Senaste nytt

Tåg mellan Shanghai och Hongkong - går det att åka tåg hela vägen?

helgonet

Medlem
Vi tänkte besöka Kina över 9 dagar i Juni med start i Shanghai 1 juni och utresa från Hongkong 9 juni, däremellan har vi inget bokat eftersom vi funderat på att åka tåg ner till Hongkong. Är det någon här som provat detta? Vad skulle vara smidigast alternativ för resan? Går det att åka tåg hela vägen? Vad jag kunnat hitta så finns det iaf förbindelse mellan Shanghai och Guangzhou. Undrar också vad man kan förvänta sig för standard på kinesiska tåg?

Vi skulle gärna vilja förboka tågbiljetter så snart det går.
Tacksam för all hjälp vi kan få!
 

Dr. Miles

Expert
Undrar också vad man kan förvänta sig för standard på kinesiska tåg?

Du behöver nog att förvänta dig följande på kinesiska tåg.
  • Folk spottar på golvet trots att det är förbjudet
  • Folk röker i vagnen trots att det är förbjudet
  • Sändning av radioprogram i maxvolym (undvik översta sovplatsen)
 

Dr. Miles

Expert
Nu tycker jag du raljerar Dr Miles, i min mening är det rätt civiliserat i liggvagnarna på Kinesiska tåg. Från Shanghai till Hong Kong tar du förslagsvis tåg t99:

Sista gången jag åkte med liggvagn på kineskskt tåg (Hard Sleeper) var det fortfarande så, även om det var några år sedan. Det är kanske annorlunda på Beijing/Shanghai-Hong Kong direkttåg.
 

Morgan

Medlem
Sista gången jag åkte med liggvagn på kineskskt tåg (Hard Sleeper) var det fortfarande så, även om det var några år sedan.

Sist jag åkte var ett par sedan. Då bytte jag från nordkoreanskt till kinesiskt tåg i Dandong. Då kändes standarden ungefär som Emirates Suites i jämförlse med det nordkoreanska :)

Men min poäng är att har man lust stt åka tåg den sträckan, så ska man inte avskräckas av standarden, bokar man soft sleeper motsvarar det europeisk sovvagnsstandard!
 

pitch

Medlem
Om ni vill ha det intressant, åk hard sleeper.

Det har en hel del nackdelar förstås, värst för mig var nog att britsarna är aldeles för smala, men fördelen är att man får chans att umgås lite med vanligt folk. Neråt den ändan av Kina tycker jag det var rätt vanligt att dom kan i alla fall så mycket Engelska så man kan hålla igång nån slags konversation, det funkar dåligt mer inåt landet. Glöm inte ta med te och egen mugg, samovar finns i änden på vagnen.

Detta sagt så skulle jag nog numera gå på alternativet som Morgan föreslår. Men då skulle jag själv tycka att jag fegar lite också ;)
 

helgonet

Medlem
Att någon bolmar cigaretter i 18 timmar vore ingen höjdare, men har vi tur så slipper vi det. Jag tror också hard sleeper kan vara en intressant erfarenhet. I värsta fall får vi genomlida resan och se fram emot ett fint hotellrum i HK :)
 

pitch

Medlem
Just att folk röker i själva "kupeérna" har jag inte varit med om, däremot verkade det vara accepterat att göra det vid utgångarna eller kanske snarare mellan vagnarna. Var däremot beredd på både svinvarmt och svinkallt på tåget, beroende på om luftkonditioneringen är helt paj eller bara så paj att den enbart går på fullt.

Förresten, om ni nu vill bränna ett par dagar på själva resan och inte har nåt emot aningens mindre komfort på tåget så skulle ni kunna ta vägen över Guilin och hitta på grejor där i trakten. Typ kanske åka lite båt på Li-floden ner till Yangshuo och spendera ett par dar där. (Knappast en representativ kinesisk småstad, det, men rätt trevligt ställe ändå.)
 
Toppen