Senaste nytt

SJ 1 Klass Uppsala-Stockholm-Göteborg ToR

jsn

Medlem
I lördags hade jag ärende till Göteborg över dagen, och valde att ta tåget.

Jag har även tidigare åkt X2000 mellan Göteborg och Stockholm, och jag uppskattar att sitta i lugnet i första klass i mitt eget enkelsäte, titta ut på den svenska naturen (har oftast nöjesåkt på sommaren), få maten serverad vid min plats och kunna ta ett glas vin till om lusten faller på. Jag uppskattar även de lutande vagnkorgarna på X2000, tycker det är läckert i kurvorna att bara se himmel åt ena hållet genom fönstren och bara mark/sjö åt andra hållet - som naturvetare/ingenjör tilltalas jag av denna lösning för att kunna köra snabbare genom skarpa kurvor :) Att det även är väldigt bekvämt gör inte sakern sämre :) Det jag inte uppskattar är risken för förseningar och risken för missade anslutningar, jag har länge undrat vilka de 88% av tågen som kommer fram i tid egentligen är - de jag åker med har en betydligt högre förseningsfrekvens. Men den här gången var resan i mitten av april, dvs mitt i våren så varken snö, solkruvor eller lövhalka borde kunna ställa till det...

Uppsala-Stockholm
Uppsalapendeln, ett Rc6 i varje ända, vanligtvis 7-11 vagnar mellan loken. I de längre tågseten en 1klass i varje ända, annars endast en 1klass i södra ändan av tågsetet. Resten 2klass, varav en resgodsvagn ungefär i mitten av tågsetet. Fördelen med resgodsvagnen är om man kommer i lite större sällskap då denna vagn endast har bord med 4platser till varje bord, det är inte de långa raderna med stolar åt samma håll.

Tåg: 817
Avgång Uppsala: 8.11
Ankomst Stockholm: 8.49
vagntyp: A7
Stol: Free seating

Nåväl, denna gång var det 1 klass som gällde. Nedan syns stolen.
IMG_3472.jpg
1klass-stolen ombord en A7-vagn

Som syns är det den "nya" stolen vars syskon även finns på X2000, och som installerades när 70-talsvagnarna A7/B7 (och dess syskon) renoverades för några år sedan. En normalt helt OK stol, tyvärr var denna redan något nedsutten :( Men för en resa på knappt 40minuter funkade den gott och väl :)

Tåget både gick och ankom i tid, detta börjar lovande :)

1klass skall ge tillgång till SJ-lounge där dessa finns, men vad hjälper väl det när loungerna håller stängt? :mad: Loungerna har öppet på vardagarna, samt i Stockholm även ett par timmar på söndagarna. Jag gissar det är för få fullprisresande på helgerna för att det skall anses värt mödan att hålla loungerna öppna då vilket är synd då det är i stort sett enbart på helger som jag åker längre sträckor och skulle kunna ha nytta av loungetillgång. På vardagarna pendlar jag mellan Kista och Uppsala, och på den tiden jag åkte tåg så såg jag ingen lounge vare sig i Helenelund, Märsta eller Uppsala...

Stockholm-Göteborg
Nåväl, missat lounge-besök var inte hela världen då Snabbtåget mot Göteborg skulle gå redan 9.14, från spår 10. Ca 10 minuter innan avgång rullar tåget in till plattform.
IMG_3473.jpg
"Bjässen" som skall ta mig till Göteborg

Dörrarna öppnas och ut kliver en tjej i 30årsåldern som önskar mig god morgon och välkommen ombord med ett stort leende - bra början på resan :)

Tåg: 427
Avgång Stockholm: 9.14
Ankomst Göteborg: 12.25
vagntyp: X2A
Stol: vagn 1 plats 22

Jag kommer ombord först i min ända av vagnen och hinner ta ett par bilder av stolen.
IMG_3474.jpg
Stolen i upprätt position

IMG_3475.jpg
Stolen i nedfällt läge, kanske inte lie-flat direkt men funkar bra för en tretimmarsresa

Vi var kanske mellan 10-15 personer i vagnen så det var lugnt och skönt under hela resan.

Efter avgång påbörjas biljettviseringen, utrustningen småkrångllar för "min" ombordpersonal, men som jag tyckte: "vare sig hon eller jag kommer gå några längre sträckor de kommande tre timmarna" så det var ingen större fara från min sida.

Jag hade beställt en räkmacka på vägen ner, och hon undrade när jag ville ha den serverad. Runt 10.45-11 skulle vara lagom, vilket antecknades. Hon undrade även om jag ville ha lite te eller kaffe att dricka redan nu, och när jag valde te så gick hon och hämtade en kopp åt mig. Mycket trevlig början på resan.

