Senaste nytt

Reserapport: My first First (palmen)

palmen

Moderator
Det är lite risk för ”wall of text” i detta reportaget men jag har valt att slå ihop hela resan till en stor reserapport istället för att dela upp den i flera små rapporter från de olika flygningarna. Ni får ha överseende med stavfelen också, saknar fortfarande stavningskontroll på denna datorn.


Bakgrund
Efter Dr. Miles tävling där Magino till slut stod som vinnare och vann en resa i business class så hade jag själv börjat att titta på att få till en resa liknande mitt tävlingsbidrag. Hade köpt in 100k USDM och börjde strax innan jul titta på möjligheter att åka iväg i slutet på mars (hade semesterdagar jag var tvungen att ta ut innan april). Efter mycket letande och lite kompromissande hade jag hittat en resa jag ville göra där fokus var att se Tokyo samt att flyga så mycket som möjligt.

Totalt gjordes 10 flighter, 4 i F (varav 2 longhaul) och 6 i C. Allt bokades med miles, 100k från USDM, 26k från Qantas för CX F, 9k från BAEC för CX C.

Resrutten som var planerad var följande ARN-FRA-BKK-HKG-HND//NRT-TPE-HKG-TPE-ICN-FRA-ARN



ARN-FRA
SK673
För första gången skulle jag självmant få komma in i en av SAS lounger tack vare resa i C (har inte tillräcklig status i *A eller någon annan allians). Hade varit i loungen en gång tidigare tack vare en vänlig person från bc.se som gästade mig. Slog mig ner i BC-hörnan och skrev en notering i gästboken samtidigt som resans första GT fixades samt en Laphroaig. Begav mig så sent som möjligt till gaten som visade sig ligga längst ut i F-piren så det blev en rätt lång promenad, var näst sist att boarda och hade plats 2A.

Var en riktigt trevlig resa med SAS och flygvärdinnan som servade oss 6 personer i business gjorde sitt bästa för att övriga kabinen inte skulle springa på toan längst fram samtidigt som hon serverade oss mat och dryck. Var någon lax med potatis som smakade mycket gott enligt mig. 2 timmar gick relativt snabbt och vi landade mer eller mindre på utsatt tid.



Frankfurt Airport
Jag hade ingen aning om vad som skulle vänta mig när jag som näst första passagerare klev av på FRA. Skulle någon komma och hämta mig vid gaten eller fick jag själv leta reda på en lounge och vart jag skulle flyga ifrån? Hade via bc.se fått info om att troligtvis skulle någon hämta mig och så blev också fallet. Blev eskorterad till loungen som låg mitt emot gaten som jag skulle vidare ifrån. Framme vid loungen fick jag info om att jag skulle bli upphämtad i lagom tid för boarding samt att de skulle kontrollera att mitt bagage verkligen var med på planet.




FRA-BKK
Flight: TG923, Boeing 77W
Tid: 20:55-13:05
Plats: 2K

Boardingen började strax efter utsatt avgångstid, vi som skulle resa i F hade blivit hämtade i loungen och fick gå förbi övriga som stod i kö och väntade på att boardingen skulle börja. Något var problem med mitt BP och det blinkade rött. Vi var 4 som skulle resa i F och för 3 av oss strulade det. Efter någon minut fick jag ett nytt BP där de ändrat min plats från 1K till 2K och det var bara att försöka scanna detta BP istället. Åter igen pep det till i maskinen och den inte allt för trevliga gate agenten fäller då kommentaren ”MR palmen has already boarded!!!”. Hon som skulle eskortera oss försökte förklara att jag stod där livs levande och inte alls hade boardat men det lyssnade hon inte på för fem öre utan upprepade flera gånger att jag redan boardat. Efter ca 1 minut fick jag gå ombord i alla fall lite smått konfunderad över hur starten blivit på min första flight i First Class.

Framme vid planet tackade min värdinna för sig och jag fick gå ombord, trots allt som inte fungerat perfekt så var man som ett barn på julafton. Blir eskorterad till plats 2K och slår mig ner och bara njuter av hela situationen. Det tog inte lång tid innan jag får en fördrink i form av Dom Pérignon Vintage 2003.

