Senaste nytt

Ombokning vid Gate

Johannes

Medlem
Hallå hallå,

Snacka om förvåning som slog till ville testa att komma med 12.55 ARN-GOT istället för 16.20, hann till Gate till 12.20 och fråga, men det gick inte, damen hänvisade till servicecentret, vi kan inte boka om vid Gaten... Jaja förvånad som jag är ringer jag, då är klockan 1230, får snabbt svar och Norrmannen försökt få med mig, men det gick inte. Sitter nu och väntar på att få komma ombord 14.00, norrmannen på kundservice sa att det beror på det nya incheckningssystemet, bara ombokning, via telefon, internet eller servicecenter...

Hur uselt är detta?
 

kristerj

Medlem
Tror inte att detta beror på det nya incheckningssystemet, exakt samma sak har hänt mig för mer än ett år sedan. Efter att ha blivit nekad ombokning vid gaten gick jag till servicecentret/disken, där kunde man inte ändra biljetten för det var för nära inpå avgången... ridå
 

Randy Marsh

Medlem
Jag har liknande historier från flyprat.no; det nya incheckningssystemet gör det tydligen omöjligt att boka om till tidigare avång om det är mindre än 30 minuter till denna. Det är ju i så fall hopplöst uselt eftersom det minskar värdet av de dyra flex-biljetterna.
 

OliT

Medlem
När jag kom ett par minuter innan avgång för några veckor sedan och ville bokas om till den flighten gick det alldeles utmärkt. Inte vid gaten (där gick det inte) men i servicecentret. Det var dock en redigt komplicerad process att flytta en incheckad passagerare och tog några minuter. Men visst gick det, och jag kom med utan problem, kanske delvis för att min ordinarie flight var överbokad och de genom min ombokning slapp en VDB :)
 

VonMögen

Medlem
Hallå hallå,

Snacka om förvåning som slog till ville testa att komma med 12.55 ARN-GOT istället för 16.20, hann till Gate till 12.20 och fråga, men det gick inte, damen hänvisade till servicecentret, vi kan inte boka om vid Gaten... Jaja förvånad som jag är ringer jag, då är klockan 1230, får snabbt svar och Norrmannen försökt få med mig, men det gick inte. Sitter nu och väntar på att få komma ombord 14.00, norrmannen på kundservice sa att det beror på det nya incheckningssystemet, bara ombokning, via telefon, internet eller servicecenter...

Hur uselt är detta?

Värdelöst! Har dock själv lyckats boka om vid inchecken på MMX relativt smidigt för inte så många veckor sedan, var ca 1h innan den avgång jag ville med.
 
För ett par veckor sedan skulle jag hem till ARN från MMX och var flera timmar tidig till gate. Frågade om jag kunde komma med nästa flyg som skulle gå om cirka 50minuter. Jag hade ju trots allt en flex-biljett. Tanten tog mitt EBG kort o kollade min biljett o säger "Nej det går inte, den är inte ombokningsbar". Hon var tvär o grinig så jag ringde EBG service och frågade samma fråga. Javisst, inga problem men det kostar några hundra i mellanskillnad. Han på telefonen var väldigt trevlig men vart riktigt upprörd när jag sa att hon i gaten sagt nej.

Tyvärr fick jag ändå tacka nej p.g.a de fjuttiga hundralapparna då jag måste få allt godkänt utav chefens chef i Luxembourg och det måste gå via vår totalt inkompetenta resebyrå osv osv. Bara att sitta och ticka övertid i 5 extra timmar. Snacka om effektivisering- och standardisering-myntets baksida. *SIGH*
 

Johannes

Medlem
Det gick dock alldeles utmärkt för en herre som var inbokad på 1620 att åka med 1400, han bara frågade i gaten, SAS mannen knappade en hel del, men det var inga problem, frågade inget annat än gång eller fönster, kan ju vart en EBP, men ändå. Damen på 1255 frågade mig aldrig om biljettyp eller status...
 

Wendestam

Medlem
Har råkat ut för detsamma både på inrikes och mellan OSL/CPH-ARN.
Jag har fått förklarat för mig att det sedan en tid tillbaka inte är möjligt att "hinna med" ett tidigare plan i gaten såvida du inte har C biljett. Detta beror på att SAS har bestämt sig för att "hålla" det interna regelverker för ombokningar. Tidigare har alla på B, S, Y, Z, J och D kunnat gå till gaten, le lite och fråga om man kan komma med ett tidigare plan och i princip alltid kommit med om det funnits plats. (Jag har i alla fall aldrig blivit nekad under mina åtta år som EBG:are) Nu ska ombokningar ske via servicecentret för att man måste betala sig "upp" till C-klass. Ser man det ur SAS synvinkel vill de ju helst att alla ska resa på C-klass och då måste man ju få folk att inse att man har en del fördelar med att betala fullt. "Varför ska en på B-klass få samma flex som en med C-klass mellan ARN-CPH?" Dock tror jag att det är få som uppskattar det nya, stramare regelverket och för mig har det inneburit att jag reser oftare på ekonomibiljett inrikes eftersom den lite dyrare Flex-biljetten (Z) ändå inte går att omboka utan att betala sig upp till en högre klass. (C-klass gillas inte av chefen)
SAS har helt enkelt varit för snälla, men frågan är vad man tjänar mest på: Sälja en Q-klass t.o.r ARN-GOT för 1500kr eller sälja en Z-klass för 2500kr och få en nöjd guldkund som hann med ett tidigare plan? Morr ;-)
 

Johannes

Medlem
Jag har ofta kommit med tidigare plan CPH-GOT med O,T,M,L i Danmark är de lite mer laidback, men det måske är slut på det....
 

Senator

Moderator
Så här fick jag storyn vid gaten till OSL då en herre med flex tänkte åka med tidigare plan. Numera stänger man flighten 30min innan i det nya system. Det som då händer är att gaten kan inte köra någon override på flighten. Det kan däremot kundtjänst samt vissa back office tjänster.
 
Toppen