Senaste nytt

Kommentera gärna kreditkortsupplägg

Svensson

Ny medlem
Hej! Jag är ny i kreditkortsdjungeln och har genom detta forum inspirerats att fixa ett vettigt och genomtänkt upplägg gällande kreditkort/bonusprogram.

Förutsättningarna är i nuläget följande (årsbasis):

- 8-10 Londonresor med Norwegian
- 3-5 övriga Europaresor
- Eventuellt ett fåtal resor till Nordamerika

Då jag är komfortabel att komma upp i 150K har jag införskaffat ett SAS Amex för att dra nytta av 2-4-1 vouchern. Jag planerar även beställa ett SAS MC, trots att jag inte ser mig själv nå upp till Gold inom en snar framtid, för att kunna tjäna poäng även när Amex inte fungerar. Diners känns först aktuellt om jag skulle uppnå Gold.

På grund av mitt flitiga resande till London med Norwegian tänkte jag även skaffa deras kreditkort och åtminstone betala Norwegian biljetterna med detta kort för att få 5-20% cash points. Jag har inte lyckats läsa till mig om detta kort går att ladda med pengar för utomlandsuttag, men skulle detta ej vara möjligt så planerar jag även införskaffa ett GE Money Bank för detta syfte.

Har jag missat något eller tänkt fel? Mycket tacksam för all input kring ovan upplägg!
 

Storsteffe

Medlem
Om det är bara för att ta ut pengar utomlands så funkar både SAS Amex och SAS MC så då är väl GE kortet lite onödigt.
 

Johan_G

Medlem
Om du bara har rejält med spend på Amex så kommer du ju ganska långt med 2-4-1 utan att behöva flyga ihop några poäng med SAS. Norwegiankortet känns ju givet om du åker såpass mycket med dem, om de dessutom får styr på long haul så kan det ju öppnas möjligheter att åka till trevliga ställen med dem.

Kolla upp hur det funkar med 5-20% hos norskarna, jag fattade det som att det är deras version av att "tjäna miles" och att all spend ligger på 1%, kanske kan du betala med Amex och få poäng för spend där och samtidigt samla "miles"/cash points till Norwegian MC genom att nöta säte till London.

Stirra dig inte blind på utlandsavgifter, det finns gott om folk som har testat olika kort mot varandra och kommit fram till att kort utan utlandsavgift ofta tar igen dessa pengar och lite till genom att lämna en sämre växelkurs, kanske skaffa GE-kortet och testa själv mot ditt vanliga bankkort innan du bestämmer dig helt. OK och Ica tror jag också har "avgiftsfria" kort som du dessutom får någon form av kickback från.
 

gusten

Medlem
Förstår heller inte poängen med GE kortet. Dyr bank och inte särskilt reseanpassat väl?
Kolla på SHB Platinum!
 

DrKlas

Medlem
Förstår heller inte poängen med GE kortet. Dyr bank och inte särskilt reseanpassat väl?
Kolla på SHB Platinum!

Ingen årsavgift, inga uttagsavgifter de första tolv uttagen per år och inget valutapåslag på Mastercards växelkurs är väl inte dyrt?
 

Sealord

Medlem
För egen del använder jag GE-kortet utan valutaväxlingspåslag utomlands. Ett kort som är gratis. Efter att ha jämfört med Nordeas VISA Gold och SAS Amex i flera olika länder, har jag kommit fram till att jag sprarar cirka 2 % på varje köp med GE. Och det är rätt mycket pengar att spara om man spenderar mycket utomlands.
 

Jonas C

Medlem
Dumpa Norwegian, och lägg över alla resor till SAS istället, så blir du enkelt Guld. Priset brukar inte skilja mer än någon hundralapp.
 

In_Sweden

Medlem
Nja, det kan skilja en del på DY och SK.
Se här i månadskalendrarna.
DYLONGOT.PNG SASLONGOT.PNG
 

Jonas C

Medlem
Allt är ju relativt :) Jag ser förvisso flera dagar där SAS är billigare än Norwegian. Ser man däremot till lägstapriserna så skiljer det bara ett par hundralappar mellan SAS och Norwegian, och tar man med sig en väska på DY så äts den "besparingen" upp.
 
Toppen