Senaste nytt

Google vill bygga egen flygplats

Senator

Moderator
Hewlett-Packard drev under många år en egen "HP Aviation" med flygningar mellan följande städer:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Då använde man San Jose (SJC) International som bas. Efter denna bisarra olycka i 2000:
H-P Worker Falls 2,000 Feet From Plane, Investigators Say - SFGate kombinerat med ändringar inom bolaget (avyttrande av Agilent) samt billigare flygresor blev det billigare att använda reguljärflyg.

Nu handlar det enbart om flyg till cheferna, som i fallet Google :)
Flight Dept Profile
 

Palazzi

Medlem
Jag tror Facebook fick godkännande för ett liknande bygge 2011... Vet dock ingeting om hur projektet utvecklats sedan dess. När bygger vi en egen för Businessclass.se?;)
 
2011 bildades H211 LLC av Larry Page, Sergey Brin och Eric Schmidt. Bolaget har sen haft sina 8 flygplan (bland annat en Dornier Alpha Jet) på Moffett Federal Airfield strax utanför Mountain View, Kalifornien. H211, som inte har någon officiell koppling till Google, hyr en hangar av NASA som driver flygfältet vilket är stängt för annan civil trafik. De erbjöd sig också att betala för renoveringen av luftskeppshangaren Hangar One med det var för kontroversiellt för NASA att ta emot pengar från ett privat företag så är det nu bara ett metallskelett kvar efter att de rivit bort alla paneler för att sanera asbests.

För den som är intresserad så finns det en del intressant historia att läsa om Moffett och vad det har används till.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Även det IT-företag jag nu jobbar på har haft eget flygbolag, med bland annat daglig linjetrafik GSE-LPI. Kollegor som var med på den tiden talar om hur planen ibland gick tomma ena vägen för att hämta nån som skulle på ett kort möten i den andra staden. Det var dock för länge sen, innan IT-bubblan och kraschen. IFS säljer planen - Affärsvärlden

Men det borde väl finnas fler svenska företag som haft/har egen flygverksamhet?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

kangru

Medlem
När man skulle boka en sådan flight på HP så var det väldigt enkelt via internwebben, mycket smidigt och minimalt med krångel. Tyvärr fick jag inte prova själv då jag började på Agilent kort tid efter splitten ifrån HP.
 

bL0m

Medlem
Google-chefer fixar egen flygplats i San Jose För sina åtta flygplan

Google, eller rättare sagt deras grundare Larry Page och Sergey Brin samt deras ordförande Eric Schmidt behöver någonstans att förvara sina privata flygplan och nu ser det ut som om man kommer att få göra detta vid en tillbyggnad till San Joses internationella flygplats.

Det är företaget Signature Flight Support som kommer att bygga den nya terminalen som kommer att kosta runt 82 miljoner dollar. Det sägs att det inte bara kommer att vara Google som har sina flygplan där utan även andra Silicon Valley-boende som har egna flygplan som man vill kunna ha enkel tillgång till.

Kan någon på BC.se ta fram förkortningen för denna flygplats?

källa:
San Jose airport's elite corporate jet facility approved by City Council - San Jose Mercury News
 
Toppen