Senaste nytt

Hur får man en omedveten resenär att bli en medveten resenär?

Min kompis ska åka till Japan i 1 år och läsa Japanska.

Tänkte tipsa han om flygbiljetter tidigare och jag föreslog då att han verkligen borde ta chansen och åka Business Class.
Det andra alternativet är Aeroflot som de flesta här vet ligger i runda slängar kring 4000 SEK.

(Han skall alltså ha en enkelbiljett) :)

Med LifeMiles köp hade följande kostat 27.500 Miles + 512 dollar + skatter (som jag inte kan se exakt summa på just nu pga fel på hemsidan.)

Exempel, Lufthansa A380.

lufthansa.png

Exempel, Air China A330, Asiana A330 & ANA 777

multi.png

Exempel, Thai Airways 747 + A380

thai.png


Om vi räknar på dagens dollarkurs blir det följande:

14.000 Miles köps för 30$ styck (totalt 420$) vilket ger oss en total summa på 28.000 Miles.
Resten betalas i form av pengar och summan som jag skrev lite högre upp, dvs 512$.

Om vi räknar att skatterna hamnar på cirka 100$ (osäker på exakt summa) så blir det en total kostnad på:
1032$

Med dagens kurs på 6.52 blir kostnaden: 6728 SEK

Lägg därtill att han varken bryr sig om poäng eller något sådant utan billigast möjliga sätt ska han dit.
Det skiljer alltså bara 2700 SEK mot Aeroflot ekonomiklass och jag blir nästan tokig när han vägrar inse hur bra det är.

Nåväl, det är hans val givetvis men har ni något knep för att hjälpa era nära & kära att bli mer medvetna resenärer för i mina ögon är det bara urbota dumt att snåla på 2700 SEK för att åka så mycket sämre i så många timmar.
 
Last edited:

gusten

Medlem
Ja, i sanning frustrerande. Han tänker säkert att han kan använda dessa 2700 bättre på destinationen och tycker att det är för mycket betalt för att få njuta C Kabinens fröjder. Vi andra vet förstås bättre. Har man inte intresset så har man inte. Det finns gott om exempel på synnerligen förmögna personer som aldrig skulle drömma om att åka annat än monkeyclass. Kanske är det så de skrapade ihop sina slantar?
 

palmen

Moderator
Om hans mål är att åka så billigt som möjligt är en ökning med 70% på det priset han hittat kanske inte så aktuellt.
Om man helt struntar i att flyga bekvämt utan bara vill ta sig från A-B så billigt som möjligt kommer väl aldrig Business vara ett alternativ. Han vet väl inte vad han går miste om när han inte upplevt det tidigare.
 

Palazzi

Medlem
Kör med lite gammal statistik och Aeroflots olycksrisk! :p Även om det idag är inaktuellt brukar det få folk på andra tankar.... ;)

För att få ner priset ytterligare (även om det inte blir riktigt samma upplevelse): Ta tåget till CPH, och sedan SAS Business direkt till NRT. Du slipper därmed en del flygskatter, och även dubbla flygplatsskatter... Kanske går det att trycka ner priset ytterligare 500-1.000kr då? SJ har ju även en garanti att ta dig fram i tid om du flyger SAS (kanske bara gäller betald biljett?). I vilket fall passerar ju SJ 2000 direkt förbi Kastrup :)
 

gdaily

Medlem
Mina omedvetna vänner blir snabbt medvetna när de blivit insläpade i BA loungen på Heathrow. Då blir de imponerade och vill därefetr göra samma sak själva.

Samma sak med businessclass, vänne njag hade med mig till USA har i princip enbart åkt RyanAir tidigare, hon var helt salig efter Lufthanssa och SAS business (som vi alla vet inte är det bästa som finns på marknaden). Du vet inte vad business innebär förrän du provat.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.
Jag har kollat om hur mycket en liggplats (L 200 x W 100 x H 100 cm med 100 kg vikt) kostar med UPS flygfrakt mellan Stockholm Arlanda och Tokyo Narita.

Det kostar mellan 10.311 - 10.838 SEK och det tar ca 8-10 dagar med intullning.
Screenshot20130430_1.png

Slutsats: Flygfrakt är inte billgare än flygbiljett, i alla fall den här gången.
 
Toppen