IMG_1097.jpg


Menyn för denna flygning liknande inget annat jag sett tidigare ombord på ett plan (inte så konstigt när man flyger i economy vanligtvis).
Canapés
White Sturgeon Caviar with Garnitures

First Course
Rillette of Crab Meat
Grilled Prawns
Salmon Roe

Main Course
Chicken with Eggplant in Green Curry
Steamed Thai Hom Mali Rice, Mixed Vegetables
or
Seared Pork Loin with Rosemary Jus
Fine Noodles, Mixed Vegetables
or
Grilled Beef Tenderloin with Port Wine Sauce
Mashed Potatoes with Horseradish, Vegetables
or
Grilled Salmon Fillet with Hollandaise Sauce
Fettucine with Green Pesto, Vegetables

Dessert
Apricot Crumble Cake
Passion Fruit Sauce

Tea, Coffee, Espresso, Cappuccino


Till att börja med fick vi 3 små kanapéer

IMG_1106.jpg


Efter detta skulle jag för första gången få testa på riktig Caviar, viste inte riktigt vad man kunde förvänta sig. Hur äter man egentligen denna delikatess var en tanke som slog mig. Jag bröt säkert mot alla tänkbra ”regler” för hur man ska äta men det var gott i vilket fall som helst.

IMG_1108.jpg


Till varmrätt hade jag valt tenderloin, självklart val för mig. Är väl långt ifrån den bästa köttbit man ätit men potatismoset där emot var grymt gott. Fanns 2 röda viner att välja på, Chateau Yon-Figeac 2006 eller Beaune 1 Cru Les Grèves 2008. Valde det första alternativet i och med att jag inte brukar tycka om Pinot Noir som var druvan i det andra alternativet. Jag är ingen vinkännare över huvud taget men det smakade helt ok, tyvärr så var det dock iskallt. Hur svårt ska det vara att servera någorlunda rätt temperatur på ett rödvin?

Efter att ha ätit efterrätten var det dags att byta om till den ljusblå pyjamas man fått och göra sig iordning för att sova. Ville inte riktigt sova bort tiden ombord men det blev väl totalt ca 4 timmars sömn. Att ha en sen flight och flyga i F är kanske inte helt optimalt även om det självklart är väldigt trevligt.

Vi landade i Bangkok ca 40 minuter sent. Vi som reste i F blev hämtade vid gaten och fick åka bil genom terminalen och separat immigration för oss som inte skulle vidare. Allt som allt tog väl detta 3-4 minuter. När vi kommit igenom immigration får vi 2 yngre killar som ska hjälpa oss med väskorna. Vi fick sätta oss ner medan de väntade vid bandet. Nog för att väskhanteringen på Arlanda inte alltid är den snabbaste men här i Bangkok fick vi vänta 40 minuter på första väskan, våra prio-taggade väskor kom i alla fall först på bandet. Killen som hjälpte mig med väskorna såg till att jag fick en taxi och att jag kom iväg till mitt hotell.




BKK-HKG
Flight: TG600, Airbus 380
Tid: 08:00-11:45
Plats: 1K

Väckning 04:30 efter några timmars sömn, klockan 5 skulle min shuttle ut till flygplatsen gå, en resa på ca 10 minuter. Hade medvetet valt att åka så tidigt som möjligt för att kunna utnyttja så mycket som möjligt av det som erbjöds F-passagerare.

Incheckningen gick snabbt och smidigt, allt var klart på ca 3 minuter och under tiden fick man sitta ner med en kall handduk och lite kallt vatten. Blev eskorterad genom securityn och sedan ner en våning för att sista biten få åka bil till Thai Royal First Lounge. Kändes lite konstigt måste jag säga när man åker förbi alla som sitter i den andra loungen. Beställde ”English breakfast” och champagne att dricka till det. Champagnen som serverades var Moët & Chandon. Tanken var först att även utnyttja spa-loungen men kände att det skulle bli lite stressigt så jag tog det mest lugnt och fortsatte dricka champagne.

IMG_1116.jpg


När det var dags för boarding blev jag hämtad i loungen för enkort promenad till gate C7. Återigen en ”dålig” start vid gaten med Thai, fanns knappt personal som skötte insläppet så vi fick vänta några minuter tills de öppnade upp en egen disk för oss som skulle flyga i F.

Väl ombord hälsas jag välkommen och eskorteras till min plats 1K. A380 är helt klart min favorit när det gäller flygplan så förväntningarna var mycket höga på vad som skulle komma. Vi var ca 30 minuter sena att taxa ut men det var inget jag brydde mig ett dugg om, det innebar bara mer tid för mig ombord. Ute på bana 19L satte vi full fart och det slog mig åter igen hur tyst det är. Nu när man satt på övre våningen och långt från motorerna lät det mest som att någon startade en dammsugare långt bak i planet när vi accelererade längs med startbanan.

