Senaste nytt

Kortförsäkringar

Stefan62

Medlem
Jag gör en sammanställning av ”prestige-kortens” ingående försäkringar.

Det jag kommit fram till är att det inte är några större skillnader, men visst är det ena kortet bättre i någon specifik del och det andra kortet på någon annan del.

De kort som just nu ingår i sammanställningen är:

• Amex Platinum
• SAS AMEX
• Diners Club
• HB Platinum
• Eurocard Platinum

Som referens i jämförelsen har jag tagit en helt vanlig standard-hemförsäkring och dess ingående reseförsäkring.

Jag har fokuserat på rese-delen i kortförsäkringarna och inte på de extra-moment som ibland finns gällande vit-varor och elektronik samt pris-garantier etc.

Är det något ytterligare kort som bör ingå i sammanställningen - och då menar jag kort som är tillgängliga för de flesta?

Innan jag är färdig så önskar jag hjälp med några specifika försäkringsfall – berätta helt kort vad Ni råkat ut för och hur det gick vid skaderegleringen? Det är ju så att man ibland kan läsa om att bl a ”HB Platinum” har de bästa försäkringsvillkoren, men det intressanta är i slutänden hur en skada regleras av försäkringsgivaren.
 

gilius

Medlem
Hej,

Har haft 3 olika ärenden med AMEX Platinum.

1. Familjens bagage blev försenat mer än 48 timmar på väg till USA, skickade in kvitto på ca. 16.000 fick allt ersatt utan några frågor det enda vara att de först hade ersatt allt utan VAT, men det berodde på att de läst i fel kolumn i min redovisning.

2. Dotterns bagage blev försenat resa till Kanada, full ersättning ca. 3400 utan problem, ersatte dock ej ett par jeans som inte betalts med AMEX:

3. Förseningsersättning i samband med vulkantjafset, skickade in en barnota från Hilton CPH samt litet notor på mat, sammanlagt ca. 2500 (det var jag och min fru), full ersättning igen.

Har aldrig haft problem med ersättning på deras försäkringar, dock är jag tveksam till kostnaden nu, senaste höjningen gav ju inte så värst mycket mer och det finns andra kort som har samma ersättningar. Vore intressant att se vilka bolag som sköter deras försäkringar, tror det är Solid som handhar AMEX. Du kanske skulle ta med ett vanligt dussinkort bara för jämförelsens skull.

Bra initiativ.

/G
 

Swisser

Medlem
Kanske skulle du också ta med Entercards Britishairways kreditkort, som ganska många verkar ha. Då skulle man kunna jämföra det med SAS Amex kort.
 

Bamsefar

Medlem
• Amex Platinum

Innan jag är färdig så önskar jag hjälp med några specifika försäkringsfall – berätta helt kort vad Ni råkat ut för och hur det gick vid skaderegleringen? Det är ju så att man ibland kan läsa om att bl a ”HB Platinum” har de bästa försäkringsvillkoren, men det intressanta är i slutänden hur en skada regleras av försäkringsgivaren.

American Express vägrade betala ut någon ersättning i samband med att jag fastnade i San Francisco 2001, 11-september attacken, och då var HELA resan betald med kortet osv. Hemförsäkringen löst problemet med alla merkostnader, drygt 30 kkr. Så jag tycker AmEx Platinum är värdelöst när det verkligen gäller.
 

Valley

Medlem
Dessa kunde du få också

Amex Gold - Jag kom fram till München men det gjorde inte mitt bagage. Fick ersättning för de nya kläder jag handlade.

Amex Gold - Planet till München kraftigt försenat. Fick ersättning för alla utlägg jag fick i samband med detta.

Amex Gold - Börjar bli lite tjatig. Fram till München utan bagage. Ersättning utan några problem.

Amex Grön - Hem från Kristiansand utan bagage. Ingen åtgärd då man ansåg att jag inte lidit någon skada eftersom det var en hemresa.
Kompenserad av SAS (blixtens hastighet - Kontouppgifter över telefon och inga kvitton behövdes)
Däremot tror jag att Amex ersatt mig om det visat sig att min väska försvann för alltid
 
Toppen