Senaste nytt

Göteborg/Stockholm - Sydney på bästa sätt??

JBL

Ny medlem
Hej

Jag är en riktigt nybörjare på att boka resor och samtidigt planera intjänade miles och tänkbara bonusresor. Därför vänder jag mig till ER! Problemet eller uppdraget som jag vill ha hjälp med är följande: En liten familj (2 vuxna och 1 barn (1 år vid resans start)) skall flyga från GOT / ARN till SYD mellan 26 nov och 29 dec, +/- några dagar beroende på pris m.m.

Jag kan tyvärr inte skryta med att jag tidigare har samlat på mig flight miles under livet (men någon gång skall man ju börja?!) Har ett nyblivet medlemskap i AAvantage men har bara flugit GOT-TXL .

Av vänner som har rest långt med barn är det tydligen en STARK rekommendation att stanna en natt eller göra ett längre stop over i asien innan nästa långresa går vidare till europa/australien.

självklart är priset en viktig faktor för oss.

Har ni några tips? Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, JBL!

Kan du vara snäll och informera oss om:
  • Ungefär budget?
  • I vilken kabinklass?
  • Preference av flygbolagsallians?
  • Vad är det viktigaste för er? Flygtid, intjäning av miles eller upplevelse?
 
Välkommen JBL!

Svara snällt på Dr. Miles frågor nu så skall vi försöka hjälpa dig på bästa sätt här!
 

ACervin

Medlem
Jag har flugit sträckan många gånger med småbarn. Jag tycker iinte stopover gör någon skillnad. Det drar bara ut på resan och kostar mer. En extra omgång med in och utcheckningsköer och security. Så om man inte verligen vill passa på att besöka Bangkok, Singapore eller liknande skulle jag hoppa över det. Istället skulle jag satsa på en resa med så få stopp som möjligt. Vilket blir i alla fall från Köpenhamn att flyga med SAS, Thai, Singapore, och Emirates, kan troligen bokas som en Qantas biljett också och då få poängen till AA. Rymligast säte i economy har Qatar men de flyger bara till Perth o Melbourne.
 

TheEagle

Medlem
Aktuella datum från Göteborg är det både billigast och snabbast att flyga med Finnair via Helsingfors och Singapore. Codeshare med Quantas eller BA från Singapore. Kostnad ca 21400 kr för samtliga med barnet i knät. Dock så är jag ingen höjdare på krediteringsdelen till AA så det får någon annan svara på.
Från Stockholm går det snabbast att flyga med Thai men de är betydligt dyrare än många andra. På andra plats hamnar Emirates som också tillhör bland de billigaste, ca 22600 kr. Dessutom bara ett stopp på vägen och Airbus 380.
Tidsmässigt på tredje plats hamnar Finnair med en kostnad på ca 21500.
Billigast från Stockholm är med SAS och sedan codeshare på Singapore Airlines via Singapore. Kostnad ca 20500 kr. Ger dock rätt lite poäng till SAS EuroBonus eftersom den bokas i K som bara ger 25% på SQ.
Går också att kombinera SAS med andra bolag i Star Alliance.

Om man endast ser till tid och pengar skulle jag flyga med Finnair från GOT och Emirates från ARN. Sedan kan man ju ge sig in i poängträsket och låta det styra mer eller flyga business men då får man räkna med en kostnad på 55000 kr.
 

ACervin

Medlem
Allting som innebär att du flyger A380 ökar komfortgraden. Bredare säten (economy), tystare kabin. Framtidens flygplan i väntan på Dreamlinern.
 

JBL

Ny medlem
Tack för alla tips! Som svar till Dr Miles:

•Ungefär budget? Egentligen så billigt som möjligt men under 24-25' för alla tre skulle kännas bra.

•I vilken kabinklass? Ekonomi

•Preference av flygbolagsallians? Är som sagt lite för dåligt insatt men kanske är One Wolrd ngt att satsa på då jag vet att jag skall till Berlin framöver. Dessutom har jag har hört mkt gott om One World.

•Vad är det viktigaste för er? Flygtid, intjäning av miles eller upplevelse? Viktigast är att resan blir genomlidlig med ett barn. Men tänkte även logga lite miles om man ändå skall flyga så långt. Får man en T/R europa eller enkel resa till USA på köpet tar jag gärna emot det! Svaret på din fråga är nog en så välbalanserat val mellan pris/miles som möjligt.
 

Dr. Miles

Expert
Både Finnair och British Airways flygningar i Economy class ger 100% miles till American Airlines AAdvantage.
Vissa low Economy på Qantas flygningar ger inte några miles alls till AAdvantage.

Om ni reser med British Airways och/eller Finnair till Sydney, kan ni tjäna över 20.000 miles på American Airlines (AA) AAdvantage och 20.000 AA miles räcker för en bonusresa inom Europa i Economy class.

Det vore mindre påfrestande både för er och babyn om ni tar stopover i Singapore eller i Bangkok en dag. Det gjorde vi när vi åkte till Auckland.
Hotellpriser är mycket dyrare i Singapore än i Bangkok, så om ni vill hålla ner totala resekostnaden kan det vara värt att tänka på.
 

JBL

Ny medlem
Hittade en flight som verkar intressant på ITA. Ev. skull det vara intressant om man kunde förlänga stoppet i SIN med knappt 1 dygn på både vägen dit och hem. Har ni någon erfarenhet av att lägga till stopp på det sättet?

Skärmavbild 2013-05-02 kl. 19.36.26.png

Hur gör man för att boka en flight som är hittat via ITA?
 
Toppen