Senaste nytt

Vem bokar dina Business Class biljetter?

Vem bokar dina affärsresor?

  • Jag bokar affärsresor själv

    Votes: 28 54,9%
  • Företaget har reseavdelning

    Votes: 6 11,8%
  • Affärsresebyrå

    Votes: 22 43,1%
  • Min assistent

    Votes: 3 5,9%
  • Övrigt (svara nedan)

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    51
BusinessClass.se är fullt av deals och möjligheter till billiga & smarta biljetter. Men vem är det egentligen som bokar dina affärsresor (jag utgår ifrån att du bokar din egna "lyxresor" själv)- har du möjlighet att göra dom bokningarna själv? Eller har du något smart system via företagets intranät?

Jag har alltid bokat allt själv eftersom jag haft företag och när jag bokat tjänsteresor där kunder betalat har jag haft flexibiliteten att själv hantera allt. Men jag gissar att jag är i minoritet?
 

A380*G

Medlem
Vi har en reseavdelning som följer upp samt hanterar ramavtal. Men jag bokar jag själv via vår affärsresebyrå. Blir tre svar. :)
 

gdaily

Medlem
Vi har en reseavdelning (i ett annat land) som ska boka allt. Jag bokar dock själv och claimar som utlägg, enligt en liten liten passus i resereglementet som kan bevilja undantag i speciella fall. Ingen har klagat än så länge, det blir ju billigare för företaget när jag gör det själv, då jag har en förmåga att hitta billigaste resa till bästa sträcka och bästa bolag ;-)

Det händer att resten av Sverigekontoret kommer och ber mig om hjälp också.
 

niksal

Medlem
Dels har vi en reseavdelning på huvudkontoret, men i Stockholm sitter en assistent som bl.a. bokar resor själv. Endast om ingen av de tidigare alternativen fungerat (t.ex. pga semestrar eller mycket kort varsel) så kan jag boka själv, men det händer sällan.
 

kangru

Medlem
Vi har ett avtal med en resebyrå. Ofta hittar jag biljetter själv som jag sedan ber dem boka.

Den mest värdefulla tjänsten de levererar är att kunna få hjälp fort och smidigt per telefon och att man kan lägga temp-bokningar under tiden man fixar resten av detaljerna med resan mm för att sedan ställa ut biljetten när allt är klart. Detta är dock något som verkar bli svårare och svårare för dem att göra då de hävdar att de olika flygbolagen plockar bort bokningarna fortare och fortare när de inte är utställda.

Ofta hittar resebyrån inte den billigaste eller bästa routingen utan bara den som är enklast för dem att ta fram i systemet eller baserat på exakt det jag frågar dem om.

Jag tycker generellt inte att det är bra värde för pengarna vad de ger mig idag, dock är det inte lika illa för mina kollegor som inte lika enkelt hittar andra alternativ själva.
 

pitch

Medlem
I och med att det längsta jag har åkt i tjänsten är till Östersund så har jag aldrig behövt klura ut hur det funkar här.
 

Alf

Medlem
Efter att ha varit anställd i massor av år kör jag nu eget. Det är toppen när det gäller resebokningar, bestämmer själv hur resan skall bokas och med vad. Hade när jag var anställd först en lokal reseenhet på företaget som i sin tur bokade via en resebyrå i Småland. Det var helt förkastligt, blev för det mesta fel. Mycket bättre att göra allt själv, då har man full koll på hela paketet och det tar inte längre tid. Det går att göra avtal om flygresor även som liten företagare.
 

tomle

Medlem
Vi har avtal med en resebyrå, jag letar på ITA Matrix och "matar" sedan dem med exakt de flyg som jag vill ha. De kollar att resan i linje med företagets policy och ställer ut biljett.

Som kangru säger, det är värdefullt att de kan skapa en bokning och sedan hålla den 1-2 dagar men flygbolagen verkar tvinga dem att ställa ut biljetter allt tidigare.
 
Toppen