Senaste nytt

Handelsbanken Allkort istället för Amex SAS kreditkort?

Hubba

Ny medlem
Hejsan!

Jag är väldigt ny inom detta området och har spenderat flera dagar för att söka reda på information kring just detta området, kreditkort med bonus...

Läser ständigt hur alla sliter sitt hår eftersom det är så mycket att tänka på, vad som passar person A passar inte person B etc vilket är självklart. Jag vänder mig nu till eliten(er) för lite vägledning! =D

Jag kommer nu inom kort börja resa en del i tjänsten inom Sverige och kommer att flyga med SAS. Jag har tittat väldigt mycket på Amex SAS eftersom väldigt många rekommenderar det. När jag tittade vidare på Amexkorten så blev även Gold varianten lockande. Jag räknade lite på det och insåg att MR poängen(Gold) är väldigt lite värda om man skulle få ut (onödiga)prylar för det. För att få ut en mindre teknisk pryl (headset etc) så skulle man handlat för närmre 500.000SEK (500k MR). Så rent spontant så kändes det som att Amex SAS är det givna valet. En annan väg är ju att flytta över poängen till andra bonusprogram men är det lönt när man inte omsätter så mycket?

Efter mer undersökningar såg jag att man måste upp i rejäla summor för att komma någonstans med sina poäng(SAS). Så som det ser ut så kommer jag att resa hem ungefär varannan vecka (bo mestadels på hotell dvs). vilket ger mig 2-3 t/r biljetter inom Sverige per månad. Detta i sin tur ger ju inte väldigt mycket (tyvärr ekonomiklass).

Fördelen är att jag kommer att bo en hel del på hotell vilket gör att jag kan kliva upp i diverse bonusprogram (gold/diamantnivå) relativt snabbt men det kan jag hantera med hotellets egna medlemskort.

Efter en del räknande på det så kom jag fram till att jag kommer att spendera mellan 250-300k SEK/år (hotell+flyg) om det kanske hjälper er att ge en hint om hur mycket pengar som "ligger i omlopp". Kommer att använda kortet privat med, vilket ger lite extra poäng men inte avsevärt mycket mer.

Jag kanske är helt ute och cyklar men det känns som att jag hade tjänat på att köra det "manuella" och helt enkelt..., de gånger jag flyger, visa mitt SAS kort men betala med ett handelsbanken allkort och få (0.4-5%) tillbaka i form av fonder på allt man handlar (dvs allt). Samt bo på Best Western hotell (känns som att de är bland de största runt om i världen) och på så sätt få frinätter lite överallt i världen. Eller rekommenderar ni någon annat hotellkedja? (Stockholm).

Jag har inget emot att betala en årlig avgift för ett kort men då vill jag även känna att det ger mig något!

En sista fråga: Använder ni ert privata kreditkort till tjänsteresor? hur täcker i så fall försäkringarna ifall något skulle ske då man faktiskt är på "tjänsteresa" och inte privat vid eventuella granskningar?

Hoppas det finns någon där ute som kan vägleda/tipsa en ny medlem i denna världen! :D
 

Najk

Medlem
Du ska självklart ha ett SAS Amex. 300k i spendering + flygmil + privat spendering är lätt 2pers till USA i Business. Kör hårt!
 

Bamsefar

Medlem
Det kanske vore intressant att titta på OKQ8 Bank's VISA kort - det ger 1% i kickback. Inget kort är i närheten av det såvitt jag vet. Handelsbanken Allkort/platinum ger kickback baserat på antalet "produkter" du har hos Handelsbanken... Så du kanske får 0,3% i kickback - OKQ8 Bank vinner detta himla lätt om det bara är kickback du letar efter.

Vad gäller SAS AmEx: Tänk på att det är svårt till extremt svårt att få tag i de 2-4-1 biljetter som man kanske vill åt till USA - det går, men det är - på ren svenska - jävligt svårt.
 

