Senaste nytt

Vad är din mest pinsamma upplevelse på ett hotell?

Om man bor ofta på hotell är det oundvikligt att det uppstår pinsamma eller jobbiga situationer. Jag har ett antal grejer som jag aldrig glömmer - vad är det mest pinsamma du råkat ut för på ett hotell?
 
När vi kom tillbaka till vårt hotellrum i Longyearbyen (Radisson) är det folk som har checkat
in i vårt rum. Vi har nyckel och kliver naturligtvis in. Damen i rummet hann få på sig en morgonrock
när hon hörde att vi låste upp.

Våra föremål var hopsamlade och placerade i ett annat rum.

Först försökte man få det till att vi skulle ha checkat ut, men min bokningsbekräftelse
visade något helt annat.

Efter mycket ursäktande fick vi tillbaka vår suit. Man förklarde att det hade blivit något fel
i bokningssystemet; men att låta någon annan checka in i vårt rum när vi
fortfarande hade nyckeln är ur säkerhetssynpunkt helt förkastligt.

Det tog oss nästan två timmar att få ordning på allting. Vi kompenserades med 25 % rabatt
på hela vistelsen.

Mycket oseriös hantering.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag har nog aldrig råkat ut för något jag själv har tyckt varit särskilt pinsamt. Kanske beror det på att jag inte är så lättgenerad när andra gör "fel"... Men visst har det hänt att städerskor/servicepersonal har glömt bort/struntat i att knacka på dörren och bara klampat in i rummet (särskilt i sviter) "mitt i akten". Men jag tycker sånt är mest pinsamt för hotellpersonalen som ju gör bort sig. Varför skulle jag bli generad? Vi har vid 2-3 sådana tillfällen blivit kompenserade för hela hotellvistelsen när vi lugnt och sansat har förklarat (för en ofta generad hotellchef) varför vi inte uppskattade att hotellpersonalen inte knackade på dörren/respekterade do not disturbskylten innan de klampade in.
 

fly4fun

Medlem
Pinsamt och pinsamt, jag blev bjuden på en hockeyresa 1 vecka till New York av en resebyrå en gång. Det var en sen avbokning, så dom hade fått 2 biljetter över som jag och min kollega fick. I resan ingick flyg, hotell 1 vecka vid Time Squere och typ 6 biljetter till NHL matcher.

Eftersom jag är helt ointresserad av sport, och dessutom hade varit i NYC 5-6 gånger innan så hyrde jag och kollegan en bil och drog iväg på en tur. Så efter 4 dagar kommer vi tillbaka och ska gå upp till hotellrummet för att öppna och det lyser rött. Vi testar en gång, två gånger, ena nyckeln, andra nyckeln, bara rött. Så vi går ner till receptionen och får höra att städerskan sagt att ingen bor på rummet så dom hyrt ut det till nån annan. Vaf*n... rummet är ju förbetalt en vecka! Efter en del tjafs så fick vi sviten på takvåningen som kompensation :)
 

Gnagel

Medlem
Gör min postningsdebut (likt många andra efter långvarigt lurkande) här på forumet med en liten hotellanekdot som mest var pinsam för hotellet.

Jag hade i samband med födelsedagsfirande bokat in föräldrarna på hotell i min hemstad Göteborg. När vi efter ett kort besök på rummet skulle bege oss till kvällens middag så visade det sig att det inte gick att öppna dörren då hela kassetten med handtag och lås satt löst. Efter ett något samtal förvirrat samtal med receptionen så blev vi utsläppta. Ackompanjerat av en rad ursäkter från en besvärad hotellrepresentant flyttades föräldrarna snabbt och lätt upp ett par våningar till en minisvit tillsammans med en flaska bubbel så det sköttes riktigt snyggt och föräldrarna var väldigt nöjda med resten av vistelsen.
 

Jacob

Medlem
Det mest pinsamma jag råkat ut för var för några år sedan på ett Radisson hotell i Tyskland.

Jag hade rätt mycket att göra så hade beställt upp room service till middag. Precis innan jag skulle gå och lägga mig tänkte jag ställa ut brickan i korridoren för att slippa behöva ha mat stående på rummet, det brukar alltid passera personal under natten för att hämta allt sånt. När jag skulle ställa ut brickan utanför dörren lyckades jag dock snubbla och tappade greppet om dörren (hade satt foten i vägen), naturligtvis visade det sig att dörren hade en mycket effektiv dörrstängningsfunktion som gjorde att den gick igen på någon sekund. Eftersom det var sängdags hade jag knappt en tråd på kroppen och givetvis låg nyckeln kvar inne på rummet.

Tur i oturen var det ganska lugnt på hotellet den natten och jag lyckades hitta en telefon på samma våning borta vid hissen som jag kunde använda för att ringa ner till receptionen för att be om akut hjälp. Killen som kom upp någon minut senare skrattade gott åt situationen. Men det hade kunnat bli riktigt pinigt!
 

maba

Medlem
Det mest pinsamma jag råkat ut för var för några år sedan på ett Radisson hotell i Tyskland.

