Senaste nytt

Finnair service på långflygningar

PeHe

Ny medlem
Tittar på att göra en resa med Finnair till Bangkok.

Vad kan jag förvänta mig i ekonomiklass ombord? Finns det något vettigt benutrymme? Hur är det med mat och dryck?
 

Magino

Medlem
Vad jag minns av min resa med dem för några år sedan var att benutrymmet var helt okej, däremot tyckte jag att sätena var ganska trånga. Men föredrar helt klart benutrymme framför breda säten.

För något år sedan ändrade de sin policy angående dryck. Om du reser till Bangkok, New York eller Toronto så ingår alkoholfria drycker hela resan och under middagen serveras öl och vin kostnadsfritt. Annars går det att få alkoholhaltiga drycker till en kostnad. På övriga interkontinentala flyg ingår öl och vin hela resan men tyngre drycker kostar.

För resan till HEL serveras du läsk, juice eller vatten kostnadsfritt och det finns ingen möjlighet att köpa alkoholhaltiga drycker på denna korta resan. På de flesta andra resor med AY ut i Europa går det att köpa alkohol, undantagen är St Petersburg, Riga, Tallinn och Stockholm.
 

Mikael

Medlem
Jag flög med Finnair till Beijing för två veckor sedan. Deras ekonomiklass är helt ok, men inget speciellt. Ganska nya/fräscha plan, benutrymmer ungefär som konkurrenterna, får ej välja mat (vilket man fortfarande får på vissa andra bolag), underhållningssystemet kanske något bättre än hos många andra. När jag åkte var planen bara halvfulla på både ut och hemresan, vilket gav bekvämt mycket plats :) Finnair tycks inte kunna fylla planen till Asien trots ständiga kampanjer.
 

Dr. Miles

Expert
Finnair tycks inte kunna fylla planen till Asien trots ständiga kampanjer.

Jag vet inte när det gäller Shanghai linjen, men Europa - Peking är överkapacitet.
Förutom CA, finns det BA, AF, KL, AZ, LH, SK, TK, SU, VV och HU mellan Europa(och IST) och Peking.

Med tanke på att det krävs visum för de flesta europeiska medborgare, kan flygbolag inte sälja lastminute biljett heller.
 
Personligen har jag bara gjort en långflygning med Finnair; till HKG för två år sedan i ekonomiklass. Blev faktiskt väldigt positivt överraskad, upplevelsen var betydligt bättre än hos många andra bolag (inkl. SAS).

Flygplanet (A340) var nästan nytt och därför väldigt rent och fräscht. Benutrymmet var fullt tillräckligt för mina 179 cm och stolarna var ovanligt sköna. Underhållningssystemet var av "On Demand"-typ och fungerade klanderfritt.

Starksprit kostade extra, men öl och vin ingick under hela flygningen. Mellan måltiderna kunde man gå och hämta dryck själv, vilket ofta är en god anledning till en bensträckare.
 

logla

Ny medlem
Kolla en seatmap först. I deras Airbus finns under varannan stol en stor låda som styr underhållningsTV.
Kan bli svårt då att sträcka ut båda benen.
 

DrKlas

Medlem
Då sätet framför är i uppfällt läge räcker benutrymmet till för mig som är 190 cm lång. Bättre än i många andra ekonomiklasser alltså. Maten är på sådan nivå att jag tvekar om jag ska reducera traktamentet eller inte. Ska det som serveras verkligen räknas som en måltid?

Men det finns två andra stora fördelar som gör att jag väljer att resa med Finnair. Bytet i Helsingfors går snabbt och smidigt och lite snö lamslår inte trafiken. Och totala restiden till Asien blir betydligt kortare än via Frankfurt som är mitt alternativ.
 

Dr. Miles

Expert
Lite gamla och taskiga bilder, men från Finnair Economy class på Airbus A340.

Finnair Economy 01.jpg
Finnair Economy 02.jpg
 
Toppen