgiften på 30-40 kronor per uttag.

Någon som kan bringa ljus över detta?

Danke!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om du använder kreditkort (ej debit card) för kontantuttag, du "lånar" pengar tills du betalar fakturan. Därför debiterar de räntan för lån.
 

Svante

Medlem
Så här står det i det finstilta:
Kortinnehavaren kan under vissa förutsättningar göra kontantuttag
från kontot. Kontantuttag är inte räntefria. Ränta
utgår enligt § 12 ovan från det att beloppet har belastat kontot.
Kontantuttag kan ske med kontokort i uttagsautomat eller på
annat sätt som Banken anvisar. Banken har rätt att bestämma
lägsta och högsta tillåtna uttagsbelopp.

Har ALDRIG hört talas om detta tidigare och verkar INTE vara en god affär för den med kortet. Rena rama stölden.
 

kristerj

Medlem
Har du ett debit card som GE kallar "Mitt kort med sparränta", betalar du inget för de 12 första kontantuttagen, ej heller valutaväxlingspåslag (jmf med Amex Diners etc) eller årsavgift. Du får 0,5% ränta på insatta pengar. Nackdel: du måste sätta in pengar först, ingen kredit alltså. Jag använder mitt kort som resekassa, 12 uttag per år räcker för mig.
 
Tack för responsen gott folk. Det som alltså gör mig väldigt eftertänksam är alltså att jag gjort kontantuttag utomlands med både SAS AMEX och SAS MC (båda är ju rena kreditkort) tidigare och då står det inget om ränta på den faktura som sedan skickas ut, däremot kommer ju posten om uttagsavgift upp. Men den är ju som bekant en fast kostnad.

Blir inte klok på det här.
 

tourist

Medlem
Någon som kan bringa ljus över detta?

Ja. Du ska skaffa två kort. Det grå GE-kortet är ett betalkort/kreditkort som du använder för kortbetalningar utomlands, och naturligtvis betalar räkningen i sin helhet när den kommer. Det blå GE-kortet är ett bankkort kopplat till ett konto där du sätter in pengar på kontot i förväg, och som du använder för alla (max tolv) bankomatuttag i utlandet. Allt gratis och utan valutaväxlingspåslag. Enkel hantering via e-leg. Använder du en ATM i staterna kan du få betala en avgift på 2-3USD som det bankomatföretaget/den banken tar ut för alla uttag utom av sina egna kunder. Jag har goda erfarenheter av till exempel Chase automater i anslutning till ett bankkontor som avgiftsfria, men det finns många andra också.

Edit: Även jag använder kontotet med det blå kortet som min reskassa, har några tusenlappar där som är tänkta just för kontantuttag.
 
Last edited:
@tourist Tack för klargörandet. Har koll på att de flesta ATM:s tar ut en liten straffavgift men är fortfarande baffled över att t. ex. SAS AMEX och SAS MC hävdar att de tar ut ränta vid bankomatuttag men sedan i själva verket inte verkar göra så när väl fakturan kommer. Vore bra att veta vad som allmänt gäller så att man inte står där med skägget i brevlådan den dagen man gör ett större uttag och får en oangenäm räntekostnad...

Men tack för svaret, det uppskattas.
 

kristerj

Medlem
@tourist Tack för klargörandet. Har koll på att de flesta ATM:s tar ut en liten straffavgift men är fortfarande baffled över att t. ex. SAS AMEX och SAS MC hävdar att de tar ut ränta vid bankomatuttag men sedan i själva verket inte verkar göra så när väl fakturan kommer. Vore bra att veta vad som allmänt gäller så att man inte står där med skägget i brevlådan den dagen man gör ett större uttag och får en oangenäm räntekostnad...

Men tack för svaret, det uppskattas.

Jag har aldrig betalt någon ränta på kontantuttagen från Amex el Diners, däremot uttagsavgiften (för Diners 4% av beloppet och ev valutapåslag). Det blir ju ingen ränta i och med att du måste betala fakturan samma månad som beloppet aviseras. Så årsräntan på ett kontant uttag är ca 36%, dvs en bra affär för kortföretaget.

Du kanske tänker på en del andra kortföretag, t ex BAs VISA kort, här behöver du inte betala hela beloppet varje månad, men får istället en ränta för varje månad som ditt saldo inte är nollat? Samma sak gäller nog för SAS MC
 
Toppen