Senaste nytt

Bagageregler i Economy

Johan_G

Medlem
Alla här tror jag är bekanta med att man får släpa med sig ganska mycket om man har häftig bokningsklass på sin biljett. Något som jag funderar på är dock hur man bör göra för att ordna samma sak på en ekonomibiljett, givetvis utan att det kostar en förmögenhet ;)

Resan det handlar om kommer gå från Singapore till Stockholm under första halvan av juni, Qatar är väl det som känns mest lockande men de verkar vara dyra när man vill köpa till mera bagage. Om jag inte missminner mig har jag läst här på BC om någon asiatisk flag carrier som tillät att man släpade med sig en hel del redan i eco men jag kommer inte ihåg vilken eller var i forumet jag läste det. Eller ska man utgå från att det blir dyrt och leta efter premium eco biljett?
 

Alx

Medlem
Om du har status hos något flygbolag så brukar det alltid vara det billigaste sättet att få med sig extra bagage. T.ex. tillåter alla Star Allianceflygbolag ett extra bagage á 23 kilo för guldmedlemmar. Liknande finns för One World och SkyTeam.
 

Sofia

Medlem
På Qatar kan man ganska kvickt klättra på bonusstegen och redan i andra steget, Burgundy, får du ta med 10 extra kilo, dvs 33 kg. Reser du med dykutrustning får du utan extra kostnad ta med 10 kg extra oavsett bokningsklass. Det är QR ganska ensamma om, de flesta andra tar betalt för dykutrustning.

Annars ger Etihad 30 kg direkt i ekonomiklass. Det kanske är nåt för dig om bagagemängden är mycket viktig?
 

kangru

Medlem
Vad är det du vill ta med dig och är det kritiskt att du har det med dig på flighten eller skall det bara mellan A och B i ungefär samma tid som du?

Jag har vid ett tillfällle köpt en biljett där jag kollade reglerna på övervikt och fick hos BA klart för mig att de aldrig skulle ta mer än 100% av vad biljetten kostade, när jag då hade köpt en väldigt billig biljett så var det helt ok att betala hela detta och ta med mig mina 50kg extra som det handlade om. Dock var detta bara mellan LHR och ARN.
 

Unicornone

Medlem
Har bokat Turkish till BKK i eco med Skyscanner då gällde 20kg, nu bokade jag dem på deras egen site och då fick jag ta med 30kg i eco..
 
Toppen