Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Vi har nu arrangerat ett antal BusinessClass.se events sedan starten 2011. Våra mål för dessa events har varit trippla:

- Sprida information om BusinessClass.se
- Öka deltagarnas medvetenhet
- Ge deltagarna en chans att lära känna varandra

Utöver det så ska det naturligtvis vara riktigt trevligt. Helst ska vi lyckas överraska med något helt nytt som ingen upplevt tidigare men det är lättare sagt än gjort.

Nu när det är mer på gång än någonsin tidigare behöver jag feedback på hur du vill se kommande events. Främst tänker jag på hur högt vi ska sätta ribban när det gäller exklusivitet och unikhet. Vårt hittills dyraste event (Champagneprovningen i Januari) är också det som fått högst betyg.

Jag har alltid försökt hålla nere priserna för att inte avskräcka deltagare från att anmäla sig men jag börjar få magkänslan att det är viktigare att göra något riktigt bra och inte titta så noga på prislappen. Vi har ännu inte gjort vinst på något event (normalt sett går vi back 100-200kr per person). Skulle vi höja ribban räknat i exklusivitet och samtidigt försöka göra "break even" på events så kommer prislappen åka upp ett snäpp.

Oftast är det kostnaden för mat & drycker som är dyrast på ett event.
 

A380*G

Medlem
Trivialt kanske, men känns som om sponsorevent eller sponsrade event kan vara en väg framåt?
 
Jag ska också tillägga att vi naturligtvis jobbar hårt för att våra events ska bli alltmer sponsrade av flygbolag & partners, det är ett bra sätt att få upp "nivån". Samtidigt innebär det att vi måste fokusera på "Guld & högre" gänget eftersom det inte är lika intressant att bjuda in personer som är allmänt flygintresserade men som inte flyger själva.
 

jumbooze

Medlem
Så nästa event blir i en F kabin på väg till Asien?

Kostnad för Mat & Dryck = 0
Exklusivitet hög
Enda nackdelen kan vara mängden Awardplatser tillgängliga på en flygning men det löser man kanske genom att tala med t.ex. Thai? :cool:

************

Seriöst svar:

För mig är inte priset jättekänsligt mest styrande är tiden och geografisk placering.
Absolut ska BC.se gör break-even på eventen! Minst.
 
Trivialt kanske, men känns som om sponsorevent eller sponsrade event kan vara en väg framåt?

Hehe, vi skrev det samtidigt :)

Jo, det är ju lätt att säga men reseföretagen har inte så stora budgetar om inte eventet är direkt kopplat till något som dom vill engagera oss i. Dvs om vi kommer till deras event så är det lättare men om vi vill göra vår grej är det inte lika lätt.

Alla events vi arrangerat så här långt har involverat sponsring på ett eller annat sätt men vi har varit långt ifrån helfinansierade.
 
För mig är inte priset jättekänsligt mest styrande är tiden och geografisk placering.
Absolut ska BC.se gör break-even på eventen! Minst.

Frågan var egentligen - hur exklusiva ska vi göra eventet. Ta MD-80 eventet som är på gång just nu - där ska jag ta fram en paketlösning och direkt kom önskemål om "äkta Champagne" och "mycket poäng" vilket i praktiken innebär att jag måste hitta en lämplig restaurang respektive bokningsklass som är dyrare än det jag bokat.

Jag tycker det är jättekul att vräka på men om ingen har råd att komma så blir det ju inte så skoj.
 
När det gäller MD 80-eventet behöver det inte vräkas på för min del. Jag vet hur det är att sitta på 1A och jag vet hur champagne smakar. Jag värdesätter däremot trevligt sällskap med likasinnade.
 
Jag värdesätter däremot trevligt sällskap med likasinnade.

Just denna punkt ska jag försöka göra bättre - dvs att få folk att lära känna varandra lättare/bättre. Riktiga BusinessClass.se namnskyltar är såklart ett måste men frågan är om man inte skulle dela in den stora gruppen i mindre grupper och ha någon form av utmaning mellan dessa (lite som vi gjorde på julavslutningen där varje bord hade eget namn: B737, B767, B787) etc.
 

A380*G

Medlem
Jag har aldrig varit på något event ännu, mest pga att jag bor i Shanghai, men skulle inte neka deltagande pga för högt pris såvida det är inom rimliga gränser. Att flyga är en passion och det är resan som är målet.
 
Toppen