Senaste nytt

Börja pendla München-Stockholm

Aviator

Medlem
Hej!

Har nytt arbete i München och kommer försöka vara hemma varje/varannan helg i Stockholm. Vad är bästa strategin för att köpa upp biljetter för en överskådlig framtid för att samla poäng/status? Är i dagsläget nybliven EBS med ny kvalificeringsperiod som startar i augusti. Är även basmedlem i Miles&More.

Kanske bäst att satsa på att komma upp i Silvernivå på M&M och sedan efter nya kvalificeringsperioden försöka påbörja resan till EBG?

Företaget betalar endast ekonomibiljetter som det ser ut som.

Tips mottages gärna :)
 

agehall

Medlem
ARN-MUC tjänar du inga stora mängder poäng på, så att flyga ihop M&M FTL skulle jag vilja påstå är bortkastat. Du får visserligen loungetillgång i MUC när du flyger LH, men varför inte se till att nå *G istället då?

Det enklaste, är att du ser till att flyga en R/T varje vecka. Om du flyger med SAS bör du få 800p/riktning, så 1600p ToR. Då tar det dig 31 veckor att nå EBG med poäng eller 25 med segment. För att då göra detta lite bättre, så ser du till att alltid flyga via CPH, vilket då ger dig 4 segment/vecka och därmed är du EBG på 12,5 veckor.

Jag tror detta är enklaste sättet att få status och poäng. Du lär inte få mer poäng någon annanstans än hos SAS, som ger minst 100% poäng per flugen mile oavsett bokningsklass.
 

Jonas C

Medlem
Undvik M&M till alla pris! Om du ändå kräver 30 segment för att nå EBG så vinner du nog mer på att försöka tjäna igen dessa inom nuvarande period än att flyga ihop 30 segment på LH för att nå FTL.
 

Toby

Medlem
Jag skulle personligen satsa på att nå *G och försöka flyga via CPH så ofta som möjligt. Men jag förstår att man vill hem så fort som möjligt ibland också :)
 

Aviator

Medlem
Flyga via CPH är självklart (när det är möjligt). Min tanke är att flyga hem på fredagar efter jobbet, inte alltid det finns flighter via CPH tyvärr (eller var är det lättast att se det, förutom via sas.se?). Min enda invändning mot ditt förslag är att om jag *missar* att nå EBG innan augusti så blir poängen mer eller mindre bortkastade? M&M intjäningsperiod gäller från FEB-FEB
 

Aviator

Medlem
Varför undvika M&M? Givet att MUN är min bas så finns det ju möjlighet att få loungeaccess med Silvernivån?
 

cmj

Medlem
Pendlar också till MUC, har själv funderat på M&M, men har fler fördelar med Eurobonus (där jag är EBG). Du kan även åka med LX via Zürich på deras Business Saver biljett (i vissa fall billigare är Economy med SAS/Lufthansa) då får du också en snabbare intjäning för att nå EBG.
 
Last edited:

Xilan

Medlem
För att då göra detta lite bättre, så ser du till att alltid flyga via CPH, vilket då ger dig 4 segment/vecka och därmed är du EBG på 12,5 veckor.

Jag skulle personligen satsa på att nå *G och försöka flyga via CPH så ofta som möjligt.

Flyga via CPH är självklart (när det är möjligt).

OT: På mer än ett sätt hjälper SAS, på konstgjord väg, CPH att bli en större och mer betydelsefull hubb än vad den lokala marknaden egentligen motiverar. Som svensk skattebetalare bidrar man till galenskaperna dessutom.

On-topic: Kommer du få möjlighet att skaffa dig ett Lufthansa-kreditkort om du jobbar och delvis bor i Tyskland? Extrapoängen via kreditkort tycker jag är en viktig faktor vid val av bonusprogram.
 

Palazzi

Medlem
Eurobonus och SAS via CPH är detnog klart bäst värde på. Lufthansas "billiga" biljetter till München bokas i en klass som inte ens United Milage Plus ger några miles för.

Normalt hade Avianca varit lättast att nå status med, men de har ett krav att du ska flyga minst 5.000miles med Avianca/Taca....

Hur är det med AA och segment på Finnair & Air Berlin? Båda dessa bolag erbjuder ju biljetter för halva priset gentemot SAS och Lufthansa... Då blir det ju givetvis One World..
 
Toppen