Jag använder resan att börja läsa ikapp mig i de tidningar och magasin jag antingen får eller prenumererar på. På vägen ner hanns UNT, NyTeknik samt senaste Teknikens Värld med :) Då är det skönt att sitta avskilt i en lugn och tyst vagn.

IMG_3477.jpg
På denna sträcka passerar man Hallsberg, och där brukar det alltid finnas intressanta objekt att titta på ett ögonblick eller så medan man swischar förbi. Denna gången var det inte så mycket uppseendeväckande, men ett par Rc, ett Rd och en hektor fastnade iaf i minneskortet.

Sedan var klockan 10.45, och räkmackan serverades.
IMG_3479.jpg
Mannerströms räkmacka

IMG_3480.jpg
Locket av

Denna macka var helt OK, mycket räkor och övrig topping, räkorna var väldigt fräsha och fina. Mackan bestod av något polarbrödsliknande vilket kändes lite underligt men var likafullt gott :) Mera te erbjöds och hämtades åt mig efter mackan.

Klockan serverades en annan gäst i vagnen sin lagade trerättersmåltid, så det var verkligen individanpassad servering på denna resa.

Apropå det här med vår... Skitsnack säger jag! 13 April och det är fortfarande vitt ute :( JAg vet inte vad det har varit med meteorolgerna i år, om de håller på och löneförhandlar eller så, men de har varit helt rabiata och vägrat släppa fram våren :mad: Är det dags att börja göra namninsamlingar som stöd till våren, eller hur skall man gå vidare med detta?
IMG_3483.jpg
Vit vår

I denna bild syns även en av de stora fördelarna med tåg jämfört med flyg... Dreamliner släng dig i väggen med dina "stora" fönster - du kommer inte i närheten av dessa fönsterstorlekar :)

Slutligen närmar vi oss Göteborg, och någonting jag inte kan komma ihåg att jag varit med om tidigare håller på att inträffa... Vi kommer in till Göteborg C 8 minuter före utsatt tid!! Vi gick i tid från Skövde, men det måste ha varit oljade spår på vägen in mot Göteborg :) Enda smolket i bägaren för SJ är väl att denna tidiga ankomst rapporteras som en avvikelse; ett tåg är i tid om det ankommer max +/-5 minuter jämfört med tidtabell, och här kom vi in betydligt tidigare.

Frågan är ju nu uppenbar: Hur skall detta kunna toppas på tillbakaresan?

Jag har en mycket trevlig eftermiddag i Göteborg, och snart är det dags att börja fundera på återfärden. Kommer till Göteborg C i god tid och har tid att gå runt och titta en del. Inte för att det direkt har med min resa att göra, men jag lägger ändå med en bild på både en X60 och en X50 som stod inne, Västra Götalandsregionen har börjat använda även X60 som pendeltåg.
IMG_3485.jpg
X60+X50

Göteborg-Stockholm
Så börjar det bli avgångstid, och jag går ombord på tåget tillbaka till Stockholm. X2000 även denna resa, så jag har inga nya bilder på tåg eller stol här.

Tåg: 446
Avgång Göteborg: 18.35
Ankomst Stockholm: 21.50
vagntyp: X2A
Stol: vagn 1, plats 4

Biljettviseringe påbörjas, och denna gång verkar utrustningen fungera som den skall :) Vagnen var även mer välfyllld än på nerresan, något mer än halvfull efter att folk kommit ombord i Skövde och Katrineholm. Detta var även en popuär avgång då det var dubbla tågset. Dock märker man inte mycket av det när man sitter i sista vagnen, och nästan så långt bak det går att sitta i den vagnen. Lugnt, skönt och rofyllt även denna resa.

Ombordpersonalen, denna gång en man, är trevlig och lättsam, stannar gärna och pratar lite om ditt och datt. Dock så rullade han ut maten samtidigt till de som hade förbeställt. Inte individanpassat som på nerresan, men det var betydligt fler passagerare så detta var det mest praktiska sättet att lösa det på. Vidare var det ju middagstid iaf, så mig gjorde det ingenting :)

Till denna resa hade jag förbeställt en trerättersmeny, som denna gång bestod av
Skagenröra
Kalkon
Äppelkaka

IMG_3488.jpg
Trerättersmenyn, inkl en halvflaska rött

Jag beställde till en flaska rött till maten som funkade OK men inte WOW.

Nu kan man ju börja undra hur tidshållningen skulle vara på hemresan... Det blev "intressant"...