Stolen är mycket bekväm och det mesta man kan önska sig finns att tillgå samt mycket bra förvaringsmöjligheter. Hade blivit erbjuden samma champagne pre flight som innan med Thai, det togs även beställning på frukosten. När frukosten väl serverades fick jag in något som liknande diskvatten med små klumpar i, insåg rätt fort att de serverat mig helt fel mat, någon rissoppa med fisk i var det tydligen. De ursäktade sig och 5 minuter senare ungefär kom rätt frukost in.
30 minuter innan vi skulle landa ville jag avsluta med en whisky, det blev dock blankt nej på den frågan i och med att ”baren” var stängd. Lite konstigt kan jag tycka att man inte kunde få något alkoholhaltigt, men detta kanske är standard?

Tänkte inte skriva så mycket mer än så om själva flygningen, medlem @hisingen har redan skrivit ett riktigt bra reportage som förmedlar mer eller mindre samma upplevelse som jag hade.
http://www.businessclass.se/reserap...k-hong-kong-t-o-r-med-a380-i-first-class.html.




HKG-HND
Flight: NH1172, Boeing 767-300
Tid: 14:25-19:15
Plats: 5A

Efter att ha stigit av flighten med Thai i F blev jag erbjuden skjuts med elbil, kändes dock lite overkill när det bara var 1 minut att gå till transitdelen på HKG. Valde istället en kortare promenad. I transitområdet stötte man på en riktigt sur ”tant” som skulle kontrollera boardingpass. Hon skrek och hetsade alla som inte var förberedda med pass och BP när hon skulle kontrollera det, kändes inte riktigt som hon gått grundkursen i vänligt bemötande.

Väl igenom security för att komma till avgångshallen var det bara att leta upp en lounge, valde att nyttja Unites lounge som erbjöd ett enklare utbud av mat och drycker, samt utsikt över plattan. Tog det lugnt i 2 timmar och surfade lite, var ingen idé att äta några större mängder i och med att jag var rätt mätt från tidigare flight samt att jag ville vara hungrig på flighten till Tokyo.

Framme vid gaten hade boarding redan börjat och jag var en av de sista att boarda i C. Blev glatt överraskad ombord när det visade sig vara 2-1-2 konfig istället för 2-3-2 som det skulle ha varit. Visade sig att det blivit equipment change från B772 till B763. Planet kändes helt nytt och stolen var i perefekt kondition, benutrymmet gick verkligen inte att klaga på heller. Det var 100% beläggning i C och det jag noterade var att nästan alla var äldre japanska män, lite skillnad från flighterna med Thai där det var väldigt blandat med folk i olika åldrar från olika ställen i världen.

IMG_1134.jpg

IMG_1135.jpg

IMG_1137.jpg


Vi taxade ut från gaten 5 minuter innan tidtabell mot bana 25L. Var lite småtrött efter den tidiga morgonen och somnade strax efter start för att vakna 40 minuter senare. Alla andra hade redan fått dricka och något att tugga på. När de kom tillbaka med vagnen fick även jag chans att beställa lite champagne till de rice crackers som serverades.

IMG_1138.jpg


Till middag så valde jag kycklingfilé samt lite mer champagne att dricka. Varmrätten var riktigt god, tyvärr fanns inget val på förrätt, fisk och skaldjur är inte mina favoriter även om laxbiten var ätbar. Efterrätten lämnade däremot en hel del att önska.

IMG_1139.jpg


Resterande delen av tiden till Tokyo spenderade jag med att titta på en film och börja förbereda mig för det äventyr som väntade den närmsta veckan.
Vi landade 15 minuter innan tidtabell i ett kolsvart Tokyo, det gick ritkigt smidigt att få väskor och jag var snabbt framme vid immigration där det blev ett kortare stopp. De var väldigt frågande vad jag skulle göra där, vart jag skulle bo, hur jag skulle ta mig till hotellet och vem jag skulle träffa. Försökte förklara att jag skulle bo i Roppongi och möta en vän där. Blev utfrågad om hur jag skulle ta mig dit men det hade jag inte tittat upp innan. Svarade att jag tänkte ta något tåg eller en buss från flygplatsen vilket de verkade tycka var konstigt. Efter ungefär 2 minuter fick jag i alla fall komma in i landet och börja leta reda på hur jag skulle ta mig till hotellet på bästa sätt. Fick hjälp att tolka kartnätet med tåg/tunnelbana och för 550yen (ca 80 kronor) skulle jag ta ”tåget” från flygplatsen och sedan byta till tunnelbana. Fungerade väldigt smidigt att ta sig till Roppongi med ett byte och resan tog inte mer än 45 minuter ungefär.




