Senaste nytt

Asiana Airlines nya Business class: Quadra Smartium på Seoul - London

Dr. Miles

Expert
Förra året flög jag med Asiana Airlines mellan Seoul och London i Business class och fick testa deras nya Business class, Quadra Smartium.

Den här stolen är liknande modell som används bl a på:
  • Alitalia
  • Etihad Airways
  • THAI

Kabinbilder:
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_15.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_59.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_03.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_09.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_25.jpg

Stol i sittläge:
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_12.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_29.jpg

Stol i sängläge:
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_53.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_51.jpg

Runt stolen:

Avlastningsbord
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_32.jpg

Mat-/skrivbord
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_26.jpg

Fotpall
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_21.jpg

Hörlur-/USB-/Eluttag
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_20.jpg

IFE-/sätekontroll
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_19.jpg

Magasinrack
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_38.jpg

IFE:
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_34.jpg
Asiana Airlines Quadra Smartium seat_18.jpg
 

Alx

Medlem
Kul med många och bra bilder! Vad tyckte du om stolen jämfört andra C-stolar du har testat? Är själv sugen på att testa Alitalias någon gång med tanke på att Alitalia är ett av de snabbaste alternativen för oss från NYC till Malta.
 

m96olsen

Medlem
Testade denna NGO-ICN i mars, ensam i C. Mycket trevlig men för kort flygning för att verkligen känna på produkten.
 

Dr. Miles

Expert
Kul med många och bra bilder! Vad tyckte du om stolen jämfört andra C-stolar du har testat?

Det var ett tag sedan men jag tyckte att stolen var lite hård. Konstigt nog jag tyckte inte det så på THAI A380 som i princip har samma stoltyp.
Jag skrev minirapport i den här tråden tidigare.

http://www.businessclass.se/lounger/2808-businessclass-loungen-2012-a-130.html#post93769

Minirapport om stolen.
Det är en bra stol att sova i. ca 200 cm längd vid sängläge. Stolen tar ca 3,5 fönsterplats.
Direkt tillgång till gången är mycket uppskattad. Skillnad från fiskbenskonfigurationen är att man kan titta ut fönstret utan att besöka kiropraktor efteråt. Det är klar fördel när man tycker om att titta ut.
När det gäller "Lazy-Z" läge är det inte så bra. Då är Cathay Pacifics fiskbensstol ger bättre komfort.

Jag har inte åkt med Etihad Airways men jag antar att det är ungefär likadant.
 

Alx

Medlem
Tack! Då vet jag lite mer om den stolen. Det ska bli kul att testa vid tillfälle. Den ser inte helt olik ut från vissa Unitedstolar som jag har testat och varit riktigt nöjd med.

Jag är själv inget fan av fiskbensstolarna. De är osociala (vi reser nästan alltid minst 2 pers.), värdelösa om man vill se ut och inte särskilt sköna. I vart fall inte på Thai, Virgin Atlantic eller Air Canada.
 

Randy Marsh

Medlem
Den ser verkligen bra ut, men problemet med Asiana är väl att de nästan uteslutande använder sin gamla business class på sina Europa-rutter? Eller är man "garanterad" Quadra Smartium till/från just LHR?
 

Dr. Miles

Expert
Det som jag upplevde positivt var avlastningsbord och matbord.
Jag kunde ha ett glas, en kopp, en påse med nötter en handduk på avlastningsbord utan problem. (det kan bli ont om plats på andra Business class stolar) Det var inte heller något problem att lägga matbrickan där när jag skulle gå ut från stolen.

Svängbar matbord är också en fiffig lösning. Utan att skjuta in bordet till armstödet som annars man behöver att göra på andra Business class stolar.

Den ser verkligen bra ut, men problemet med Asiana är väl att de nästan uteslutande använder sin gamla business class på sina Europa-rutter? Eller är man "garanterad" Quadra Smartium till/från just LHR?

Enligt Airlineroute.net, OZ521/522 till/från London är opererad av Boeing 777-200ER med Quadra Smartium.

Airlineroute.net skrev:
ASIANA AIRLINES is gradually expanding operations for its Boeing 777-200ER aircraft equipped with Business Class Quadra Smartium seating. The 2-class 777-200ER, configured in J24Y271, is coded as “77L” in the GDS and for general public, but the airline uses internal code “77M”.

Planned Winter 2012/13 season for “77L” aircraft as follows. Note last minute aircraft changes to other aircraft type is possible:

Seoul Incheon – London Heathrow OZ521/522 Daily

Källa: ASIANA AIRLINES Expands Boeing 777 Quadra Smartium Business Class Operation | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

77L är egentligen för Boeing 777-200LR (bl a Air Canada använder), men Asiana använder denna beteckning för sin Boeing 777-200ER med Quadra Smartium.
 

Randy Marsh

Medlem
Verkar dessvärre omöjligt att hitta awardplatser i business class med OZ på LHR-ICN, har testat på flera olika datum. Via FRA finns det dock en hel del, men där är det ju gamla business-stolar (opereras med 747).
 

Dr. Miles

Expert
Verkar dessvärre omöjligt att hitta awardplatser i business class med OZ på LHR-ICN, har testat på flera olika datum. Via FRA finns det dock en hel del, men där är det ju gamla business-stolar (opereras med 747).

Lite längre framåt i tiden (jag kollade runt september) så finns det en hel del lediga awardplatser i Business class på Seoul->London.
 

Randy Marsh

Medlem
Lite längre framåt i tiden (jag kollade runt september) så finns det en hel del lediga awardplatser i Business class på Seoul->London.
Ok, jag kollade bara maj, juni och augusti, men hittade inte något där. Ser nu att det finns en del platser i september och oktober. Utmärkt, jag funderar på att använda mina Avianca-miles på en resa till Sydkorea i höst, ska hälsa på en vän som bor där :)
 
Toppen