Matsson

Medlem
Absolut SAS Amex. Vill du dessutom ha överlägsen reseförsäkring enligt min uppfattning kan du kombinera med AMEX Platinum.
Den relativt höga avgiften har vi tjänat in varje år.Betala dock med SAS Amex och få 20 miles per hundring.Dock stämmer det att awardplatser bör bokas långt i förväg och med flexibla datum.
 

Hubba

Ny medlem
2-4-1, det innebär att jag får köpa en resa t/r till USA för priset till 1 biljett? dvs 50% rabatt om jag förstod det rätt.

Problemet är ju dock att Amex inte fungerar överallt i Sverige, samt en årsavgift på 1000:- (500kr första året(erbjudande))

Saxxat från Amex sida:
Norden - England, Schweiz, Nederländerna 330 000 Membership Rewards-poäng

Visst en resa är dock inte fel :)
 

elis

Medlem
Hej Hubba,

Välkommen till businessclass.se. Jag kan hålla med dig om att det är rätt så invecklat att försöka identifiera exakt vilken kombination som ger dig bäst valuta för pengarna i frequent flyer-världen. Men har man det som intresse och har tid att läsa lite på BC.se så lär man sig mycket!

För mig låter det som att du ska bunkra alla dina poäng i SAS EB.
En enkel kalkyl visar hur många EB-poäng du skulle generera per år:

Flyg:
I genomsnitt 2,5 t/r inrikes per månad: 2.500 poäng * 12 = 30.000 baspoäng
(5 segment per månad * 12 = 60 segment, vilkat också kvalificerar dig till EBG och du får 25% extra baspoäng året därpå)

Kreditkort:
300 tkr * 0,2 = 60.000 extrapoäng med SAS/Amex

Hotell:
5 nätter per månad på Scandic: 5 * 500 * 12 = 30.000 extrapoäng
Scandic är att föredra i Sverige om du vill maxa poängintjäningen i SAS EB (många hotell, inga begränsningar på antal nätter per vistelse som ger EB-poäng, etc.)

Du är alltså uppe i 120.000 EB-poäng. Och då räknar vi inte ev. kampanjer som point boosters, hotellkampanjer (dubbla poäng, etc.), välkomstpoäng från Amex och övriga kort, etc.

Med 120.000 EB-poäng kan du åka 2 personer i business med SAS till USA (genom din SAS/Amex 2-4-1-voucher) + en resa för 1 person till exempelvis Tyskland (ingår numera i Nordics+).

Alternativt kan du åka 1 person i first class med Lufthansa till Dubai. First Class Terminal i FRA ska vara något extra, har det själv på min to-do lista!

Mina privatkort har jag alltid använt på tjänsteresor. Försäkringsbolaget eller någon annan kan ju omöjligt avgöra om det är en privatresa eller tjänsteresa. Jag vet inte ens om det finns något incitament för dem att ta reda på det heller. Har inte läst kortvillkoren för att se om det enbart gäller på privatresor, men jag skulle inte tro det. Kortet erbjuder ju reseförsäkring när man betalar med det och då torde det inte spela någon större roll om det är en privat- eller tjänsteresa.

P.S. Amex har en kampanj för kortinnehavare som värvar nya kortinnehavare. Bättre att du låter någon du känner värva dig. För din del är det ingen skillnad i erbjudandet (halv årsavgift första året + 6.000 EB-poäng i välkomstbonus), men den som värvar får hela 12.000 EB-poäng! Om du inte har någon annan som värvar dig och har tänkt teckna kortet så står jag gärna för värvningen. :)
 

palmen

Moderator
2-4-1, det innebär att jag får köpa en resa t/r till USA för priset till 1 biljett? dvs 50% rabatt om jag förstod det rätt.