NRT-TPE
Flight: NH1083, Boeing 777-200
Tid: 17:55-21:00
Plats: 1H

Efter 1 vecka i Tokyo var det dags att bege sig mot nästa stopp som skulle bli Taipei. Denna gången skulle det tyvärr inte bli någon equipment change så en B772 fick duga med regional business i 2-3-2 konfiguration. Tog Narita Express från Tokyo Station, en resa på ca 1 timme som kostade ca 200 kronor. Mycket bekvämt sätt att resa ut, de kom runt med serveringsvagn och man kunde köpa något att äta eller dricka om man så önskade. Ombord på tåget fanns det flera monitorer i varje vagn som visade info om avgångarna från NRT.

IMG_1212.jpg

IMG_1213.jpg

IMG_1214.jpg


Hade nästan 4 timmar att slå ihjäl på flygplatsen innan resan mot Taipei skulle börja, knallade runt större delen av termianlen och köpte lite souvernier innan jag gick till loungen längst ute i Piren. Var mer eller mindre helt tomt i loungen när jag kom dit. Loungen var inget speciellt men deras ost/skink-snittar var riktigt goda, tappade räkningen på hur många sådana jag åt. Var självklart tvungen att testa några öl från ölupphällningsmaskinen, vilken briljant uppfinning! Fanns en liten självserveringsbar där man kunde välja på rött/vitt vin, whisky, sake samt 2 sorters ”fruktviner”.

Begav mig till gaten i god tid för att komma ombord så fort som möjligt. Vid gaten möttes jag dock av ett mindre kaos. Boardingen var lite fördröjd och det stod en stor klump med människor framför gaten som väntade. När väl boardingen började fick passagerare i C samt *G börja att boarda, visade sig att det var över 100 personer så det blev inte mycket till prio-boarding. Var väldigt mycket transferpassagerare från United som onekligen skulle vidare till Taipei. Tyvärr hade jag inte fått något fönstersäte och C var fullbokat. Sätet bredvid mig var dock ledigt, men precis innan dörrarna stängdes kom personen som skulle sitta där.
Innan start togs matbeställningar men ingen pre flight drink serverades. Det fanns 2 olika val, en japansk meny eller en västerländsk. Valde den västerländska som bestod av följande

Appetizer
Salmon rillettes roll
Sauteed green asparagus
Marinated cauliflower, turmeric flavor

Main course
Himuro pork glaze with two kinds flavor

Bread
Graham bread

Dessert
Chiffon cake with strawberry cream

IMG_1224.jpg


Maten var ingen höjdare och förrätten föll mig inte alls i smaken. Relativt lite mat också, hade hoppats på betydligt mer i och med att detta var min middag. Valde att dricka rött vin till maten, Vieux Chateau des Jouans 2011. Vinet var iskallt och återigen funderar man på hur svårt det ska vara att få det rätt tempererat ombord på ett flygplan. I övrigt flöt flighten på utan några konstigheter, relativt kort flygning på 2 timmar och jag fördrev tiden med att läsa en bok tills vi skulle landa.
Denna flygning blev den ”sämsta” under resan, lite orättvist att jämföra C/F i longhaul mot en kortare flygning på 2 timmar. Däremot tycker jag den mjuka produkten var bättre på de båda SAS-flighterna till och från FRA. Den hårda produkten var dock bättre av förklarliga skäl.




TPE-HKG
Flight: CX475, Boeing 777-300
Tid: 12:55
Plats: 12K

Det går massor av flyg mellan TPE och HKG varje dag och jag hade valt ut en avgång där det skulle vara B747 och jag hade självklart bokat en plats på översta våningen (en sak på min bucket list att flyga 747 på andra våningen). På natten innan avresa fick jag ett SMS om att planet skulle vara 1½ timme försenat, inget som spelade mig någon större roll i och med att resan fram och tillbaka till Hong Kong enbart var för att testa CX i F samt att flyga B747 på övre våningen i C.

Efter en väldigt intressant taxiresa ut till flygplatsen där vi blev stoppade av polisen kom vi till slut fram till TPE. Gick fram till incheckningen och tackade nej till att byta till en annan flight pga att min var försenad. När jag fick mitt boardingpass hade jag fått en plats långt fram i planet istället för övervåningen. Visade sig att besvikelsen skulle bli större än så, equipment change var ett faktum. Bad om att få flyga med valfri avgång som flögs med B747 men det fanns inga sådana under resten av dagen. Det blev istället att boka om till en flight som skulle gå om ca 1½ timme.

