Senaste nytt

Vilka flygbolag tillämpar öppet köp?

fly4fun

Medlem
24 timmars öppet köp
SAS
Malmö Aviation
Swiss
British Airways
Lufthansa
Norwegian (endast till och från USA) "Förutsatt att resan bokas minst en vecka innan avresa."

24 timmars "On Hold" (Biljetterna är reserverade i 24 timmar)
Iberia Airlines
American Airlines

4 timmars öppet köp
Norwegian


Vilka andra flygbolag tillämpar samma eller liknande policy?
 
Last edited:

Homer

Medlem
KLM har jag för mig?

AA och IB har samma sak fast tvärtom, du kan sätta en bokning "on hold" i 24 timmar och sen betala när du är säker på din sak.
 

Homer

Medlem
Malmö Aviation har 24 timmars öppet köp.

Norwegian har 4 timmars öppet köp.

Jag glömde Norwegian, men de har faktiskt 24 timmar på flyg till USA



•Kan avbeställas utan extra kostnad inom 4 timmar efter bokning. Efter 4 timmar ges ingen återbetalning. Andra villkor gäller för flygningar till/från USA.

•Flygningar till/från USA
Norwegian erbjuder full återbetalning för biljetter till och från USA om du bokar av din resa inom 24 timmar efter bokningstillfället, förutsatt att resan bokas minst en vecka innan avresa. För att avbeställa din biljett och ansöka om återbetalning, kontakta vår kundtjänst på telefon
.
 

vicce

Medlem
24 timmars öppet köp

SAS
Malmö Aviation
Swiss
British Airways
Lufthansa
Norwegian (endast till och från USA) "Förutsatt att resan bokas minst en vecka innan avresa."

24 timmars "On Hold" (Biljetterna är reserverade i 24 timmar)
Iberia Airlines
American Airlines

4 timmars öppet köp
Norwegian


Kanske kunde ha denna i första inlägget och sedan fylla på, så blir det enklare att se än att bläddra igenom massa sidor?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om jag inte kommer ihåg helt fel, kunde man avboka bokning som var gjord på Wideroe.no (och få pengarna tillbaka) gratis inom 24 timmar.

EDIT: Ja, det stämmer. Detta gäller oavsett vilket flygbolag du flyger med, så länge du har bokat via wideroe.no.

Wideroe.no skrev:
All reservations may be cancelled without charge within 24 hours after reservation is made.
This is according to ECACs Airline and Airport Voluntary Commitment to Passengers
 
Last edited:

pst

Medlem
AOB Travel och Doodle håller bokningen till midnatt samma dag även utan betalning. Det är väl för övrigt egentligen deras enda förtjänst.
 

vicce

Medlem
AOB Travel och Doodle håller bokningen till midnatt samma dag även utan betalning. Det är väl för övrigt egentligen deras enda förtjänst.

Det finns fler resebyråer på nätet som håller bokningen i några timmar. Fly4fun menade nog mer vilka bolag som har öppet köp, alltså om man bokar direkt hos flygbolaget.
 
Toppen