Senaste nytt

Vad betyder SK*E/P på boardingpasset?

agehall

Medlem
Jag skrev just ut ett boarding pass och noterade att det står Passenger Status: SKP på det och inte som det brukar, SK*G. Ska jag vara orolig att något är fel eller betyder det bara att de har mitt EB-nummer men inte skriver ut statusen?
 

Jacob

Medlem
Betyder att du blivit Pandion över natten ;) Nej men jag tror att det står för EuroBonus Program
Haha, det hade ju varit lite fränt eftersom detta hänt mig också... :)

Men i realiteten betyder det att incheckningssystemet inte har kunnat identifiera din status och sätter dig därför som basmedlem/oidentifierad status. Du kommer få dina poäng men ingenstans kommer det framgå att du har guldstatus.

Vill du få detta korrigerat är det bara att du går till en incheckningsdisk eller servicedisk.
Fördelen med att ha korrekt status i systemet är väl främst en ökad möjlighet för en uppgradering, seat blocking på Lufthansa i economy, samt om de väljer att göra något extra ombord för guldmedlemmar.
 

agehall

Medlem
Jaha, det var ju lite surt. Hade jag korrigerat det hela hade jag troligen hamnat i C. Min kollega som är M&M FTL blev uppgraderad, trots bokningsklass Q, men varken min chef eller jag (båda EBG, jag i bokningsklass Q, chefen i M) fick någon opup. :( Min chef blev tom nekad att betala för att bli uppgraderad.
 
DUS-ARN SK2626 och har boarding pass med status SKP. Går till LH First Class Check-In och LH systemet visar ingen priority så får ingen Prio Tag på mitt bagage. Enligt inchecknings personal visar inte deras system något Priority så då får jag inte heller Prio Tag samt de var inte villiga att byta status manuellt heller på mitt boarding pass. :( Jag har skickat feedback till SAS att de få be LH att följa regler som gäller för *A Gold.
 

Hall

Medlem
Denna bug finns fortfarande i Lufthansas Check-in. Min EBG blev precis SKP och i värsta fall nekad fast track och priotagg imorgon. Grrr...
 

Henry

Medlem
På FRA tidigare i veckan blev TK*G TKP. Bad dem att byta till A3*G vid incheckningen, det blev A3P. Dessutom visste inte incheckningspersonalen att *G ger rätt till ytterligare en väska och priotaggar behövde jag fråga om (dessa var dock inte kvar när bagaget nådde ARN...). Verkar inte fungera helt smärtfritt nere i Tyskland, med andra ord.
 

Hall

Medlem
Skrev in och klagade till LH men det blir väl något "thank you for your mail and we will do the best to assist you in the future" om några veckor. Kanske skulle hända något om vi alla klagade på LH:s misshandel av statuskoderna...
 

pitch

Medlem
DUS-ARN SK2626 och har boarding pass med status SKP. Går till LH First Class Check-In och LH systemet visar ingen priority så får ingen Prio Tag på mitt bagage.
En lite underlig sak i sammanhanget är att jag (som kör med mitt M&M silver på LHs flyg) ganska ofta får priotaggar om jag råkar ha bagage, trots att jag inte "ska" få det. Och jodå, det händer även på Arlanda.

Det kanske är diskriminering på gång? Ring kvällspressen!
 
Toppen