Begav mig till gaten i god tid efter ett kortare stopp i loungen för att äta lite nudlar. Separat incheckning för C/F-passagerare.

IMG_1275.jpg


Var en B777-300 med regional C som skulle ta mig till HKG. Hade fått plats 12K som visade sig vara första raden. Totalt fanns det 6 rader med 2-3-2 konfiguration samt en extra rad längst fram i mitten. Beläggningen var omkring 90%.

IMG_1276.jpg


Det tog inte mer än 1 minut efter att jag kommit ombord förrän man fick sin pre flight drink. Var även trevligt att höra riktig engelska för första gången på över en vecka och känna att man kunde föra en konversation utan problem.

IMG_1279.jpg


Pushback skedde vid 13:17 och vi taxade ut mot bana 05R. Trots att det är en väldigt kort flygning så var det inga problem med servicen, bra tempo utan att kännas stressigt.

Dagens meny bestod av följande
Starter
Marinated prawn, duck liver pate with grilled peach

Main Courses
Braised pork ball Shanghainese style and braised Chinese cabbage with dried shrimp, vegetable rice
or
Pan-fried garoupa and prawn with lobster sauce, pan-fried polenta, broccoli and red pepper

Dessert
Hazelnut chocolate mousse cake

Valde ”fläskköttbullarna” och valde att dricka lite Billecart-Salmon Brut Champagne till maten. Maten såg inte jätteaptitlig ut enligt mig men smakade betydligt bättre.

IMG_1289.jpg


Var riktigt imponerad över den service som ändå erbjöds från Cathay. Kan förstå varför så många tidigare på detta forum har prisat deras upplevelser med Cathay. Jag hade en returresa kvar till Taipei men den skulle ske i F och mina förväntningar skruvades upp en hel del.




HKG-TPE
Flight: CX420, Boeing 777-300ER
Tid: 14:35
Plats: 1K

Flygningen dagen innan hade verkligen skruvat upp förväntningarna inför denna flygning, även ett besök i nyöppnade The Wing skulle hinnas med innan avresan.

Hade bokat ett budgethotell i Hong Kong, dushen var inte direkt den fräschaste så jag sparade det till loungen. Frukosten som ingick på hotellet kan vara den sämsta jag någonsin serverats, det enda som var ätbart var en banan man fick. Hade köpt en tur och retur med Airport Express för 160HK$ och begav mig till Kowloon station så fort som möjligt när jag checkat ut. Tågresan från Kowloon tar 24 minuter, kan rekommendera detta sätt att ta sig till/från flygplatsen.

Incheckningen gick snabbt och smidigt, tyvärr ingen speciell behandling som F-resenär utan man fick själv ta sig igenom security och bege sig till loungen. The Wing som nyligen öppnat igen efter ombyggnad ligger direkt till vänster när man kommit igenom säkerhetskontrollen.

IMG_1300.jpg


Välkomnades in och begav mig direkt till duscharna för att kunna fräscha upp mig lite. Detta blev första gången jag nyttjade en dusch på en flygplats och det kändes mer som ett finare badrum på ett hotell än att man var på en flygplats.

IMG_1292.jpg

IMG_1293.jpg

IMG_1294.jpg

IMG_1295.jpg


Efter duschen begav jag mig till restaurangen ”The Haven” i loungen och jag kom lagom i tid för att hinna äta lite frukost. Vid 11:30 började lunchserveringen så jag väntade in den för att få lite ”riktig” mat också. Finns absolut inget att klaga på vad det gäller maten som serverades vid lunchen, mycket gott och ett bra urval, man kunde även beställa små rätter från en meny om man kände för det. Avslutade frukosten/lunchen med en desserttallrik.

IMG_1298.jpg


Efter maten tog jag plats vid champagnebaren i loungen för att läsa och dricka gott. Det fanns 3 olika sorter att välja på, Moët Chandon Imperial Brut (vanlig + rosé) eller Veuve Clicquot. Oftast fanns det någon som serverade när man behövde påfyllning, men man kunde självklart även fylla på själv om man så önskade. Var inga som helst problem att fördriva någon timme i denna lounge.

IMG_1299.jpg


Boardingen sker utan problem och jag blir eskorterad till min plats 1K, direkt slås jag av hur bra och bekväm stolen verkar vara. Lovar mig själv på direkten att detta måste jag uppleva på en längre resa än 1½ timme som nu väntade mig.
Direkt när jag satt mig ner blir jag erbjuden champagne och en varm handduk, det frågades inte ens om man ville ha något annat att dricka. Champagnen som serverades var Amour De Deutz Blanc de Blancs 2005.

