Senaste nytt

Dags att boka drömresan med BA bonuspoäng

Flygarn

Medlem
Hej!

Tack vare Dr. Miles, Forumet och BA Visa kort så har jag nu en 2-4-1 att nyttja och 200.000 poäng.

Nu vill jag ge min fru en riktigt trevlig resa de två sista veckorna i augusti, men det var inte helt enkelt att hitta något på BA:s hemsida.

Hur ska vi gå tillväga för att hitta något som är tillgängligt?

Vi hade tänkt oss någon utav följande destinationer men vi är mycket flexibla med resemål, men tyvärr inte med datumen så det är 17 - 31 augusti som gäller. Jag har rest i business en gång, men visst vore det kul att prova First också. :)

- St Martin
- Hawaii
- Mexiko

Alla tips och förslag mottages tacksamt
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Kan inte hjälpa Dig med tillgängligheten, men väljer Du destinationen St Martin så får Du en enastående upplevelse!
 

Senator

Moderator
Du kommer inte till St. Martin eller Hawaii med din 2-for-1 då du måste flyga med BA hela vägen. Jag tror du har tillräckligt för Club World t/r till MIA, JFK för 2 + separata resor med AA till SXM.

Utmaningen är ofta ARN-LHR som är svårt.

Om det är resan eller destinationen som är viktigt kan bara du bestämma :)

Jag använder numera AA.com för att leta tillgänglighet, sen ringer jag BA. Du kan ta dig till CUN (via LGW) eller MEX via LHR. Jag hade flugit till JFK i F ut, lagt till Cathay F till YVR och hem från YVR i CW. Hitta billigt från SEA/YVR till HNL för cash. 135 000 + ca 7 000kr för ARN-LHR- JFK, YVR-LHR-ARN plus JFK-YVR för 60 000 +700kr
 

Flygarn

Medlem
Du kommer inte till St. Martin eller Hawaii med din 2-for-1 då du måste flyga med BA hela vägen. Jag tror du har tillräckligt för Club World t/r till MIA, JFK för 2 + separata resor med AA till SXM.

Utmaningen är ofta ARN-LHR som är svårt.

Om det är resan eller destinationen som är viktigt kan bara du bestämma :)

Jag använder numera AA.com för att leta tillgänglighet, sen ringer jag BA. Du kan ta dig till CUN (via LGW) eller MEX via LHR. Jag hade flugit till JFK i F ut, lagt till Cathay F till YVR och hem från YVR i CW. Hitta billigt från SEA/YVR till HNL för cash. 135 000 + ca 7 000kr för ARN-LHR- JFK, YVR-LHR-ARN plus JFK-YVR för 60 000 +700kr

Tack för utförligt svar. Anade nästan att ARN-LHR skulle vara ett problem, men det är ju bara att ordna en separat biljett för den korta sträckan.
Möte klockan 10:00, men sen är det dags att börja söka. :)
 

Dr. Miles

Expert
Tack för utförligt svar. Anade nästan att ARN-LHR skulle vara ett problem, men det är ju bara att ordna en separat biljett för den korta sträckan.
Möte klockan 10:00, men sen är det dags att börja söka. :)

Om jag har förstått BA 2-4-1 reglerna rätt, måste man påbörja bonusresor från Sverige/Danmark.
Med andra ord kan du inte använda 2-4-1 voucher på bonusresor som består endast t ex London-Miami.
 

Magino

Medlem
Tack för utförligt svar. Anade nästan att ARN-LHR skulle vara ett problem, men det är ju bara att ordna en separat biljett för den korta sträckan.
Möte klockan 10:00, men sen är det dags att börja söka. :)

Om jag har förstått BA 2-4-1 reglerna rätt, måste man påbörja bonusresor från Sverige/Danmark.
Med andra ord kan du inte använda 2-4-1 voucher på bonusresor som består endast t ex London-Miami.

Det kan man lösa genom att flyga ner till London kvällen innan då det ofta finns ganska gott om bonusplatser på kvällsflygen till London från Stockholm. Tänk då bara på att inte ha längre än stop än 24 timmar i London, för om ni har ett längre stopp så tillkommer en hel del skatter.
 

Flygarn

Medlem
Det kan man lösa genom att flyga ner till London kvällen innan då det ofta finns ganska gott om bonusplatser på kvällsflygen till London från Stockholm. Tänk då bara på att inte ha längre än stop än 24 timmar i London, för om ni har ett längre stopp så tillkommer en hel del skatter.

Smart, tack.

Om man exempelvis inte hittar någon platstillgång mellan LHR-MIA, men hittar LHR-PHL-MIA. Kan man då använda 2-4-1 LHR-PHL och sen boka PHL-MIA separat eller kan man boka allt som en då det är en BA sharecode flight mellan PHL-MIA?
 

Senator

Moderator
Man kan åka kvällen innan och bo över. Jag upplever det är enklast att hitta platser på BA781 som numera avgår 18:10 och BA783 som avgår 21:10. Jag skulle faktisk nästan rekommendera detta om du planerar att åka i First så ni hinner med CCR.

Man måste påbörja och avsluta resan på ARN, GOT eller CPH om man skall använda 2-for-1. Men, man kan också blanda klasser så du kan t.ex. åka Euro Traveller till London, det blir billigare också med Avios.

Jag skrev på min iPad från sängen i går så det blev lite hastigt:
17 Aug
LHR-JFK BA183 har 2 platser i F just nu, men det kommer ta några timmars arbete att få ihop detta i högsäsong. Jag brände min första 2-for-1 förra sommaren i augusti, så det är inte omöjligt att hitta något. ARN-LHR(CE)-IAD(F),JFK-LHR(CW)-ARN(CE)

Jag upplever att JFK/EWR, BOS och till viss del IAD är enklast att hitta platser till. Fundera också på DFW, IAH eller PHX och vidare... DEN har ingen F, men det har PHX.

Lycka till!
 

Flygarn

Medlem
Har suttit med AA.com nu i några timmar och fått fram en bra rutt. Kommer inte att använda 2 för 1 då det blir för bökigt att få ihop. Utan kör Avios LHR-JFK First dit och sen Business hem. Sen blir det AA separat till något trevligt resmål.

Skatterna mellan LHR - JFK fick jag fram till att vara 5396 kr enligt ITA Matrix för två personer.

Stämmer det att om jag bokar en biljett med avios att den är omboknings- samt avbokningsbar fram till 24 timmar innan flighten?
 
Toppen