Är det verkligen så smart att köpa upp en legacy-bolag med usel ekonomi?
Något säger mig att bolaget sitter på tillräckligt med tillgångar (plan, trafikrättigheter etc) för att kunna nollas/break even. De vill säkerligen inte åt de gamla planen, så de försvinner. Inte heller lär det vara intresserade av att bedriva kortväga trafik inom Polen (antar jag). De vill åt marknaden, och arbetarna.....och kanske lite 787
r. Kjos brukar ju inte slänga pengar på förlustaffärer (vi vet iofs inte hur det går med kontinentala linjerna). Nu kan ju dock detta vara ett rykte...
Vi får väl dock se vad den polska regeringen tycker. De inser nog också att Norwegian inte gör detta i intresse av att bedriva välgörenhet (bedriva linjer med låg beläggning). Det har ju talats om att LH ska köpa bolaget, men blir det mycket bättre? Då blir det väl med 99% säkerhet Germanwing som bedriver trafiken. SAS, som var ett gammalt rykte, lär ju inte vara kostnadsmässigt rimligt idag...
Jag antar att DY kommer vara det enda alternativet, i en konkurrens med Wizzair. DY erbjuder ju iaf anslutningsflyg och har en del kontinentala linjer... Sen kommer ju givetvis de stora bolagen i väst fortsatt att bedriva trafik till populära destinationer i Polen.
När Dy startat baser i Spanien (inkl Kanarieöarna) och England känns Polen som ett naturligt steg.
Kommer troligen inte bli någon tjänst jag använder mig av, men tror att det är ett smart drag av Norwegian.