Efter Skövde Märktees det att de inte körde på full effekt, och när vi närmar oss Katrineholm så är vvi nästan 10 minuter sena. Då kommer de på i högtalarna och meddelar att "Pga blöta spår så måste de gå med reducerad hastighet"... Blöta spår??? Är de rädda för vattenplaning eller nåt?? Isf kan jag här och nu lugna dem, ett tåg med den vikten och den begränsade anläggningsytan mellan hjul och räls kommer inte och vattenplana om det så står flera cm med vatten ovanpå spåren!

Så då kommer nästa fråga: Jag har 20min anslutningstid i Stockholm till Uppsalapendeln, kommer jag hinna med bytet eller behöva ta nästa tåg en timme senare? Minuterna går, och förseningen växer... När vi rullar in på Stockholm C så är vi 20 minuter sena, vilket ger mig ca 1 minut att byta tåg.

Här måste jag dock säga att SJ verkligen ansträngde sig och gjorde så gott de kunde. Dels såg de till att vi fick rulla in på spår 10 istf spår 18/19 som brukligt är vilket gjorde att vi slapp att springa ner i katakomberna under spår10-18 för att koma till spår 3 och Uppsalapendeln, dels höll de Uppsalapendeln i ett par minuter så vi som skull med det tåget hann byta.

Tack SJ, bra gjort!

För att spara 15 sekunder på mitt byte så gick jag framåt i tåget genom vagn 1 och 2, och medan jag väntade på att vi skulle komma in till plattform såg jag genom dörrarna in till vagn 3 (2klass) att det var fullsmäckat med människor där. Ännu en stor anledning att betala lite extra för första klass, jag tror inte det var lika lugnt tyst och rofyllt i 2klass...

Stockholm-Uppsala
Efter ett snabbyte så satt man i en ny stol i en A7-vagn, inget nytt jämfört med första resan så jag lägger inte upp några bilder. Kan tom ha varit samma vagn som jag åkte ned med, men det vet jag inte säkert...

Tåg: 868
Avgång Stockholm: 22.11
Ankomst Uppsala: 22.49
vagntyp: A7
Stol: Free seating

En ganska odramatisk resa, började även bli lite mosig. Dock var lokföraren riktigt rolig på denna resa :) JAg uppskattar när de kliver utanför ramarna lite grann. Det händer inte ofta vad jag är med om, men denna gången gjorde det det.

Dels så fick vi krypa förbi Karlberg då någon eller några ev hade förirrat sig ner på spårområdet. Då förklarar lokföraren läget, och fortsätter med att "vi kryper förbi Karlberg för säkerhets skull, men sedan kommer vi köra rackarns fort till Uppsala".

Detta följer han upp när vi närmar oss Märsta med "Vi kommer även stanna till i Märsta, det blir kul..."

Så vi rullar in på Uppsala C några minuter sena, och det är bara att vandra hem till lägenheten.
 
Mycket trevlig läsning och bra bilder du tagit.
Det vinet du drack till middagen, fick du själv köpa det i bistron eller kunde du beställa (och betala) till tågvärden vid din plats? Åker man i första klass borde man tycka att personalen skulle ha den möjligheten att ta betalt vid platsen istället för att man själv ska behöva gå och köpa sig en flaska. Kanske är så nu, dock var det inte så sist jag åkte X2000 vilket var några år sedan.

Har själv åkt X2000 och då till Sundsvall, men väljer numera flyget då tåg tar för lång tid.
Verkar även som att SJ:s personal har ryckt upp sig. Tidigare har servicen utförts utan ett leende på läpparna...:confused:
 

jsn

Medlem
...Det vinet du drack till middagen, fick du själv köpa det i bistron eller kunde du beställa (och betala) till tågvärden vid din plats? ...
Japp, kunde beställa och betala vid platsen. Har kunnat det de senaste gångerna jag åkt denna sträcka, någon gång för ett par år sedan så gick personalen fram till bistron och hämtade en flaska åt mig :)
 

MarcusC

Medlem
Positivt och kul med lite rapporter från skenornas värld. Ser helt klart trevligt ut, bra PR för SJ så man kanske ska fundera på tåget igen(förseningar har avskräckt..)
 
Din tankeställning angående vattenplaning är rätt på ett sätt :) Dom kommer inte så långt men hjulen låser sig och då bildas såkallade hjulplattor... Dessa kan slå sönder rälsen som du åker på och ja då finns de plötsligt utrymme för tåget att röra sig fritt åt både höger och vänster ;)

Jag har mina erfarenheter från att syna och byta hjulaxlar i verkstaden jag jobbar ;)
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Vad trevligt med en tågrapport! SJ 1kl är helt okej, även om det inte är att jämföra med Blå Tåget...
 
Toppen