Pushback sker enligt tidtabell och vi taxar ut till bana 07R. Flygtiden beräknades till 1h14min så det skulle tyvärr inte bli allt för lång tid ombord. Serveringen kom igång lite sent och pga det fanns det ingen tid att servera förrätt, varmrätt och efterrätt. Efter ca 40 minuters flygning meddelade styrman att vi skulle påbörja vår descend och då var inte ens varmrätten serverad. Man hörde att flygvärdinnorna framme i galleyt blev väldigt stressade av detta men strax efteråt fick jag ut min varmrätt där jag valt kycklingen.

Menyn i sin helhet
Starter
Fresh seasonal fruit

Main Courses
Pan-fried chicken breast with caramelized onion sauce, deep-fried potato sticks, sautéed spinach and baby carrots
or
Braised pork ‘lion head’, vegetable rice, braised baby Chinese cabbage
or
Green peas and mint agnolotti with roasted capsicum and caramelized pearl onions

Dessert
Apple streusel pie with clotted cream

Det fanns 2 vita och 3 röda viner att välja från menyn, utöver detta så fanns även ett utvalt rött vin att välja på. Det fanns 6 olika utvalda viner som de bytte ut på flighterna om jag förstod det rätt. Verkade som om detta var vinet man skulle fokusera på ombord. Alla viner var någon form av grand cru, och det lilla jag lärt mig så ska det vara bra viner i alla fall.
På denna flygning serverades ”Château Cantenac Brown 2005”. Vinet var riktigt bra och tro det eller ej så serverades det med perfekt temperatur, inget man varit bortskämd med tidigare under resan.

IMG_1311.jpg


På grund av den begränsade flygtiden så fanns det ingen tid för någon efterrätt. Pursern kom ut och bad så hemskt mycket om ursäkt för att de inte hade haft tid att servera detta, vilket för min del spelade mindre roll även om det lät som en väldigt god äppelpaj. I övrigt smakade allt mycket bra och det finns nog inget att anmärka på negativt, det enda jag önskade var att flygningen skulle vara längre

IMG_1314.jpg

IMG_1315.jpg




Övernattning på Novotel Taipei Airport
Alla 6 platser i F-kabinen var tagna och vi fick först lämna flygplanet. Väskorna kom relativt fort och självklart kom de priotaggade väskorna först.

Hade lite problem att hitta hotellet, fick fråga mig fram och det visade sig att det skulle finnas en shuttle bus nere vid alla andra bussar. När jag väl hittat dit visade det sig att jag missat bussen med 3 minuter och det var 30 minuter till nästa. Bussen gick från Bay 1 på Terminal 1 och från Bay 9 på Termianl 2.

Innan jag bokade detta hotell hade jag fixat ett Le Club Accor Platinum i förhoppning om att få en uppgradering på hotellet. Vid incheckningen visade det sig att detta givit utdelning. Hade bokat billigaste möjliga rum för ca 600 kronor per natt, blev dock uppgraderad till executive floor med tillgång till loungen, välkomstpresent samt att även frukosten inkluderades. Mellan 18 och 20 skulle det serveras lite tilltugg och dricka i loungen på våning 9. Passade på att njuta av lite canapéer och testa lite Kavalan whisky. När loungen stängde begav jag mig ner till baren vid lobbyn. På rummet hade jag fått en voucher som kunde växlas in mot en gratis drink från baren. Tyvärr var dom inte direkt bra på att göra GT men det funkade.

Rummet var rymligt och det fanns inget att klaga på, minibaren var dessutom billig, en cola kostade 12 kronor vilket får ses som helt ok trots allt.

Morgonen efter var det bara att bege sig till frukosten, jag är inte direkt hungrig på morgonen vilket var synd med tanke på den buffé som serverades. Utbudet var nog det störta jag upplevt som hotellfrukost. Flera kockar jobbade med att göra nudlar, omelett mm efter gästernas önskemål. Fanns över 100 olika saker att plocka till sin frukosttallrik, tyvärr var utbudet av pålägg inte det störta och jag hittade inte osten förrän jag ätit färdigt. Fanns även ett 15-tal olika brödsorter att välja på, skönt att kunna få något annat än vitt bröd som omväxling.

