Senaste nytt

Tips önskas: En dag i Rio de Janeiro...

QM G

Medlem
Jag kommer att få 10 timmars väntan mellan flyg i Rio om ett par dagar, är det någon som har något bra tips på vad man kan hitta på? Jag har inte varit Rio innan och funderade på att ta en taxi till kristusstatyn eller sockertoppen, hinner man med båda?
 

ACervin

Medlem
Hej
Sitter just nu i loungen på Rio de Janeiros flygplats på väg till Australien. Jag tycker att det räcker med en av topparna. Jag har gjort båda och föredrar nog Kristus statyn. Ligger högre, men lite längre från havet. Tag taxi till där kugghjulsbanan börjar. Tåget upp går dock bara en gång i halvtimmen. Så sockertoppen går snabbare. Men Kristus och några timmar på stranden Cobocabana eller Ipanema är nog ganska bra och det borde du hinna med på 10 timmar. Taxi från flygplatsen tar ca 30 minuter utanför rusningstid och kostar ca 55 real. Topparna kostar ca 40 real. Enjoy.
 

Agö

Medlem
För oss tog det 1,5 h med taxi från Ipanema till flygplatsen. I rusningstid. Se bara till att sätta av rejält med tid för hemfärden så ska det gå bra.
 

ulagun

Medlem
För oss tog det 1,5 h med taxi från Ipanema till flygplatsen. I rusningstid. Se bara till att sätta av rejält med tid för hemfärden så ska det gå bra.

Gör bara inte om vårt misstag och ta flygbussen för att spara några real. Tog evigheters evighet innan vi betat av alla hotell ( och det är många ) längs vägen till flygplatsen.
Som Agö nämner så är det stor tidsskillnad även med taxi rusnings/icke rusningstid.
Stannar du och tar ett dopp se till att du låst in pass värdesakerm.m. på flygplatsen.Copacabana är en av de få stränder där vi blivit av med kläderna medans vi tog ett snabbdopp.
Anser att Rio har en väldigt tråkig flyplats och den loungen vi besökte (den som LH använder) var inte mycket bättre.
 
Jag rekommenderar också Corcovado med kristusstatyn. Fantastisk utsikt och statyn är mäktig. Om det är för lång kö till tåget kan man ta en taxi upp också. Förhoppningsvis får man då en chaufför som inte eldar upp bromsarna på vägen ner :)

När jag var på Sockertoppen så körde de Red Bull Air Race vid strandkanten bredvid så vi stod och tittade NER på spektaklet och slapp trängas med hundratusentals åskådare på stranden. Annars var nog det bästa med det besöket linbanan upp och det intressantaste att jag träffade kunden som jag haft möte med dagen innan på toppen av en slump :)

När det gäller stränder föredrar jag Ipanema före Copacabana. Har varit lite mindre turistigt när jag varit där. Ipanema är (inofficiellt) indelad i olika sektioner baserat på "intresse", så det kan vara värt att fråga någon från lokalbefolkningen runt vilket livvaktstorn det är bäst att hänga.
 

QM G

Medlem
Jag kan nu svara på min egen fråga. Lyckades komma iväg en dag tidigare och fick en natt i Rio. Anlände med inrikesflyg till GIG vid elva och tog en gul taxi, fast pris 60 Real, till hotellet på Copacabanan. Tog en taxi runt tolv till sockertoppen, upp till toppen, ner igen och taxi till tågstationen för tåget upp till Kristusstatyn, tåget tillbaka ner och taxi tillbaka till hotellet, uppe på rummet klockan sex. Det var inga långa köer någonstans, trafiken flöt på och jag är nog inte känd för att hasa runt allt för mycket. Svaret till mig själv blir att man inte hinner med båda utan bör koncentrera sig på en utsiktspunkt om man endast har en halv dag på sig. Båda platserna var väldigt mäktiga men jag hade nog valt Kristusstatyn, tåget åkte upp bland lite ruffiga kvarter och plötsligt stod det en kvinnlig polis med någon tyngre beväpning vid en övergång, in i nästan tropisk regnskog som öppnade upp sig så man fick se F1-banan högt ovanifrån. Utsikten uppe på toppen var helt fantastisk åt alla håll och statyn kändes overkligt stor.
 

ACervin

Medlem
Det var en intensiv dag:cool:. Jag håller med, båda är bra men skall man välja en blir det Kristus statyn.
 

QM G

Medlem
Ja, det blev kanske lite intensivt men det är jag glad för idag för nu på morgonen regnade det i Rio. Åkte för en stund sedan upp till takterassen på hotellet och tittade upp mot bergstopparna, det har börjat klarna upp men Rio vill man väl helst komma ihåg som en solig plats... 2013-05-06_10-12-09_38.jpg
 
Toppen