Senaste nytt

Routehappy. Ett helt nytt sätt att leta flygbiljetter

ACervin

Medlem
Australian Business Traveller har recenserat en helt ny sökmotor för flygbiljetter. Routehappy. Man har i 2 års tid arbetat på att utveckla en databas/sökmotor med helt andra parametrar som styr sökningen. Bland dom finner man seat pitch, Wifi, power points, USB port, fully flat mm. Så är det väldigt viktigt exempelvis med Wifi eller fully flat så kan du prioritera sökningarna efter det. Hemsidan får hyggliga recensioner och verkar lämpa sig extra bra för att söka på just business biljetter. Man skapar också ett betyg utifrån detta. Se längst ned.

Är detta framtidens sökmotor för flygbiljetter??

Routehappy launches: flights rated by 'happiness' factor - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller

Några utdrag från ABT hemsida

Routehappy has spent two years gathering, verifying and scoring data on a cabin-by-cabin basis for airlines worldwide, and now combines it with real-world flyer reviews, global flight availability and pricing.The site's Happiness Score takes into account seat type, legroom, seat width, entertainment, AC power points, wifi, on-time performance records plus user review scores for the airline.And while you can still make your pick on price, Routehappy's Happiness Score helps you determine if the money you save up front is worth it against, say, a slighter more expensive but noticeably more comfortable flight.In other words, Routehappy turns considerations of outright price into a judgement of value. And that's a boon for business travellers, who can discover a better flight for the same price or less – whether they're sitting in the cheap seats down back or stretched out at the expensive end of the plane.

Example for Sydney -Asia
In business class, Singapore Airlines' all-A380 connection via Changi comes first with a 9.5 Happiness Score. Etihad's A340-600 and Emirates' A380 are close on SQ's tail at 9.4, with Cathay at 9.1 (because CX doesn't offer the chance of Wi-Fi, Albert suggests) and Virgin Atlantic Hong Kong at an 8.9.
"Singapore Airlines wins thanks to the quiet cabin and big windows on the A380, a full flat pod, direct aisle access for everyone, on-demand entertainment, full universal plugs and USB sockets, the chance of having Wi-Fi on board, and a Very Good flyer rating," Routehappy's Albert explains.
 

ACervin

Medlem
Ja jag provkörde lite. Lite långsam men verkligen bra filter funktioner. Gladast eller billigast eller snabbast. Du kan filtrera på hur rymligt sätet är, Wifi, elluttag etc. Dessutom enkla symboler för att filtrera på Allianser, men du kan även flitrera på enskilda flygbolag. I sökningen ser du sedan om det är full flat eller inte exempelvis. På Thai kommer det upp att man vet aldrig. Intressant stämmer med min erfarenhet. Bifogar en screen dump på BNE-CPH i C.

Hmm verkar inte fungera att ladda upp bild här i loungen.
 
Last edited:

johansch

Medlem
Körde en testsökning ARN-BKK i C i oktober. De verkar förutsätta att man struntar i kostnaden...SAS vann med $3151 och 10h 20 min; på andra plats Thai med $5853 på samma tid. Om de inte har några unika sätt att sätt begränsa sökningarna ser jag inte riktigt poängen med den här siten.

Redigering: Exra roligt var att de två top-flighterna i sökningen visade sig vara samma fysiska flight.
 

ACervin

Medlem
Ja jag har ingen aning var man hämtar priserna ifrån. Vad händer om du filtrerar på biligast resa? Men jag skulle misstänka att den här siten är väl bäst på att jämföra olika kabiners utrustningsgrad, sen skall man väl boka någonannanstans.
 

johansch

Medlem
Om man byter sorteringskriterium till Cheapest så blir siten som typ alla andra liknande siter.

Jag tror de behöver jobba lite mer på sitt UI (för 99% av användarna så är trots allt "happiness" en tradeoff med kostnaden) om de inte bara vill attahera miljardärer (de flyger väl ändå privatplan?.
 
Toppen