Lite blandade bilder från hotellrummet, notera jätepandan man fick som rumskompis

IMG_1320.jpg

IMG_1321.jpg

IMG_1323.jpg

IMG_1325.jpg

IMG_1326.jpg

IMG_1327.jpg

IMG_1328.jpg

IMG_1329.jpg

IMG_1330.jpg

IMG_1331.jpg




TPE-ICN
Flight: OZ712, Airbus 333
Tid: 13:50-17:10
Plats: 2K

Tog shuttlebussen klockan 11 ut till flygplatsen. Incheckningen gick snabbt i och med att det inte var någon kö, fick en inbjudan till Eva Air Evergreen Lounge. Dom är lite tokiga i Hello Kitty där borta och om man ville kunde man checka in i en speciell Hello Kitty incheckning.

IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg


När jag kom fram till loungen var det endast 1 person där och under tiden jag var i loungen var det aldrig mer än 15 personer . Lite skillnad mot många andra lounger man besökt under resan, kanske inte går så många flyg mitt på dagen från Taipei.

IMG_1335.jpg


I loungen fanns det ett business center samt flertalet soffgrupper att välja på. Duschar och toaletter fanns till vänster direkt när man kom in. Även 3 stycken VIP-rum fanns att tillgå.
Tillgången på drycker och mat var helt ok utan att utmärka sig på något sätt.

IMG_1337.jpg

IMG_1338.jpg

IMG_1339.jpg

IMG_1340.jpg


Begav mig till gaten 5 minuter innan boarding skulle börja, den blev dock lite fördröjd och började inte förrän vid 13:30, var först att boarda dagens flight. Konfigurationen i C var 2-2-2 med 5 rader. Även denan flygning är relativt kort, omkring 2 timmar. Trevlig stol med gott om utrymme.

Dagens meny bestod av följande
Appetizer
Smoked Duck with Mixed Greens

Main Courses
Beef Stew, Seasoned with Herb Tomato Sauce, Served with Mixed Vegetables and Potato
or
Assorted Seafood, Seasoned with Red Chilli Sauce, Served with Vegetables and Steamed Rice

Dessert
Fresh Fruit


Maten var helt ok men inget speciellt, den motsvarade dock helt vad man kunde förvänta sig på en kortare flygning som denna.

IMG_1344.jpg

IMG_1345.jpg

IMG_1346.jpg

IMG_1350.jpg





Sheraton Hotell Inceon
Sista natten på resan hade bokats in på Sheraton i Inceon. Lyckades inte hitta hur man skulle ta shuttle bus dit, med tanke på att det var 7 grader så bestämde jag mig för att ta en taxi. Hade tagit ut 50.000KRW (ca 350 kronor) vilket jag tyckte borde räcka med råge. Troligtvis blev jag rejält lurad av taxin. Han pekade på någon skylt där det stod 50.000 men jag orkade inte argumentera. Vi passerade bron över till Inceon och där var det även en broavgift på 6000 som man inte nämnt innan och ville att jag skulle betala. Framme vid hotellet togs jag emot av portiern och jag förklarde för honom att priset som gjorts upp var 50.000 och inte 56.000 som han ville ha. Hade inte mer än 50.000 vilket jag tyckte var rätt mycket för den korta taxiresan. Skönt att prata med någon som var engelsktalande och efter ett tag löste det sig och chauffören var nöjd med sina 50.000.

Hade bokat ett vanligt rum och signat upp för kampanjen att bli Gold på SPG om man bodde 1 natt och betalde med ett World Master Card på vissa utvalda hotell. I och med att jag var medlem i SPG-programmet fick jag ett rum på deras member level på våning 17. Helt klart det bästa rummet på resan även om det kan ses som lite bortkastat när det bara skulle fungera som transithotell för min del.

Beställde upp en hamburgare på room service och tog lite dricka ur minibaren som även på detta hotell höll riktigt bra priser. Man var garranterad att få maten inom 30 minuter annars skulle den vara gratis, efter 22 minuter ringde det på dörren och jag kunde få äta min kvällsmat.

Blandade bilder från rummet

IMG_1351.jpg

IMG_1352.jpg

IMG_1353.jpg

IMG_1358.jpg

IMG_1359.jpg

IMG_1360.jpg





ICN-FRA
Flight: OZ541, Boeing 747 Combi
Tid: 12:30-17:00
Plats: 2K

Finns en egen rapport om denna del av resan som skulle visa sig bli den allra bästa.
http://www.businessclass.se/reserapporter/10317-asiana-first-class-seoul-frankfurt-b747.html




FRA-ARN
Flight: SK674
Tid: 19:50-21:50
Plats: 1F

Var lite smått rund under fötterna efter resan med Asiana i F. Letade reda på en senator lounge för att fördriva de ca 2½ timme tills det var dags för flyget hem. Var inte direkt sugen på mer att dricka, fick bli lite bitter lemon i brist på annat alkoholfritt (läsk/vatten-maskinen var ur funktion). Passade på att äta lite korv med bröd som också serverades.

