Senaste nytt

Förändringar avgifter och mileskostnad Long Haul Awards

Homer

Medlem
Från juni 2013 blir det diverse förändringar, för ekonomi är det en förbättring om det är
en enhancement för övriga klasser kan diskuteras.

+ Antalet klasser som går att uppgradera ökas till 8, antalet miles som behövs beror på klassen.
+ Miles som behövs för ekonomi är oförändrat
+ Bättre platstillgång i Business class
+ Lägre avgifter för Ekonomi och Premium Eko.
+ Promo Awards kommer att finnas kvar

- Högre mileskostnad i Premium Eko., Business och First
- Elite Awards på Air France försvinner

Mer här
Awards: upcoming changes to intercontinental flights | FlyingBlue.com

och här
Long Haul Award | FlyingBlue.com


Några exempel:


Economy
Flying Blue3.jpg


Premium Economy
Flying Blue 4.jpg

Business
Flying Blue 5.jpg



Flying Blue.jpg
Flying Blue 2.jpg
Flying BLue 7.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Det är i all fall positivt att de inför flat rate bränsletillägg som är lägre än en betald biljett på bonusresor.
Ingen vettig människa skulle boka Economy class award på longhaul idag för det är en förlustaffär annars.
 

Homer

Medlem
ang. Business
Det kommer säkert att gnällas i Amsterdam och Paris, men eftersom avgiftssänkningarna blir
mycket större när man behöver en anslutningsflight
Carrier imposed international surcharge now includes connecting European flights
så verkar förändringen då vara +/- 0, åtminstone är det inte en försämring.

Chicago som är bland Promo Awards kostar nu 50,000 miles + €571,59

Chicago bland Promo Awards efter förändringarna genomförts skulle kosta 62,500 + €360

mao en ökning med 12,500 miles och sänkning med €211,59
 

Alx

Medlem
Chicago som är bland Promo Awards kostar nu 50,000 miles + €571,59

Chicago bland Promo Awards efter förändringarna genomförts skulle kosta 62,500 + €360

mao en ökning med 12,500 miles och sänkning med €211,59

Blir skillnaden verkligen så stor? Jämför du inte äpplen och päron nu? €360 är bara flygbolagets kostnader (det vill säga bränsletillägg) exkl. skatter och avgifter som tillkommer. Medans €571,59 är totala kostnaden inkl. bränsletillägg och skatter. Eller är det jag som missförstår något i informationen från Air France?
 

Homer

Medlem
Blir skillnaden verkligen så stor? Jämför du inte äpplen och päron nu? €360 är bara flygbolagets kostnader (det vill säga bränsletillägg) exkl. skatter och avgifter som tillkommer. Medans €571,59 är totala kostnaden inkl. bränsletillägg och skatter. Eller är det jag som missförstår något i informationen från Air France?


Nej du har rätt, jag tittade bara i tabellen längst ned och antog att allting var inbakat i den summan.
men läser man hela texten så är det ju en lurig asterisk som säger
* Airport and Security Taxes are still to be paid separately

I exemplet ovan minskar Carrier imposed surcharge från 476,00 till 360,00
Summan av avgifter blir då 455,69 istället för 571,59

en ökning med 12,500 miles och sänkning av avgifterna med €96
Slutsats, en enhancement för Bizz och ekonomi är bättre men fortfarande inte bra.

Hoppas jag räknat rätt denna gång.


Skatter och avgifter:
Carrier imposed surcharge 476,00
Passenger service and security charge 18,51
US international transportation tax at the arrival 13,24
US international transportation tax at the departure 13,24
Airport fee 8,15
Security charge 7,17
Passenger service charge international 6,87
Passenger service charge 6,69
US INS user fee 5,39
French airport tax 4,31
US customs user fee 4,24
US APHIS fee 3,85
Netherlands noise isolation charge 2,00
USA passenger civil aviation security service fee 1,93
Total per passenger 571,59
Number of passengers 1
Total including taxes and surcharges : 571,59 EUR
 

Homer

Medlem
Det första av deras egna exempel ser ju ganska ok ut

New York - Ams - Rom t/r
Ökning med 25,000 miles €297 lägre avgifter

men för AMS-KUL handlar det ju om en ökning med 40,000 och en sänkning med ynka €136

(Siffrorna stämmer nog inte helt, för några av skatterna är nog procentuella och om bränsletillägget minskar, kanske de också blir något lägre)

15547d1366868530-foeraendringar-avgifter-mileskostnad-long-haul-awards-flying-blue-5.jpg
 
Last edited:

Alx

Medlem
Tänk om AF/KLM kunde ge lika fina och tydliga exempel som du gör! Då skulle ALLA med enkelhet se att det är ordentliga försämringar för C & F awards totalt sett. :)
 
Toppen