Palazzi
Medlem
Svenskt Flygprisindex ger statistik om flygbiljetternas snittpriser mellan lika destinationer, och jämför även olika bolag med varandra.
Trenden de senaste åren, från Skandinavien, är att Ryanair är klart billigast. Ryanair följs åt av av Norwegian, och sedan är det öppet mellan SAS och övriga konkurrenter. Denna statistik har varit närmast oförändrad under längre tid.
När de nya SAS-avtalen började gälla alldeles nyligen skedde det en blixtsnabb förändring i prisstatistiken, SAS var helt plötsligt billigast på flertalet linjer. Av de 29:e linjer som jämfördes från Skandinavien till kontinenten var SAS i Mars billigast på sju stycken. Det är inte någon övervägande fördel för SAS, men iaf ett steg i rätt riktning.
Enligt den senaste kvartalsrapporten har dock inte gemene man fått upp ögonen för den prisförändring som skett. SAS var iprincip stillastående i sin tillväxt, men Norwegian ökade kraftigt. Det finns uppenbarligen en illusion om att Ryanair och Norwegian ska vara billigast, då namnet "lågprisflyg" antyder just detta. Det SAS behöver är alltså en marknadsföring som leder dem på rätt väg, för i priskonkurrensen så har de redan närmat sig.
(SAS tar andelar från lågprisbolagen - Travel News)
Trenden de senaste åren, från Skandinavien, är att Ryanair är klart billigast. Ryanair följs åt av av Norwegian, och sedan är det öppet mellan SAS och övriga konkurrenter. Denna statistik har varit närmast oförändrad under längre tid.
När de nya SAS-avtalen började gälla alldeles nyligen skedde det en blixtsnabb förändring i prisstatistiken, SAS var helt plötsligt billigast på flertalet linjer. Av de 29:e linjer som jämfördes från Skandinavien till kontinenten var SAS i Mars billigast på sju stycken. Det är inte någon övervägande fördel för SAS, men iaf ett steg i rätt riktning.
Enligt den senaste kvartalsrapporten har dock inte gemene man fått upp ögonen för den prisförändring som skett. SAS var iprincip stillastående i sin tillväxt, men Norwegian ökade kraftigt. Det finns uppenbarligen en illusion om att Ryanair och Norwegian ska vara billigast, då namnet "lågprisflyg" antyder just detta. Det SAS behöver är alltså en marknadsföring som leder dem på rätt väg, för i priskonkurrensen så har de redan närmat sig.
(SAS tar andelar från lågprisbolagen - Travel News)