Det innebär att du får två bonusresor till valfri SAS-destination med SAS men bara betala poäng för 1 person. Till USA kostar det med andra ord 100k poäng för 2 personer i Business Class.
Alternativt kan du även boka 1 person för 50% av poängen som krävs, exempel Business Class till New York för 50k poäng.
 

Chrille

Medlem
Amex funkar "alltid" att betala hotell, hyrbil och annat reserelaterat, men man kan inte ha det som enda kort.
 

Hubba

Ny medlem
Hej Hubba,

Välkommen till businessclass.se. Jag kan hålla med dig om att det är rätt så invecklat att försöka identifiera exakt vilken kombination som ger dig bäst valuta för pengarna i frequent flyer-världen. Men har man det som intresse och har tid att läsa lite på BC.se så lär man sig mycket!

För mig låter det som att du ska bunkra alla dina poäng i SAS EB.
En enkel kalkyl visar hur många EB-poäng du skulle generera per år:

Flyg:
I genomsnitt 2,5 t/r inrikes per månad: 2.500 poäng * 12 = 30.000 baspoäng
(5 segment per månad * 12 = 60 segment, vilkat också kvalificerar dig till EBG och du får 25% extra baspoäng året därpå)

Kreditkort:
300 tkr * 0,2 = 60.000 extrapoäng med SAS/Amex

Hotell:
5 nätter per månad på Scandic: 5 * 500 * 12 = 30.000 extrapoäng
Scandic är att föredra i Sverige om du vill maxa poängintjäningen i SAS EB (många hotell, inga begränsningar på antal nätter per vistelse som ger EB-poäng, etc.)

Du är alltså uppe i 120.000 EB-poäng. Och då räknar vi inte ev. kampanjer som point boosters, hotellkampanjer (dubbla poäng, etc.), välkomstpoäng från Amex och övriga kort, etc.

Med 120.000 EB-poäng kan du åka 2 personer i business med SAS till USA (genom din SAS/Amex 2-4-1-voucher) + en resa för 1 person till exempelvis Tyskland (ingår numera i Nordics+).

Alternativt kan du åka 1 person i first class med Lufthansa till Dubai. First Class Terminal i FRA ska vara något extra, har det själv på min to-do lista!

Mina privatkort har jag alltid använt på tjänsteresor. Försäkringsbolaget eller någon annan kan ju omöjligt avgöra om det är en privatresa eller tjänsteresa. Jag vet inte ens om det finns något incitament för dem att ta reda på det heller. Har inte läst kortvillkoren för att se om det enbart gäller på privatresor, men jag skulle inte tro det. Kortet erbjuder ju reseförsäkring när man betalar med det och då torde det inte spela någon större roll om det är en privat- eller tjänsteresa.

P.S. Amex har en kampanj för kortinnehavare som värvar nya kortinnehavare. Bättre att du låter någon du känner värva dig. För din del är det ingen skillnad i erbjudandet (halv årsavgift första året + 6.000 EB-poäng i välkomstbonus), men den som värvar får hela 12.000 EB-poäng! Om du inte har någon annan som värvar dig och har tänkt teckna kortet så står jag gärna för värvningen. :)

Hej! Tack för inlägget, väldigt lärorikt och underbart att du tog dig tid att skriva det!

60k poäng för 300 tkr (vet inte om jag kommer att komma upp i det dock, samt där inkluderade jag kostnaderna för hotell/flyg) så det innebär att jag kommer ligga på runt 60k om jag nu kommer upp i 300 tkr och det kommer man inte långt på :/

Tänkte även välja en mer internationell hotellkedja tex Best Western. Scandic har ju i princip bara hotell i Sverige :/
 

Hubba

Ny medlem
Amex funkar "alltid" att betala hotell, hyrbil och annat reserelaterat, men man kan inte ha det som enda kort.

Hejsan Chrille!

Tack för inlägget. Yes I know, om jag hoppar på detta så tänkte jag isf även använda mig av ngt MasterCard(SAS kanske) eller av min bank (VISA).
 
Toppen