Jag hade rätt mycket att göra så hade beställt upp room service till middag. Precis innan jag skulle gå och lägga mig tänkte jag ställa ut brickan i korridoren för att slippa behöva ha mat stående på rummet, det brukar alltid passera personal under natten för att hämta allt sånt. När jag skulle ställa ut brickan utanför dörren lyckades jag dock snubbla och tappade greppet om dörren (hade satt foten i vägen), naturligtvis visade det sig att dörren hade en mycket effektiv dörrstängningsfunktion som gjorde att den gick igen på någon sekund. Eftersom det var sängdags hade jag knappt en tråd på kroppen och givetvis låg nyckeln kvar inne på rummet.

Tur i oturen var det ganska lugnt på hotellet den natten och jag lyckades hitta en telefon på samma våning borta vid hissen som jag kunde använda för att ringa ner till receptionen för att be om akut hjälp. Killen som kom upp någon minut senare skrattade gott åt situationen. Men det hade kunnat bli riktigt pinigt!

Haha härligt, hade de inte haft en telefon vid hissen så hade det nästan kunnat bli en Mr Bean situation av det hela ;)
 

Senator

Moderator
Min bror var på turné i Japan, och bodde på ett finare hotell i Tokyo. Han duschade (länge) med dörren öppen trots tydlig text att så gör man inte. Brandlarmet gick, och det var inte så svårt för alla andra gäster att förstå vem boven var när han kom ner med bara en badrock, handduk och blöt i håret :)
 

maba

Medlem
Det jag nu ska berätta om hände för väldigt många år sedan så det är preskriberat, men det är nog så äckligt så känsliga läsare varnas.

Scenariot utspelar sig ca 20-25 år tillbaka i tiden då jag och två kompisar luffade runt i Sydostasien med ryggan som enda börda här i livet :). Vi hade tagit in på något hotell någonstans i Thailand och skulle tillbringa några dagar där, vi bodde samtliga i ett trebäddsrum eftersom det var det mest ekonomiskt fördelaktiga dessutom var det riktigt trevligt när man låg där och "ljög" för varandra på kvällar och nätter. Hotellet var gemytligt och familjen som ägde stället var riktigt snälla och trevliga.

En kväll var vi ute och festade ordentligt (hm som om vi inte gjorde det nästan varje kväll :rolleyes:) och på hemvägen stannade vi till och käkat streetfood som någon entusiastisk entreprenör serverade. Dessvärre visade det sig att ovan nämnde entreprenör inte hade de bästa varorna anpassade för våra skandinaviska magar då samtliga tre blev riktigt risiga i kistan morgonen därpå. Givetvis var detta samma morgon när vi skulle checka ut och ta bussen till nästa destination. Nu kommer det pinsamma

Kompis nr:1 bestämde sig för att gå på toaletten, men använde så mycket toapapper att det blev stopp. Därefter var jag TVUNGEN att gå, men jag väntade tills vattnet hade sjunkit ner lite innan jag uträttade mina behov och jag spolade INTE. Till sist kommer katastrofen d.v.s. kompis nr:2 som också var TVUNGEN att uträtta sina behov men vaf-n tror ni inte att han spolar. Denna geniala idè resulterar i att toastolen börjar svämma över med allt sitt innehåll och vi stod där som 3 paralyserade byfånar. När vi gjort det smartaste vi kom på just då (fällde ner locket) så lovar jag er att inga tre nu levande varelser har packat och checkat ut snabbare än vad vi lyckades med då.

Eftersom det var ett tag kvar tills vår buss skulle avgå så bestämde vi oss för att gå och "gömma" oss på någon restaurang där vi kunde sitta inne så att ingen skulle upptäcka oss. Vi hittade ett ställe inte alltför långt från busstation där vi satt och sörplade varsin cola. När vi sedan kom till busstation så var det 10 minuter till avgång och jag måste säga att de 10 minuterna kändes som de längsta i mitt liv då vi satt på helspänn att någon från hotellet skulle dyka upp.

När vi sedan rullade därifrån var det med en blandad känsla av lättnad och skam (måste dock påpeka att vi lämnade en bra slant på nattduksbordet när vi "flydde" därifrån)

Kom nu inte och säg att jag inte varnade er :p
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag blev erbjuden gratis mat som statusförmån på ett hotell i London.... Det var dock första gången jag har hört om en sådan förmån så jag frågade tre gånger, i tron om att något var fel. Tillslut lyckades herren, med kraftig Indisk brytning, övertyga både mig och mitt resesällskap att så var fallet.

Beslutade mig ändå för att gå ner till en ytterligare person i receptionen och fråga en gång till senare på kvällen. Möttes av ett asgarv... Lyckades dock lugna receptionisten och förklara att en av deras andra receptionister lovat att så var fallet (troligen en begränsad deal:confused:).

Det slutade med att den stackars indiska arbetaren fick jordens utskällning, och kanske av med jobbet?!?

Tre timmar senare kommer mitt resesällskap på...: " - Kanske försökte han säga att Diners lounge var gratis?!?" hahahah
Han sa "Din(n)er is included " = Diner (lounge) is included....

Jobbig språkförbistring. Skämmigt för mig som inte förstod på den lilla felsägningen, men värre för den stackare som kanske inte ficka jobba kvar :p
 
Toppen