Begav mig mot gaten i god tid vilket visade sig vara bra, det var lång kö i säkerhetskontrollen som man var tvungen att passera, när jag hade landat tog det max 1 minut att ta sig igenom, nu var kön närmre 15 minuter. Var bland de första att boarda SAS-planet som skulle ta mig hem, 1½ rad med business och 1½ rad med economy extra på dagens flight. Var som sagt rejält sliten efter flygnignen innan som innehållit minimalt med sömn plus en massa god dryck. Pursern ombord var riktigt trevlig och såg till att servera mig extra mycket juice, hon såg nog att jag behövde det med tanke på hur fort jag drack upp första glaset.

Det var lite skillda världar när man rest runt i Asien i C/F och sedan kommer hem till europa igen och ska flyga narrowbody med allt vad det innebär.

Skönt att landa på Arlanda igen och bagaget började komma ut på bandet relativt fort. Nu skulle det bli spännande att se när mitt bagage skulle komma. Det hade lagts i en ”First Class”-påse i Seoul vid incheckningen där. Skulle jantelagen slå till och mitt bagage kom sist av alla? Första väskorna kom ut på bandet men ingen skymt av min väska. Till slut kom i alla fall väskan när hälften redan hade fått sina väskor. Hur svårt ska det vara att skicka ut priotaggat bagage först egentligen? Hade fungerat bra på hela resan fram till man kom hem till Sverige igen.




Sammanfattning
Är riktigt nöjd med denna resa och skulle gärna göra om den om man får möjlighet framöver. Största överraskningen på resan var nog att resan hem med Asiana skulle bli den bästa på hela resan. Cathay var väl snäppet vassare kanske men där fick jag ingen möjlighet att uppleva helheten pga att flygningen var så kort.

Största besvikelsen får nog bli equipment change från B747 och resa på övre våningen, vilka stora problem jag måste haft :). Det positiva i det hela är väl dock att jag nu måste göra ytterligare en resa i C på en B747 framöver.

Alla flygbolagen skiljer sig lite från varandra men överlag tycker jag att det var relativt likvärdigt i C även om stolen på en regional business inte kan mäta sig med en för longhaul. Fanns små saker här och där som alla bolagen gjorde riktigt bra. På ANA i C fick man tex ett skohorn till sina tofflor för att lätt kunna få på sig skorna efteråt. Detta erbjöds inte på någon av de andra flygningarna vad jag kunde märka, inte ens i F.

Har fått frågan om jag kommer kunna resa i economy framöver. Förhoppningsvis kommer det inte vara några större problem, jag älskar trots allt att flyga och att komma till nya destinationer i världen. Det kommer dock ta emot att gå ner mot rad 50 någonstans när man vet hur bra det kan vara om man istället får svänga vänster när man går ombord.
 

Swisser

Medlem
Palmen,
Mycket trevlig reserapport - otroligt utförlig och många fina bilder.
Det bästa med det hela är ju att du var riktigt nöjd med din resa, förutom några smärre besvikelser, och att du delar med dig av dina upplevelser och intryck med oss andra.
 

FF#1

Medlem
Trevligt läsning, det är så att man blir inspirerad att ge sig ut på en sväng. Har flugit en del C men aldrig F så det måste man prova på någon gång.
 

ACervin

Medlem
Väldigt trevlig läsning. Det kalla rödvinet är ett gissel. Speciellt när det ofta serveras ganska fina viner som man gärna vill ha en chans att smaka av. Det enda bolag som lyckats med rumstempererat rödvin under mina C resor är Qatar. Intresssant att du har samma erfarenhet som jag att maten på CX kan ibland se lite oinspirerande ut, men den smakar förvånansvärt bra. The Wing är en kanon lounge.
 
Mycket välskriven rapport och vilken närvaro du har! Om och när jag får min first First kommer jag förmodligen bara tagga ner och luta mig tillbaka alldeles salongs av årgångschampagne. Tack palmen för att du delat med dig av dina upplevelser!
 

ALU

Medlem
Helt underbart Palmen! Jag satt och funderade på om jag skulle gå loss på 100 000 USDM nu när de har kampanj. Och du har övertygat mig...
 

pep

Medlem
Tak, tak, tak. Næsten som at være der selv! Du har en fantastisk evne til at observere og blive ved med det. Samt være systematisk og fair. Welcome back to economy :)
 
Toppen