Senaste nytt

Försök till jorden-runt-resa

majer

Medlem
Hej,

Jag och en god vän planerar vår semester för sommaren.
Med tanke på min resvana åtog jag mig att söka upp bra flyg för resan. Ett åtagande jag trodde skulle vara enklare än det blev.
Därför ställer jag nu frågan vidare och undrar om det är någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa mig i mitt irrande?

Resplanen är som följer:
Stockholm - Vancouver (stopp)
Vancouver - Bangkok (stopp)
Bangkok - Stockholm

Önskemål:
- Jag vill att resan YVR - BKK ska vara transpacific, inte transatlantisk.
- Då jag är EBG föredrar jag självklart Star Alliance, OneWorld i andra hand (så jag kan bunkra lite miles på mitt AA-konto).
- Maximera poäng är ointressant i bemärkelsen extrema routings, de kommer inte vara uppskattade av min vän. Men jag vill (helst) ha 100% EB-intjäning på eventuella Star Alliance-flyg.
- Kabinklass; jag förväntar mig inget annat än economy då vi vill hålla kostnaden nere (förutom på eventuella awards då).
- Byte inom USA undviks (nästan) till varje pris.

Jag har försökt följande:
Star Alliance Round-The-World-verktyg. Det kostar ca 27500SEK per person och kräver ytterligare ett stopp än vad vi önskar.
Expedia: Jag har inte lyckats att få till en transpacific-flygning mellan YVR och BKK utan att det blir dyrare än Star Alliance RTW.
Enkelbiljetter med LH. Jag kollade följande r/t: ARN-FRA, FRA-YVR, FRA-BKK, men då tillkommer risken att missa anslutningar pga försenat flyg och extra tid för att checka om bagage. Känns inte som någon bra option.
Open-jaw med t ex LH ARN-YVR, BKK-ARN verkar inte gå att boka via deras hemsida. Jag har mailat LH men ännu inte fått något svar. Open-jaw med BA kostade lika mycket som Star Alliance RTW...
Om jag lyckas hitta en Open-jaw till vettigt pris lockar det att hitta awardstolar i C hos CX på rutten YVR-BKK, just kostar 55000 AA-miles bara 1182.50 USD. Reggade mig på BAEC för att leta awardstolar men sökmotorn verkar inte kunna hantera sträckan YVR-BKK utan att routa via London...
Om vi utesluter awardstolar så kostar just nu CX premium economy 1500USD för YVR-BKK, vilket är ett alternativ.

Budgeten ligger väl på "allt som blir billigare än 27500 är uppskattat".

Fler tips? Resan är planerad att gå av stapeln i augusti, så jag gissar att tillgången på awardstolar är skral.

Tackar ödmjukast på förhand för alla tips jag kan tänkas få. :)
 
Hej,

Om du inte vill använda YRWSPCL (Star Alliance RTW Special Fare) och övriga listade skäl; Är det då inte minst kostsamt att bara köpa separata biljetter?

Exempeldatum, per person, länkarna (datumen) är klickbara:

  1. ARN-YVR 2013-08-01, SAS/Condor. 9115 SEK. För drygt 200 EUR kan man dessutom boka Condor "Premium Economy" på deras site (jag har aldrig testat Condor i någon klass, men deras long-haul PE har 15cm extra benutrymme och annat). Eller lägg några få tusenlappar och flyg med te.x IcelandAir eller andra bolag om man prompt vill ha bonuspoäng.
  2. YVR-BKK 2013-08-06, China Eastern. 3815 SEK.
  3. BKK-ARN 2013-08-14, Norwegian. 3410 SEK. För drygt 3000 extra får du Premium säten.
Totalt pris: 16340 SEK inklusive avgifter osv. Detta alternativ förefaller uppnå önskemålen, undantaget större intjänande av bonuspoäng hos OW/SA. Eftersom du har 2 stopp (YVR och BKK) inplanerade torde det inte vara ett problem att boka enkelbiljetter, då jag gissar att både YVR och BKK besöken antagligen överstiger 1-2 dagar (avseende dina eventuella farhågor för baggagehanteringen).

//SC
 

Dr. Miles

Expert
Det är lite synd att platstillgång på A klass på Turkish Airline till Los Angeles är nollad.
Annars hade jag nog rekommenderat (trots att ni inte vill åka via USA), Stockholm-(TK)-Istanbul-(TK)-Los Angeles // Bangkok-(TK)-Istanbul-(TK)-Stocokholm.
I så fall kunde ni flyga i Economy Comfort class på ena vägen utan att ruinera er plånbok.
 

Dr. Miles

Expert
Du skrev inte att Stockholm-Vancouver skall vara trans-Atlantic. :p I så fall kan ni Air China flossa.

Stockholm-(CA)-Beijing-(CA)-Vancouver

Vancouver-(CA)-Beijing-(CA)-Bangkok

Bangkok-(CA)-Beijing-(CA)-Stockholm​


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Allt detta för ca .16.600 SEK inkl. skatter. Alla biljetter är ombokningsbara mot avgift.

Screenshot20130505_1.png
 

majer

Medlem
Hej!

Tack för svar.

SYDCommuter skrev:
Är det då inte minst kostsamt att bara köpa separata biljetter?
Jag kikade på detta men uppenbarligen på fel biljetter. LH skulle ha >31000SEK för en enkel ARN - YVR...
Tackar för de förslag du plockat fram. Dock gör det lite ont att lägga ut >16000SEK och inte få mer än 1200 EB-poäng (ARN-FRA). Jag ska överväga saken. Man kan vända på det och fundera på om det är värt att lägga till >10000SEK för att få EB-poäng på alla legen istället.

Det är lite synd att platstillgång på A klass på Turkish Airline till Los Angeles är nollad.
Annars hade jag nog rekommenderat (trots att ni inte vill åka via USA), Stockholm-(TK)-Istanbul-(TK)-Los Angeles // Bangkok-(TK)-Istanbul-(TK)-Stocokholm.
I så fall kunde ni flyga i Economy Comfort class på ena vägen utan att ruinera er plånbok.
Jag det kanske hade varit ett alternativ.


Du skrev inte att Stockholm-Vancouver skall vara trans-Atlantic. I så fall kan ni Air China flossa.
Haha! Jag fick detta förslaget från Expedia. Om intjäningen är bra framstår det som ett bättre alternativ än Condor/China Eastern/Norwegian. Jag ska höra efter om min vän är benägen att ta omvägen via Beijing för att jag ska få buffra på EB-kontot.
Vet du vilken bokningsklass dessa CA-biljetter går i? Y, B, M, H, K, W ger 100% till EB.
 

majer

Medlem
Vet du vilken bokningsklass dessa CA-biljetter går i? Y, B, M, H, K, W ger 100% till EB.

Tänk om man kunde läsa innan man skriver...
Det står ju för tusan i den bilden du lagt upp. Alla flygningar förutom PEK-YVR går i low economy = 25% :(
 

majer

Medlem
Tack för alla svar.

Jonas C, USDM-miles hade väl varit trevligt, men vi vill undvika transatlantisk flygning på sträckan YVR - BKK.

Det blev följande:
LH ARN - FRA - YVR (r/t men jag utnyttjar bara utresan. 10189 SEK)
CX YVR - HKG - BKK (one-way för 1016 CAD)
TG BKK - ARN (one-way för endast 25405 THB, jag trodde Thai skulle vara betydligt dyrare än så för one-way-biljetter)
Jag får i alla fall 100% intjäning på alla StarAlliance-flyg.
 
Toppen